6 simple tips: sådan får du succes med content marketing på LinkedIn

20 okt 2014 | Henrik Ernst Hansen, CEO

Danskerne er for alvor ved at tage content marketing til sig. Det gælder både B2B og B2C-virksomheder, som opbygger tillid, loyalitet og relationer gennem relevant, nyttigt og underholdende indhold. Det fik vi bekræftet på konferencen Content14 (og hvis du ikke var med, bør du ærgre dig gul og blå over det).

content marketing på LinkedIn

På Content14 fortalte den amerikanske content marketing-specialist Jay Baer, at 70 % af alle B2B-kunder har truffet en købsbeslutning, inden de kontakter salgsafdelingen. Derfor kan du ganske enkelt ikke sidde på din flade og vente på, at kunderne skriver. Du er nødt til at være til stede, der hvor de er.

Og her kommer LinkedIn ind i billedet. Dine kunder, partnere og potentielle kunder er alle på LinkedIn. Og de hungrer efter indhold, der beriger og hjælper.

Men hvordan sikrer du dig, at dit gode indhold kommer ud til dem, du vil ramme? Det får du 6 tips til lige her!

 

1. Drop salgstalen

Tror du stadig, at dit indhold på LinkedIn skal sælge? Glem det.

Dit indhold skal give læserne værdi. Gøre dem bedre eller fjerne deres bekymringer. Du skal give dem det, de efterspørger.

Grundprincippet i content marketing er netop, at du skal hjælpe dine kunder – så lyt til deres behov, og besvar deres spørgsmål.

Jo bedre du kender dine kunder, jo bedre er dit fundament for at få succes med dit indhold på LinkedIn. Sæt dig ind i, hvad din målgruppe interesserer sig for, hvad de ønsker mere viden om, og hvilke råd de har brug for. Så kan du skræddersy dit indhold til deres behov.

Du kan læse mere om, hvordan du dropper salgstalen og leverer værdifuldt indhold her: https://www.mindmill.dk/nyttige-artikler/4-rad-til-skabe-engagerende-indhold/

2. Del på virksomhedssiden

Du skal have en plan for, hvor dit indhold skal deles.

Hvis du tager dit indhold bare nogenlunde seriøst, bør du have en virksomhedsside på LinkedIn.

Her kan du dele dit indhold, så dine følgere får det vist i deres nyhedsfeed – og er indholdet godt nok, kan de like eller dele opdateringen med deres eget netværk. Det giver sig selv, at det øger dit brands synlighed over for både kunder og potentielle kunder.

En anden sidegevinst er, at indhold der bliver delt på LinkedIn, bliver mere synligt i søgemaskinerne.

Så hvad venter du på? Du kan hente hjælp til at lave din virksomhedsside lige her: http://business.linkedin.com/marketing-solutions/company-pages/get-started.html


3. Brug dine medarbejdere

Det kræver en dedikeret indsats at få succes med markedsføring på LinkedIn. Og alle dine medarbejdere skal være med til at løfte opgaven.

Tænk over det: De er allerede til stede på de sociale medier. Nogle er mere aktive end andre, men ofte vil medarbejderne gerne være ambassadører for dit brand (ellers har du et helt andet problem). Få dem til at dele dit indhold med deres netværk.

Når dine medarbejdere deler eller linker til dit indhold på LinkedIn, kommer dit budskab ud til endnu flere brugere – både eksisterende og potentielle kunder. Det handler om at være top of mind.

Læs mere om, hvordan dine medarbejdere kan bidrage til din succes på LinkedIn, her: https://www.mindmill.dk/nyttige-artikler/er-dine-ansatte-noglen-til-succes-pa-linkedin/


4. Betalt indhold betaler sig

Du bruger timevis på at lave super godt indhold. Så skal du også sørge for at få det fulde udbytte af indsatsen!

Ligesom på Facebook kan du booste dine opdateringer på LinkedIn. Det betyder for det første, at du når ud til flere brugere, og for det andet, at du kan målrette dit indhold mod en defineret målgruppe.

På LinkedIn hedder det sponsored updates eller sponserede opdateringer. Når du har lavet en opdatering på LinkedIn, kan du se knappen ”Sponser nu”.

Brug funktionen til at få endnu mere ud af de opdateringer, som får bedst respons. Når du bruger sponserede opdateringer, kan du målrette din opdatering eksempelvis mod særlige jobtitler og brancher, så du rammer dem, der netop vil finde dit indhold relevant.

Det siger sig selv, at det er mere effektivt at ramme din definerede målgruppe end at skyde med spredehagl. Det øger CTR, shareability og eksponering.

Vil du vide mere om sponsorerede indhold på LinkedIn? Vi har skrevet et indlæg, som guider dig igennem mulighederne her: https://www.mindmill.dk/blog/5-trin-saadan-opretter-du-kampagner-annoncer-sponseret-indhold-paa-linkedin/

Hvis du har svært ved at identificere din målgruppe, kan du eventuelt lave en kundepersona, som beskriver en specifik person fra din målgruppe så konkret som muligt.


5. Relevante grupper er kilden til leads

Der er masser af faggrupper på LinkedIn – garanteret også for din branche.

Brug dem, og del dit indhold i relevante grupper. Hold sælgeren tilbage, og fremhæv i stedet de vigtigste pointer fra dit indhold. Det giver gruppens medlemmer et fingerpeg om, hvad de kan bruge det til.

Din tekst i gruppen kunne fx lyde:

Har lige bragt en artikel, som fortæller, hvordan du eksponerer dit indhold på LinkedIn. Den hedder ”Få succes med content marketing på LinkedIn”. Måske kan I bruge den til noget? Her har I et link: https://www.mindmill.dk/nyttige-artikler/6-simple-tips-sadan-far-du-succes-med-content-marketing-pa-linkedin/

Men sørg nu for, at indholdet er værdifuldt for gruppen. Så vil de til gengæld huske dig, næste gang de har brug for det, du tilbyder.


6. Spark døren ind med InMails

InMail er LinkedIns eget mailsystem. Hvis der er personer i dit netværk, som kunne være interesserede i dit indhold, skal du måske overveje at sende dem en InMail med link til indholdet.

På den måde kan dit indhold blive en døråbner til en god dialog, og du kan pleje dine relationer med både eksisterende og potentielle kunder – det smarte ved InMails er nemlig, at du kan sende dem til alle på LinkedIn.

Du kan enten købe dig adgang til InMail fra gang til gang eller via en Premium-profil.

Det var 6 skarpe tips til at bruge LinkedIn i din content marketing-strategi.

Har du spørgsmål til artiklen eller brug for hjælp er du altid velkommen til at kontakte os.

Kontakt Mindmill her

Hold dig opdateret om LinkedIn – på LinkedIn

Vil du gerne holde dig opdateret om fremtidige artikler, er du velkommen til at følge WeLead på LinkedIn.

Bliv følger her

Henrik Ernst Hansen

CEO

Skal dit brand have social succes?

Jeg brænder for at hjælpe virksomheder med at få succes på sociale medier. Skal jeg også hjælpe din? Ring, skriv eller kig forbi til en kop kaffe.

Top