Datadrevet marketing: Få flere varme leads i 2018

04 okt 2018 | Maria Hougaard Sørensen, Content Marketing Specialist

Oplever du nogle gange, at din virksomheds succes er hæmmet af modstridende mål?

Marketing vil have flere leads, mens salg vil have bedre leads.

Så er du ikke alene. For det er en gammel kamp, som mange virksomheder kæmper med at løse.

Heldigvis er der en simpel og effektiv måde at tilfredsstille begge afdelingers mål – med datadrevet marketing.

Desværre oplever vi tit, at mange virksomheder slet ikke bruger eller inddrager data i deres marketingbeslutninger.

De ser sig overvældet af at arbejde datadrevet, fordi det virker som noget stort og komplekst, der er både svært og dyrt at komme i gang med.

Samtidig oplever 63% af B2B CMOs et gap mellem vigtigheden af data og indsigter og virksomhedens parathed til at arbejde med det.

De anser altså data som en essentiel del af deres arbejde, men manglende omsætning til brugbare handlinger sætter en barriere for at arbejde mere målrettet med data.

 

Vil du gerne booste din markedsføring?

Det kan være en overvældende opgave at gå i gang med med datadrevet marketing. Mængden og omfanget af data er eksploderet, og det kan være svært at følge med.

Derfor har vi samlet vores 7 bedste råd, som du kan bruge, når du skal i gang med at arbejde med datadrevet marketing.

Download din guide til datadrevet marketing

 

Hvad er datadrevet marketing?

Datadrevet marketing er en systematisk og målrettet håndtering af din data. Ved at tage udgangspunkt i og analysere din kunde/brugerdata, kan du bruge det til at understøtte dine marketingaktiviteter.

Du tager altså beslutninger baseret på konkret viden, og ikke ud fra mavefornemmelser og gætteri.

Din data kan være indsamlet på mange forskellige måder, men nogle af de mest udbredte og nemmeste måder er:

  • Fra dit website
  • Fra søgning på fx Google
  • Fra sociale medier
  • Fra dine nyhedsbreve

Gennem en struktureret og organiseret opsamling af data kan du altså udvikle en strategi, hvor du bruger din data til at optimere og målrette budskaberne til dine kunder og brugere.

Hvordan virker det?

Datadrevet marketing fungerer på den måde, at du overvåger og analyserer dine brugeres adfærd og købstransaktioner.

Den data kan give dig uvurderlig indsigt i dine kunders købsrejse, deres behov, og din egen marketingindsats.

Heldigvis skal du ikke holde øje med hver enkelt person manuelt.

Datadrevet marketing arbejder nemlig tæt sammen med marketing automation, og der findes et utal af platforme og værktøjer, som kan hjælpe dig med at indsamle, strukturere og automatisere dine data.

Det betyder også, at du kan automatisere forskellige foruddefinerede handlinger, som udløses på baggrund af data og adfærd.

Data er derfor en af dine mest værdifulde marketingressourcer, og med den rigtige information kan du lave skalerbare og gentagelige marketingprocesser, som kan køre på autopilot, så du i stedet kan fokusere på udvikling, test og optimering.

 

Data hjælper både salg og marketing

I bund og grund er målet at identificere de vigtige tendenser i dine kampagner og din kundebase, så du kan bruge det til bedre at imødekomme kundens præferencer.

Men lad os kigge lidt nærmere på nogle af de fordele der er, og hvordan data kan hjælpe med at imødekomme målet for både salg og marketing.

Beslutninger baseres på konkret data og ikke mavefornemmelser: Jo mere du ved, jo bedre beslutninger kan du tage. Både i din marketing, men også i forretningsbeslutninger. Data kan fortælle dig, hvem du skal målrette mod, hvilket indhold de skal se, hvilke incitamenter trigger dem, og hvilke forbedringer der kan hjælpe med at forhøje kundetilfredsheden.

Identificer dine bedste købere: Data og indsigt giver dig mulighed for at identificere de egenskaber, der findes hos dine bedste kunder eller personaer.

Brug leadscoring: Tildel en værdi til kundeemner baseret på deres profil, adfærd og sandsynligheden for at personen køber noget. Denne værdi skal beregnes ud fra datapunkter som fx jobtitel, industri og handlinger. Når du ved, hvilke egenskaber et godt lead har, kan du arbejde på at tiltrække lignende kunder med lignende egenskaber.

Personliggør outreach: Dine (potentielle) kunder ønsker tilbud, der henvender sig til deres specifikke behov og pain points. Din kundedata giver dig muligheden for nemt at segmentere dine kunder og skabe skræddersyede kampagner, som henvender sig til et præcist segment og deres ønsker.

Implementer nurturing-kampagner: Skab relationer med kundeemner på alle steps i købsprocessen og plej disse forhold ved hjælp af målrettet indhold. På den måde er din virksomhed top-of-mind, når et lead bliver klar til at købe.

Bliv mere agil: Det, der virker i dag, virker ikke nødvendigvis i morgen. Tab af effekt betyder ikke nødvendigvis, at du har gjort noget forkert. Det kan fx betyde, at algoritmen er ændret og det har haft en negativ effekt for dig. Men med en datadrevet tilgang kan du hurtigere tage handling, hvis en kampagne mister pusten.

Få en bedre forståelse for ROI: Datadrevet markedsføring leverer statistikker og KPI’er, så du kan tildele resultaterne til en bestemt marketingindsats. På den måde kan du se, hvor mange produkter der blev solgt på grund af en bestemt mailkampagne, eller se hvor mange der konverterede fra et bestemt blogindlæg. Manglen på data er som regel ikke problemet – men manglen på værktøjer til at tolke og reagere på data er en udfordring, når virksomheder skal definere konkrete parametre at måle på.

Datadrevet marketing kan altså hjælpe med mange aspekter i din leadgenerering og øge både leadkvaliteten og -kvantiteten.

Det hjælper marketing, fordi de kan forbedre deres kampagner og aktiviteter samtidig med at det gør det nemmere for dine sælgere at lukke flere aftaler, fordi de leads, der nu sendes over til dem, er bedre og mere modne.

 

Lad os tage nogle eksempler…

Hvis du stadig er lidt usikker på, hvordan datadrevet marketing kan passe ind i din forretningsmodel, kan vi lige tage nogle eksempler, som forhåbentlig kan inspirere lidt.

  • Retargeting: Retargeting er vigtigt for alle digitale marketingfolk. Hvis en person tidligere har udvist interesse eller måske endda købt et produkt eller abonneret på en service, så giver det god mening at finde dem igen. Hos Mindmill kører vi fx retargeting på de personer, som udviser interesse for bestemte kampagner. Disse personer ryger i et retargeting-flow, hvor vi viser dem udvalgte opslag på Facebook og LinkedIn.
  • Dynamiske annoncer: På sociale medier kan du lave annoncer på tværs af platforme og på den måde skabe relationer og få kontakt med din målgruppe. Du kan fx lave annoncer, hvor de skriver sig op til at modtage mere information fra dig. Og det gode ved sociale medier er, at det kun kræver et enkelt klik for brugeren.
  • Målrettede e-mailkampagner: Måske er e-mail marketing allerede en del af din marketingstrategi, men ved at tage en datadrevet tilgang kan segmentere og gruppere dine kontakter baseret på forskellige kriterier. Måske analyserer du din database og indser, at 15% af dine kontakter er investeringsrådgivere. Nu kan du segmentere din e-mailliste og sende en stærkt målrettet kampagne ved hjælp af budskaber, der ræsonnerer specifikt med investeringsrådgivere.

 

Vil du gerne booste din markedsføring?

Det kan være en overvældende opgave at gå i gang med med datadrevet marketing. Mængden og omfanget af data er eksploderet, og det kan være svært at følge med.

Derfor har vi samlet vores 7 bedste råd, som du kan bruge, når du skal i gang med at arbejde med datadrevet marketing.

Download din guide til datadrevet marketing

 

Vi elsker data

Det kan godt lyde lidt nørdet – men det gør vi faktisk.

Datadrevet marketing er aldrig noget du kan blive færdig med. Det er en løbende proces, som ændrer sig hele tiden. Hvad virker i dag, ændrer sig måske i morgen.

Men det er derfor data er skønt!

Data holder dig nemlig hele tiden informeret og opdateret på nye tendenser og kundernes præferencer.

Og hvis du bruger din data, når du tager beslutninger, kan du i den grad sætte dig i førersædet og være på forkant med nye tiltag og kampagner.

 

Top