Marketing Automation Software: Få et veludviklet system med ActiveCampaign

25 okt 2018 | Christoffer Vinther Hansen, Inbound Marketing Specialist

Når det kommer til marketing automation software, er der et utal af udbydere og løsninger at vælge imellem, og det kan nogle gange være svært at vide, hvilken løsning du skal vælge.

Hos Mindmill bruger vi primært HubSpot og ActiveCampaign.

HubSpot er på mange måder førende inden for marketing automation software, og de har integreret mange funktioner såsom et CRM-system og en salgsplatform i deres løsning. Men for små eller mellemstore virksomheder er HubSpot tit for dyrt eller avanceret i forhold til de behov, der skal dækkes.

Netop derfor bruger vi også ActiveCampaign, fordi man får et veldesignet og veludviklet marketing automation system med leadscoring, site tracking og meget mere til utrolig overkommelige priser.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvilke muligheder du har med ActiveCampaign, så skal du læse med her.

Jeg deler nemlig ud af alle mine erfaringer, samt hvilke fordele og ulemper der er ved at vælge ActiveCampaign som din marketing automation software.

Gratis B2B marketing analyse

Få en gratis og 100% uforpligtende analyse af din B2B markedsføring udarbejdet af nogle af Danmarks dygtigste B2B marketingspecialister.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

 

Hvad er ActiveCampaign?

ActiveCampaign er en brugervenlig alt-i-én marketingplatform for små og mellemstore virksomheder. De tilbyder en bred vifte af værktøjer, der kan hjælpe dig med at generere, beholde og engagere dine kunder.

Du kan bruge ActiveCampaign på alle stadier af kunderejsen ved at skabe forskellige workflows og kampagner baseret på, hvorvidt en potentiel kunde er i awareness eller decision-fasen, og på den måde føre leads ned gennem salgstragten.

ActiveCampaign er et værktøj, hvor du kan lave engagerende e-mails, bruge sociale medier, indsamle informationer om dine kontakter og bruge marketing automation teknologi til at automatisere dine processer.

Med ActiveCampaign får du mulighed for at:

  • skabe stærke automatiserede marketing og salgsprocesser, som kan hjælpe dig med at få flere tilfredse og loyale kunder
  • sende nyhedsbreve, designe e-mail kampagner og pleje kontakten med dine kontakter og kunder
  • automatisere din marketing ved at bruge demografisk og adfærdsmæssig data om dine kontakter

 

ActiveCampaign er meget mere end en e-mailudbyder  

Mange tænker tit e-mails, når vi snakke om automation, men ActiveCampaign kan bruges til meget mere end automatisk udsendelse af e-mails.

Automation – ActiveCampaign har et virkelig godt og veludviklet automation-system. Med deres drag-and-drop automation builder kan du lave fuldt automatiserede workflows, som er tilpasset dine kampagner og målsætninger. Når først det er sat op, passer det sig selv, og så kan du fokusere på andre opgaver.

Site tracking – Site tracking forbinder din markedsføring med dine kontakters adfærd, så du kan reagere på, hvad de foretager sig på dit website, og dermed hurtigt tilpasse din markedsføring til deres interesser. Denne funktion gør det muligt at se hele historikken for dine kontakter, og på den måde kan du bruge informationen til at segmentere dine kontakter. Fx kan du oprette en liste med alle kontakter som har besøgt en bestemt kundecase eller besøgt din prisside.

Avanceret leadscoring – Opsæt alle de regler du vil, så du kan tildele point til dine leads. Det giver dig mulighed for at kontrollere og prioritere dine kundeemner baseret på de kriterier, du har opsat. Med leadscoring kan du automatisk overføre et lead til salgsafdelingen, når leadet er varmt nok.

Event tracking – Med Event Tracking kan du bruge specifikke handlinger, som dine kontakter har taget til at gøre din markedsføring mere personlig. Fx kan du sende en besked til ActiveCampaign, når en bruger har downloaded en e-bog, som derefter starter en e-mailkampagne.

Dynamisk indhold – Giver dig mulighed for at ændre indholdet dynamisk baseret på kontakten, som besøger siden. Du kan fx vise forskellige billeder i en e-mail baseret på kontaktpersonens historik samt hvilke tags, der er tildelt kontakten.

 

Fordele og ulemper ved ActiveCampaign

Som med alle andre softwareudbydere er der både fordele og ulemper ved ActiveCampaign.

Lad os først kigge på nogle af fordelene:

  • Veludviklet automation-værktøj: ActiveCampaign har et særdeles veludviklet automation-system i forhold til andre udbydere, og det giver dig rigtig mange muligheder for at opsætte workflows og automatisere opgaver
  • Veldesignet og intuitivt interface: Du behøver ikke meget træning for at komme i gang
  • Zapier integration: ActiveCampaign kan integreres med +150 værktøjer gennem Zapier. Dog skal du være opmærksom på, at nogle integrationer kræver en betalt version af Zapier
  • Overkommelige priser: Det er relativt billigt at komme i gang med at bruge automation- og leadscoringsværktøjerne i ActiveCampaign
  • Nyttige tips: Hvis du en dag glemmer at indsætte en tidsforsinkelse mellem to steps, eller glemmer at definere udfaldet af en conditional statement, vil ActiveCampaign give dig besked for at sikre, at dine workflows kører bedst muligt
  • Nem segmentering: ved at tildele tags til dine kontakter kan du nemt og hurtigt segmentere dine kontaktlister

Og så nogle af ulemperne:

  • Ingen native integrationer: ActiveCampaign har ingen native integrationer med tredjepartsværktøjer. I stedet har de en ‘markedsplads’ med over 300 apps og udvidelser, men mange af dem koster ekstra
  • Manglende CRM design: Mens ActiveCampaigns automation interface er godt designet og intuitivt, så mangler deres CRM en hel del rent design- og brugermæssigt. Hvis du fx skal finde information på et lead, skal du scrolle i et meget lille vindue
  • Ingen mulighed for landingpages: Det er ikke muligt at bygge sine egne landingpages direkte i ActiveCampaign (som det fx er i HubSpot). Det betyder, at du er nødt til at lave dine landingpages og formularer eksternt. Det betyder samtidig også, at når leadflowet bliver mere komplekst, bliver det sværere at opbygge uden hjælp fra udviklere

Gratis B2B marketing analyse

Få en gratis og 100% uforpligtende analyse af din B2B markedsføring udarbejdet af nogle af Danmarks dygtigste B2B marketingspecialister.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

 

Effektiv marketing automation software

Er du på udkig efter en automation-udbyder, så er ActiveCampaign helt sikkert et godt bud.

I sidste ende kommer det selvfølgelig an på dine behov og ønsker. ActiveCampaign har et virkelig godt, intuitivt, og veludviklet automation-system, som giver dig rigtig mange muligheder – og du får både automation og leadscoring til nogle meget overkommelige priser.

Til gengæld halter de lidt bagefter, når det kommer til at få udviklet deres salgs- og CRM platform, som pt ikke er super brugervenlig.

Hos Mindmill er vi Certified ActiveCampaign Consultants, og du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål til ActiveCampaign

PS: Vi er også certificeret Hubspot Partner, og du er altid velkommen til at tage fat på os, hvis vi skal hjælpe dig med at finde den rigtige Marketing Automation software.

Top