Alt du bør vide for at lave den perfekte opdatering på LinkedIn

18 maj 2016 | Henrik Ernst Hansen, CEO

Vores sociale medie-specialister stræber dagligt efter at lave inspirerende og succesfulde opdateringer på både vores kunders og vores egne sociale platforme, og ved derfor hvor svær og tidskrævende en udfordring det kan være for din virksomhed at lave den perfekte opdatering på LinkedIn. For når målet er at skabe og pleje relationer til din virksomheds følgere og målgruppe, kræver det et planlagt og dedikeret stykke arbejde.

I dette indlæg vil vi give dig gode råd til, hvordan du laver den perfekte opdatering på din virksomhedsside, som engagerer følgerne, øger din virksomheds synlighed og er optimeret til alle skærme.

Vælg det rigtige emne til opdateringen

Emnet i opdateringen er alfa omega for virksomhedens succes, eksponering og udbytte på LinkedIn. Derfor bør emnet udvælges nøje og sigte mod at underholde, hjælpe og tilføre følgeren ny viden.

Eksempler på emner er nyheder, nyttig viden, tips og indsigter om virksomheden eller fra branchen, invitationer til events eller billeder fra interne begivenheder. Virksomhedssiden bør derfor ikke anvendes som en kanal, hvor du deler opdateringer med direkte salgsbudskaber – det kan i stedet skræmme dine følgere langt væk. Få flere gode råd til, hvordan du får succes med din indholdsmarkedsføring, også kendt under marketing disciplinen Content Marketing, på LinkedIn her.

Opsæt opdateringen rigtigt og tilpas indholdet

Opdateringens opsætning og indholdet har en stor betydning for, hvordan emnet og din virksomhed præsenteres i følgernes nyhedsstrøm (din Startside) og i sidste ende udbyttet af indsatsen.

Når du ønsker, at dine følgere skal ledes et bestemt sted hen, f.eks. til din blog eller nyhedsside, sætter du opdateringen korrekt op ved først at kopiere linket ind i opdateringsfeltet. Herefter henter LinkedIn selv den tekst samt billede (thumbnail), som ligger forudbestemt i koden bag hjemmesiden. Teksten er nem at rette til ved at klikke på de enkelte områder:


Men hvilken og hvor meget tekst samt grafik bør opdateringen rettes til og opsættes med? Læs med her.

Skriv en kort og fængende teaser

Du har 600 tegn at gøre godt med i din teaser. Dog er det kun de første 150 tegn, som vises før, at brugeren skal klikke på ”læs mere”. Derfor anbefaler vi, at teaser’en skrives så kort som muligt og fanger følgerens interesse via de første 150 tegn inkl. link.

Tip: Tænk som en journalist, som skal forsøge at vække læserens opmærksomhed, når du skriver teaseren, f.eks. ved at stille et spørgsmål eller præsentere din vinkel på historien.

Gør opdateringen læsevenlig for brugeren.

For at gøre teaser’en letlæselig kan du med fordel tilføje et eller flere linjeskift.

Behold link i opdateringen, skab call-to-action og øg klikraten

Mange afsendere vælger ofte at slette linket igen, når opdateringen er genereret. Dog kan man ved at beholde linket øge klikraten med op til 48%.

Synes du, at linket er ulæseligt og langt? Bare rolig, LinkedIn forkorter selv linket, når du trykker på ”Share”-knappen, og du skal derfor ikke selv forkorte linket via Bitly eller lign.

Eksempel på opdatering med linjeskift og link:


Den unikke overskrift

Når du indsætter dit link, henter LinkedIn også automatisk en overskrift, som du har mulighed for at tilpasse. Her ses der en begrænset plads på 70 tegn, som endda forkortes ned til 25 tegn på mobilen. Derfor bør overskriften nøje udvælges og begrænses til mellem de 25 og 70 tegn. Du kan som tidligere nævnt altid ændre overskriften ved at klikke på den. Herefter bliver feltet redigerbart. Det samme gælder for de områder, som behandles i det følgende.

Tilpas linkbeskrivelsen

Linkbeskrivelsen hentes via linket ind under overskriften. Her har du plads til at tilføje en tekst på maks. 230 tegn, som desværre ikke vises på mobilen. Pladsen kan du med fordel bruge til at beskrive det indhold, som linket fører hen til.

Tilføj det billede du ønsker

Et sidste element som automatisk dukker op, når du sætter et link ind i din opdatering er billedet. Dette billede kan du vælge at beholde i opdateringen eller udskifte det ved at uploade et andet.

Formatet på billedet er 1200×627 pixels. Benytter du ikke dette format, beskæres dit valgte billede automatisk af LinkedIn. Undgå at indsætte et billede med for meget tekst, da det ofte kan være svært at læse – særligt på mobilen.

Tryg på ”Share” knappen på det rette tidspunkt

Når opdateringen er gennemarbejdet og klar til at blive delt, bør du overveje det tidspunkt, hvor du får mest ud af at trykke på ”Share”-knappen. Hvis du sidder klar til at dele din opdatering mellem kl. 8-9 om morgenen, kl. 11 om formiddagen eller mellem kl. 20 og 22 om aftenen mandag-torsdag eller søndag, har du fundet et godt tidspunkt at dele på. Vores erfaringer viser nemlig, at det er i disse tidsintervaller, at LinkedIns brugere ofte er mest aktive.

Brug opdateringen i din markedsføring på LinkedIn

En anden grund til at du bør bruge lidt ekstra tid på at skabe den helt rigtige opdatering er, at den også kan bruges i virksomhedens markedsføring på LinkedIn. En mulighed som ses ved, at sponsorere din opdatering. Her kan du nå ud til selvvalgte målgrupper du kan segmentere ud fra emner som branche, titel, kompetencer osv.

Hold øje med, hvordan opdateringen engagerer dine følgere

Når opdateringen er delt, bør du stille dig selv følgende spørgsmål: Performer opdateringen godt? Har du formået at engagere dine følgere? Disse spørgsmål kan bl.a. besvares ved at se på dataene under opdateringen. Denne data finder du under dit delte opslag “Vis statistik”:

Ligger engagement-raten på ca. 1% indikerer dette, at dine følgere interesserer sig for det indhold, du deler. Denne indikation kan du bruge til at få en fornemmelse af, hvilke opdateringer og emner, som interesserer dine følgere, og hvilke som ikke gør. En indsigt som du med fordel kan anvende til at optimere din indsats på LinkedIn ud fra.

Om udbyttet er tilfredsstillende afhænger selvfølgelig af de mål (KPI’er), som du har opstillet på vegne af din virksomhed i forbindelse med den strategi der er lagt for tilstedeværelsen og indsatsen på LinkedIn.

Tak fordi du læste med

Det var alt for denne gang. Vi håber, at du kan bruge ovenstående råd til at lave din næste opdatering. Har du spørgsmål eller kommentarer til artiklen eller andet som vedrøre LinkedIn, er du altid velkommen til at kontakte os.

Henrik Ernst Hansen

CEO

Bruger du LinkedIn effektivt?

Jeg hjælper virksomheder med at markedsføre sig på LinkedIn og anvende platformen strategisk til at skabe leads og synlighed. Skal jeg også hjælpe din?

Top