Hasselager Centervej 21-23 8260 Viby J CVR-nr.: 32478298 Tlf.: +45 70 77 74 44 E-mail: info@mindmill.dk
Alt du bør vide om Facebooks nye Job-funktion

Skrevet af: Tina Poulsen
Content Marketing Manager

Dato: 6. mar. 2017

Alt du bør vide om Facebooks nye Job-funktion

Det er ingen hemmelighed, at Facebook er verdens mest populære sociale medie. Facebook bruges primært til private formål – og så er der LinkedIn til erhverv. Denne grænse er dog ligeså stille ved at flyde ud.

Senest har Facebook lanceret deres nyeste job-funktion (“job posting feature”), hvor virksomheder kan lave jobopslag, som du kan ansøge ved få klik.

Job posting feature – Sådan foregår processen

Indtil videre er funktionen kun rullet 100% ud i USA og Canada, men det har ikke stoppet os i at kigge lidt med alligevel, da vi fornemmer, at den er lige på trapperne her i Danmark.

Ligesom en virksomhed kan slå et billede, en note eller en status op, kan en virksomhed nu slå et job op på virksomhedssiden, som når ud i følgernes nyhedsstrøm på desktop og mobil. Jobsektionen ses under ”Jobs” i menuen til venstre på siden:

Her vil der så være en knap, hvor du kan trykke “Ansøg”. Facebook vil nu importere alt data, som brugere har sat til “offentlig visning”, til din ansøgning.

Det er blandt andet:

  • Uddannelse
  • Tidligere erhvervserfaring

Dertil vil man kunne tilføje en ansøgning på maks 1.000 tegn.

Ønsker man at ændre noget af sin info, kan man også rette dette til, inden det sendes afsted til virksomheden.

Ikke nok med det, så vil jobbet også blive slået op i Facebooks “job-sektion”. Her kan der sorteres alt efter branche og geografi.

Det betyder Facebooks job-funktion for dig som virksomhed

Til dig, der sidder i en virksomhed, er dette gode nyheder – for det giver dig en langt bredere platform til at få ansøgere og interaktion.

Ram de unge hurtigt og nemt

Som virksomhed har du nu mulighed for at indlede en personlig kommunikation med dine ansøgere. Dertil rammer du lige pludselig et helt andet segment af jobsøgende – f.eks. dem der måske ikke har gjort det store ud af en LinkedIn-profil i forbindelse med deres jobsøgning.

Specielt unge er ikke med på LinkedIn i lige så høj grad som ældre. Facebook stiller altså det mest brugte sociale medie til rådighed for dig, der vil have fat i de unge ansøgere. Det er oplagt til stillinger, der f.eks. ikke er fuldtid, som studiemedhjælpere, deltidsansatte og ungarbejdere.

Samtidig kan du gøre det hurtigt. I Facebooks egen annoncering af job-platformen fortæller Wendy, ejeren af Lakeview Kitchen and Market – en amerikansk cateringvirksomhed – at hun kun brugte 3 minutter på at lave et jobopslag. Og, som vist i videoen tidligere i indlægget vil det blive ligeså nemt at lave et jobopslag, som det er at lave en statusopdatering.

Facebook sender her et klart signal om, at de går benhårdt efter at gøre det sociale medie til et go-to sted for virksomhederne – noget de også har forsøgt tidligere med f.eks. ”Workplace” – en kommunikationsplatform til den interne kommunikation i virksomheden.

For LinkedIn er Facebooks job-funktion en klar mavepuster! For selvom LinkedIn har fået nyt design, så har Facebook både langt flere brugere og et langt mere brugervenligt interface end LinkedIn – både for ansøgerne lige så vel som for virksomhederne, der ønsker at rekruttere.

Så hvad vil dette betyde for LinkedIn såvel som for Facebook?

Ligeså snart vi får mere info om den nye jobfunktion, vil vi holde denne artikel opdateret – samtidigt vil vi også snart lave en guide til, hvordan I kan udnytte de sociale mediers muligheder i forhold til rekruttering!

 

Vil du høre mere om mulighederne på Facebook?

Så kontakt mig og lad os få en snak om, hvordan din virksomhed får mest muligt ud af de sociale medier.

Tina Poulsen, Content Marketing Manager