B2B marketing 2019: personlig og relevant kommunikation skal i fokus

09 jan 2019 | Henrik Ernst Hansen, CEO

Hvordan ser B2B marketing ud anno 2019?

Det giver jeg mit bud på i dette indlæg, hvor jeg kommer med 7 takes på, hvad jeg mener, der er vigtige fokusområder for din markedsføring.

 

  1. Positionering med content marketing
  2. Video, video og mere video  
  3. Personalisering med datadrevet marketing
  4. Kvalificer dine leads med marketing automation
  5. Generer flere B2B lead med chatbots
  6. Optimer til mobil marketing
  7. GDPR, privatliv og sikkerhed

 

1. Positionering med content marketing

Det har længe været en kendsgerning, at content marketing er én af de vigtigste leadgenereringsstrategier for B2B virksomheder.

Og flere og flere bruger indhold til at informere og basere deres købsbeslutninger på.

Men det er ikke nok bare at producere content – du skal producere kvalitetsindhold.

Din content marketing er det, der hjælper med at positionere dig som ekspert og thought leader på netop dit område. Og ikke nok med, at content marketing er en essentiel strategi for leadgenerering, så kan det også hjælpe dig med at styrke salget.

Derfor er det tid til at investere i content, så du skiller dig ud i den overflod af information dine kunder bliver præsenteret for hver eneste dag.

Det kan du gøre på flere måder:

  • Brug video. Det er nu, du skal i gang. Ikke i morgen. Nu!
  • Gør indholdet mobilvenligt. Mere end halvdelen af al hjemmesidetrafik kommer i dag fra en mobilenhed
  • Sørg for, at indholdet er SEO-optimeret. Google har meget magt i dag, så du er nødt til at gøre Google (og andre søgemaskiner) til din ven. Hvis dit indhold ikke kan findes på søgemaskinen, eksisterer du ikke
  • Gør dit indhold relevant og personligt. Irrelevant indhold ødelægger din strategi og din relation til kunderne. Så undersøg, hvad dine kunder vil have, og præsenter dem for det på det rigtige tidspunkt.
  • Brug tid på distribution. Betalt annoncering kan hjælpe dig med at skille dig ud og få lidt mere taletid i en ellers støjende verden. Det kan hjælpe dig med at få dit budskab ud til flere personer i den rigtige målgruppe.

Bind salg og marketing sammen med et B2B Marketing Framework ®

Er 2019 året, hvor din virksomhed for alvor skal binde salg og marketing sammen? 

Vores framework er en 360° marketingløsning til B2B virksomheder. Vi bygger en velsmurt marketingmotor, hvor vi tager det bedste fra inbound marketing og marketing automation og kombinerer det med datadrevet målrettet leadgenerering.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

 

2. Video, video og mere video

Det kan siges meget kort…

Brug video.

Og brug det nu…

YouTube er verdens anden største søgemaskine, og eksperter forudsiger, at 80% af al online trafik i 2020 vil være videoindhold.

Video kan både bruges til leadgenerering, til at opbygge thought leadership og brand awareness, til rekruttering og som et værktøj til at modne og pleje dine leads.

Og video kan bare noget.

Når vi kigger på de kampagner vi har kørt i 2018 – både for os selv og vores kunder – så performer video betydeligt bedre end andre former for indhold.

HubSpot har samlet en række statistikker, som viser, hvor populær video er blevet i 2018.

Her er et lille udpluk:

  • 59% af beslutningstagere i en virksomhed vil hellere se en video end læse en artikel eller et blogindlæg
  • Videoannoncer udgør mere end 35% af al online annoncering
  • Videoer på landingpages kan øge konverteringen med 80%

Video kan derfor blive én af dine stærkeste B2B marketingstrategier i 2019.

 

3. Personalisering med datadrevet marketing

63% af B2B CMOs oplever et gap mellem vigtigheden af data og indsigter og virksomhedens parathed til at arbejde med det.

De ser altså data som en essentiel del af deres marketingaktiviteter, men manglende viden hindrer dem i at omsætte deres data til konkrete tiltag og kampagner.

Der er mange fordele ved at arbejde med datadrevet marketing og målrette sin markedsføring:

  • Beslutninger baseres på konkret data og ikke mavefornemmelser
  • Du kan identificere dine bedste købere med leadscoring
  • Du kan personliggøre din kommunikation

Og netop personalisering er vigtigt. Forbrugerne i dag forventer relevant og værdiskabende indhold, som er tilpasset deres behov og ønsker.

Derfor skal din marketing personaliseres ud fra den enkelte kunde, og hvor personen er på købsrejsen.

Faktisk forventer 78% af forbrugerne, at virksomheder forstår deres behov, og 59% siger, at skræddersyet indhold baseret på tidligere interaktioner er vigtigt, hvis virksomheden skal vinde dem som kunder.

 

4. Kvalificer dine leads med marketing automation

Som vi allerede har været inde på, så forventer brugere i højere grad en personlig oplevelse og kommunikation, når de interagerer med et brand.

Selv med få kunder og leads er det svært at kommunikere og levere personaliseret indhold.

Og efterhånden som din virksomhed vokser bliver det sværere og sværere.

Netop derfor er marketing automation et fantastisk værktøj, fordi du får mulighed for at kommunikere målrettet med mange leads samtidig – uden at skulle gøre noget manuelt.

Du kan altså automatisere dine marketingaktiviteter, så du leverer det rigtige indhold til den rigtige modtager på det rigtige tidspunkt.

 

5. Leadgenerering med chatbots

Ifølge Gartner vil 85% af vores kontakt med virksomheder i 2020 ske uden menneskelig interaktion. Den udvikling ser vi blandt andet med fremkomsten af chatbots.

Du kan bruge chatbots til rigtig mange ting: kundeservice, online assistenter, nyheder, salg…

Men i en B2B virksomhed er det vigtigste argument, i min optik, at det er en smart og omkostningseffektiv måde at skalere din leadgenerering og marketing automation på.

Her er par grunde til, hvorfor chatbots er effektive til leadgenerering:

  • Chatbots er hurtige og effektive: Med chatbots kan du automatisere din kommunikation og engagement med din målgruppe
  • Tovejskommunikation: Du kan inddrage og engagere dine brugere i samtalen
  • Relevans: Du kan gøre din markedsføring mere personlig og relevant
  • Brugbar data: Du kan nemt samle en masse værdifuld og brugbar data om dine kundeemner
  • Opfølgning: Vigtigst af alt – du har mulighed for at følge op lige med det samme. En hurtig opfølgning og svartid er essentiel i forhold til igen at komme i kontakt med leadet og senere kvalificere det til salg

 

6. Optimér til mobilen

I dag bruger over halvdelen af forbrugerne deres mobil til at søge og tilgå hjemmesider.  

Mobilforbruget vil kun fortsætte med at vokse, og det forventes at dit website er mobilvenligt – ellers bliver du straffet af både søgemaskinerne og kunderne.

Boston Consulting Group har lavet nogle undersøgelser om mobilbrug i B2B sammenhænge.

Resultaterne viser blandt andet, at:

  • Mobilsøgninger forventes at udgøre 70% af alle søgninger i 2020
  • Google rapporterer, at over 50% af B2B forespørgsler i dag foregår fra telefonen
  • 80% af B2B forbrugere bruger mobilen på arbejdet og 60% siger, at telefonen spillede en stor rolle i et nyligt køb

Men mobiloptimering handler om mere end, at gøre dit website responsivt og tilpasse tekst og billeder til en mobilskærm.

Det handler fx også om at optimere dine e-mails, så de letlæselige på en telefon. Mindst 20% af din e-mailliste vil nemlig læse din mail på en mobilskærm.

 

7. GDPR, privatliv og sikkerhed

Privatliv og beskyttelse af personlige oplysninger har været et stort tema i 2018 og vil fortsat være det i 2019.

I maj trådte EUs GDPR-regulativ i kraft, og det har været et stort arbejde for mange virksomheder at sørge for, at de overholder de nye tiltag.

Og GDPR er kun ét af mange skud på stammen af tiltag, der har fokus på brugersikkerhed og privatliv.

I september 2018 kom der en opdatering fra Apple om ITP (Intelligent Tracking Prevention). ITP 2.0 opdateringen betyder, at tredjepartscookies ikke lagres, hvis brugeren benytter Safari, som er Apples browser.

De nye ændringer vil derfor påvirke Google og Facebooks attribution model. Det betyder, at en del af den data du bruger til at oprette audience, vil gå tabt, hvis dine brugere benytter Safari.

Også i USA arbejdes der lige nu på en privatlivsregulation, som minder meget om GDPR.

Privatliv og sikkerhed er derfor noget, der kommer til at fylde meget for både virksomheder og forbrugere i 2019, og det er vigtigt, at virksomheden arbejder på at opbygge tillid, autencitet og gennemsigtighed.

 

Bind salg og marketing sammen med et B2B Marketing Framework ®

Er 2019 året, hvor din virksomhed for alvor skal binde salg og marketing sammen? 

Vores framework er en 360° marketingløsning til B2B virksomheder. Vi bygger en velsmurt marketingmotor, hvor vi tager det bedste fra inbound marketing og marketing automation og kombinerer det med datadrevet målrettet leadgenerering.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

 

Få det bedste ud af 2019

Selvom vi lever i en verden, der bliver mere og mere automatiseret, er det vigtigt, at du opbygger relationer og tillid samt at du gør din kommunikation så personlig og relevant som muligt.

Købere vil se menneskene bag brandet – det gælder både B2C og B2B.

På samme måde som du forventer at dine venner er ærlige og oprigtige, så forventer kunderne det samme af dig som virksomhed.

Jeg har i dette indlæg givet mit bud på, hvad der er vigtigt at fokusere på i B2B marketing i 2019.

Jeg håber du blev inspireret, og så glæder jeg mig ellers bare til at tage hul på 2019 – der er masser af spændende ting at arbejde med.

Henrik Ernst Hansen

CEO

Kan jeg hjælpe dig?

Kontakt mig, hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til, hvordan I kan skabe flere salgsklare leads med inbound og automation.

Top