Nye Facebook-regler om subscription messaging fra 31. december 2018

21 nov 2018 | Mads Andersen, Senior Facebook Marketing Specialist

Facebook har annonceret nogle nye regler angående tilladelse til subscription messaging, som kan have indflydelse på din chatbot.

Ændringerne træder i kraft fra nytår, men du er allerede nu nødt til at overflytte din tilladelse, så du ikke bliver ramt af de nye tiltag.

Ændringen betyder, at du nu skal have tilladelse til at sende subscription messages på sideniveau i stedet for app-niveau.

Chatbots, som gør brug af subscription messaging, har indtil d. 31. december 2018 til at overflytte deres tilladelse fra app- til sideniveau.

Ændringerne gælder ikke chatbots, som kun sender standardbeskeder.

 

Standardbeskeder vs. Subscription messaging

Hvad er det nu lige forskellen er på standardbeskeder og subscription messages i en chatbot?

Subscription messages må ikke indeholde promoverende indhold. I stedet kan indholdet falde ind under tre kategorier: nyheder, produktivitet og personlig sporing. Samtidig kan du også sende subscription messages efter de 24 timer, som gælder for standardbeskeder.

Standardbeskeder må godt indeholde promoverende indhold. Men de er til gengæld bundet af en regel, der betyder, at de kun må sendes ud de efterfølgende 24 timer fra en person har sendt en besked til virksomheden gennem Facebook Messenger.

 

Hvad ændrer sig?

Tidligere skulle tilladelsen til at udsende subscription messages gives på app-niveau.

Det betyder fx, at en chatbot-serviceudbyder kun skal tilladelse én gang, og dermed er serviceudbyderen godkendt til at sende disse beskeder på alle de sider, som administreres af udbyderen uden yderligere tilladelser er nødvendige.

Efter d. 31. december ændrer det sig til, at tilladelserne skal gives på sideniveau.

Det betyder, at alle individuelle Facebooksider, som udsender subscription beskeder, skal igennem en godkendelsesproces.

Det er altså ikke længere nok, at serviceudbyderen har tilladelsen.

 

Sådan ansøger du om tilladelse

Det kan lyde lidt uoverskueligt – heldigvis er det meget simpelt at ansøge om.

Gå ind under Sideindstillinger > Messenger Platform

Sideindstillinger > Messenger Platform

 

Udfyld formularen, hvor du angiver, hvordan din side vil bruge subscription messaging

 

Formular hvor man skal afgøre hvad ens chatbot kommer til at skrive om

 

Herefter vil du blive præsenteret for en formular, som anmoder om følgende information:

  • En prøvebesked
  • En kort beskrivelse af, hvordan din side vil bruge subscription messaging
  • Nogle eksempler på subscription messages, som din chatbot vil sende ud
  • Hvilke af tre eksempler som er gældende for din chatbot
  • En bekræftelse på, at din chatbot kun sender ikke-promoverende indhold, og vil overholde gældende politikker


Find ‘Subscription Messaging’ under ‘Avancerede Indstillinger’ > Klik på ‘Request’. Derudover skal du bekræfte, hvilke informationer, der er nødvendige for din chatbot: køn, sprog og tidszone.

Selve formularen der skal udfyldes til Facebook

 

Tryk på ‘Indsend til gennemgang’. Herefter kan du se, at din ansøgning er sendt til gennemgang

Så snart formularen er sendt afsted

 

Sider, som ikke går igennem ansøgningsprocessen vil ikke længere kunne sende subscription beskeder efter d. 31. december, 2018.

Læs mere om om Messenger Platformens politikker og ændringerne vedrørende subscription messaging.

 

Top