6 tips til flere kvalificerede B2B leads med Facebook retargeting

08 nov 2018 | Mads Andersen, Senior Facebook Marketing Specialist

At have en konsekvent og regelmæssig leadgenerering er afgørende for også at generere øget salg og omsætning for de fleste B2B virksomheder.

Men når man tænker på, at 96 % af førstegangsbesøgende ikke konverterer til kunder med det samme, så er du nødt til at tage andre metoder i brug.

Til det formål er Facebook retargeting én af de mest effektive måder at re-engagere dine besøgende ved at vise dem målrettede og skræddersyede annoncer, som kan få dem til at konvertere senere.

Hvad er Facebook retargeting?

Retargeting betyder, at du målretter din annoncering mod personer, som kender dig i forvejen.

Det er en effektiv metode, fordi du altså målretter mod personer, der allerede har udvist interesse i dit produkt, din service og din virksomhed fx ved at besøge dit website, tilmeldt sig dit nyhedsbrev eller interageret med din Facebookside.

For at lave Facebook retargeting skal du installere Facebooks pixel på dit website.

Dermed kan Facebook bruge cookies til at opsamle og spore dine besøgendes browseradfærd. Den information kan du så bruge til at vise målrettede annoncer ud fra de sider, som den besøgende har besøgt på dit website.

Du kan altså bruge retargeting annoncer til at uddanne og informere dine leads om dine produkter/services. Derudover kan du bruge retargeting til at opbygge tillid og thought leadership.

AdEspresso kommer med tre rigtig gode grunde til, at Facebook retargeting virker:

  • Når du annoncerer vha. retargeting kender folk allerede din virksomhed og dine produkter eller services. Det er altså ikke iskolde leads
  • Med retargeting kampagner kan du segmentere din målgruppe baseret på deres adfærd. Det betyder at du kan skræddersy og vise mere relevante annoncer
  • Retargeting kampagner har tit en mindre målgruppe. Til gengæld er hver person i disse målgrupper en potentiel kunde, fordi sandsynligheden for, at dine tilbagevendende besøgende viser større interesse for dit produkt og både klikker og konverterer er højere efter det første besøg

 

Få flere kvalificerede leads med Facebook retargeting

Facebook retargeting handler om meget mere end at vise den samme generiske annonce til alle dine tidligere websitebesøgende.

Derfor vil jeg i dette indlæg give 6 af mine bedste bud på, hvilke Facebook retargeting kampagner du kan bruge i din markedsføring.

Disclaimer: Det er vigtigt at understrege, at de følgende eksempler ikke nødvendigvis er vist i mit feed på baggrund af en retargeting kampagne. Jeg har ikke kendskab til de specifikke virksomheders retargeting flow, men eksemplerne skal bruges til at vise, hvordan man kunne bruge annoncerne i en Facebook retargeting kampagne.

#1 Retargeting baseret på specifikke URLs

Det er en god idé at målrette dine retargeting annoncer ud fra de sider, som personen har besøgt på dit website.

Din hjemmeside består af en masse forskellige sider med en masse forskelligt indhold.

Og det betyder, at de vil tiltrække forskellige slags besøgende.

Så i stedet for at vise alle dine besøgende den samme generiske annonce, skal du vise forskellige annoncer baseret på deres besøgshistorik.

Det vil gøre annoncen mere overbevisende og tiltalende.

Lad os tage et eksempel…

Hos Mindmill kører vi lige nu retargeting på personer, som har besøgt vores blog.

Mindmill blog retargeting

Det gør vi, fordi det i en B2B virksomhed som vores er vigtigt, at vores kunder er informerede omkring det vi laver og, hvad de kan forvente af os.

Derfor er blogindlæg en god måde at uddanne vores leads endnu mere.

Men vi kører fx også retargeting på personer, som har besøgt en bestemt case-side.

Dol-sensors Facebook retargeting

Det er to forskellige områder disse personer er interesserede i – og derfor skal de heller ikke se den samme annonce.

En anden god og effektiv URL retargeting taktik er at vise specifikke annoncer til personer, som har besøgt din prisside.

Grunden er, at der er en større sandsynlighed for, at personer, som allerede har besøgt din prisside, bliver til betalende kunder.

#2: Retargeting af dine nyhedsbrevtilmeldte

Folk, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev er allerede interesserede i det, du laver.

Hvorfor så ikke udnytte det lidt mere?

Ved at uploade en liste med personer på din e-mailliste til Facebook, kan du nu eksponere dem for dine tilbud andre steder end i indbakken.

Du kan fx vise en annonce som denne fra Udemy, hvor du reklamerer for et kursus (eller et nyt white paper, et kampagnetilbud, en prøveperiode – you name it).

Udemy facebook annonce

Det gode ved at køre retargeting på din e-mailliste er, at de allerede er interesserede.

Derfor er de også mere tilbøjelige til at downloade andet materiale fra dig eller tilmelde sig et kursus.  

Husk, at du ifølge GDPR skal have godkendelse fra personen til også at bruge denne information på Facebook.

#3: Retargeting til personer, der næsten tilmeldte sig, men fortrød

Hvis I er en SaaS-virksomhed, som lever af, at få folk til at bruge jeres software, så er denne retargeting metode et absolut must.

Folk, der er i gang med at tilmelde sig fx en prøveperiode, men fortrød er lige på vippen til at konvertere.

Det er altså ret varme leads, som kun mangler det sidste lille skridt til konvertering.

Derfor vil det være dumt at lade dem slippe væk.

Ved at lave en segmenteret og målrettet kampagne til disse personer, kan du give dem det sidste lille skub og fjerne de sidste bekymringer de måtte have.

Denne metode kan du også bruge, hvis du afholder et webinar eller et kursus, hvor du er afhængig af, at folk tilmelder sig, eller hvis en person var i gang med at downloade noget gated content, men fortrød.

Det kunne fx være en annonce som denne fra Promo.

Promo Facebook annonce

Jeg har været inde og tjekke deres website og produkt lidt ud.

Faktisk var jeg så interesseret, at jeg trykkede på ‘Sign Up’, men fortrød så, da jeg skulle til at udfylde mine oplysninger.

Det scenarie sker ofte.

Derfor skal du nu køre retargeting på disse personer, så de bliver ved med at huske dig, og skrive en god tekst, som fjerne den sidste tvivl.

#4: Retargeting af prøveperioder eller freemiums

Lidt i forlængelse med det forrige tip, så er det en god idé at køre retargeting kampagner på personer, som allerede er i gang med en prøveperiode eller bruger en gratis udgave af dit produkt.

Du har allerede disse personer i dit net.

Nu skal du overbevise dem om, at de skal opgradere og blive til betalende kunder.

#5: Retargeting på personer, som har søgt på specifikke søgeord

Du kender det sikkert…

Du har søgt på Google, du klikker på en annonce, og kort tid efter ser du en annonce for produktet på Facebook.

Det sker rigtig ofte i en B2C sammenhæng, men det er også en vigtig B2B retargeting metode.

Du kan nemlig bruge Facebook retargeting til at målrette annoncer mod personer, som har fundet dit website fra en søgeannonce.

På den måde kan du vise dem annoncer, der indeholder præcis det, de har søgt efter.

Her er et eksempel fra Showpad, som viste mig denne annonce, efter jeg trykkede på deres Adwords annonce om sales enablement.

Showpad Facebook annonce

#6: Retargeting baseret på tid

At segmentere din målgruppe baseret på tid betyder, at du kan justere dit budget i forhold til aktualiteten af dine leads.

I modsætning til de andre metoder, som har fokus på hvor dine besøgende fandt dig og hvilke sider de besøgte, så segmenterer du altså her ud fra, hvornår de besøgte dig.

Målet med denne segmenteringsmetode er, at du kan bruge mere af dit budget på ‘varme besøgende’ (det vil sige besøgende, som har besøgt dit site for nyligt), og mindre på de ‘kolde besøgende’, som ikke har besøgt eller interageret med dit site i et stykke tid.

 

Facebook retargeting giver flere købeklare leads

Tiden, hvor du kan vise den samme generiske annonce til hele din målgruppe er slut.

Folk vil have personaliserede og relevante annoncer, som giver dem værdi – det gælder især på B2B markedet.

Og specielt retargeting fungerer rigtig godt, fordi det netop er målrettet personer, som allerede har udvist interesse.

Du sørger dermed for, at personer, der har besøgt dit site ikke bare er tabt på gulvet, så snart de forlader dig igen.

I dette indlæg har du fået 6 konkrete tips til, hvilke Facebook retargeting kampagner du kan bruge til at få flere købeklare leads og konvertere flere website besøgende.

Jeg har du har fået noget ud af det, og er blevet inspireret til, hvordan du kan bruge retargeting i din Facebook annoncering.

Jeg vil gerne komme med et sidste tip herfra…

Det er, at du skal huske, at eksklusion også er en vigtig strategi.

I nogle kampagner giver det ikke mening at køre retargeting, hvis personen allerede er kunde, eller hvis personen konverterer i løbet af kampagnen.

Det kan fx være, hvis du kører retargeting på dine prøveperioder, og personen opgraderer til betalende kunde.

Du har sikkert selv prøvet at være udsat for en aggressiv kampagne, som viser den samme annonce igen og igen, selvom du allerede har overgivet dig og klikket på deres annonce.

Derfor er det vigtigt, at disse personer tages ud af retargeting flowet.

På samme måde skal eksisterende kunder ikke se dit tilbud om rabat ved sign up. Det gør dem bare irriteret, fordi de 1) ikke får glæde af tilbuddet, og 2) finder annoncen irrelevant og støjende.

Top