HubSpot vs. ActiveCampaign: Hvilken marketing automation software skal du vælge?

25 nov 2019 | Christoffer Vinther Hansen, Head of Inbound

Hvis du nogensinde har haft til opgave at finde den helt rette marketing automation software, så ved du også, at der er et utal af udbydere og løsninger, og at det kan være en jungle at finde rundt i. 

For hvilken løsning er den bedste og imødekommer bedst jeres behov? 

Hos Mindmill bruger vi primært HubSpot og ActiveCampaign. Vi har også tidligere brugt systemer som fx MailChimp, men gennem årene har vi erfaret, at disse to platforme bedst imødekommer ønsker og behov for langt de fleste B2B virksomheder. 

I dette indlæg sammenligner vi de to marketing automation systemer, vi kigger på forskelle og ligheder, og kommer med vores anbefalinger, så du forhåbentligt kan blive klogere på, hvilket system du skal vælge. 

Hvad er HubSpot? 

HubSpot er en 3-i-1 platform, som kan bruges af både marketing, salg og kundeservice. 

På mange måder er de førende inden for områder som inbound marketing og marketing automation, fordi de har integreret mange løsninger og funktioner i samme platform, såsom et CRM-system og en salgsplatform. 

Det er smart, fordi du dermed kan følge kunden gennem hele købsrejsen, og optimere din markedsføring baseret på det stadie de er på i beslutningsprocessen. 

Men hvor HubSpot dækker et all-round behov med integrerede funktioner, så er der visse dele af deres løsning, som er mindre specialiserede eller udviklede. Fx deres e-mail automation, som er der, hvor ActiveCampaign i den grad kommer til sin magt. 

Samtidig kan HubSpot være avanceret og bliver hurtigt en dyr affære for små eller mellemstore virksomheder, fordi de har nogle ret store prishop mellem de forskellige abonnementer (og du kommer relativt hurtigt til et punkt, hvor du skal betale ret meget). 

Hvad er ActiveCampaign

ActiveCampaign er et veludviklet og intuitivt marketing automation system med funktioner som leadscoring, site tracking og meget mere til utrolig overkommelige priser. 

ActiveCampaign er først og fremmest e-mail marketing automation, og de har et utrolig veludbygget værktøj, som kan bruges på alle stadier af kunderejsen. Du kan nemt skabe forskellige workflows og kampagner baseret på, hvor potentielle købere befinder sig i på kunderejsen og på den måde føre dem videre mod købsbeslutningen. 

Samtidig tilbyder de værktøjer, så de bliver til stærke medspillere i dine marketing- og salgsaktiviteter. 

Til gengæld halter deres CRM bagefter, når det kommer til design og brugervenlighed. Samtidig har de ikke ekstra features som landingpages og formularer, som du er nødt til at lave eksternt. 

Fordele og ulemper

HubSpot vs. ActiveCampaign

HubSpot fordele

  • Brugervenlig og intuitiv: Marketing automation software kan hurtigt virke uoverskueligt at komme i gang med, men HubSpot har formået at gøre platformen både brugervenlig og intuitiv.
  • Samlet platform til alle værktøjer: Det her er uden tvivl en af de vigtigste fordele ved HubSpot. Alt er samlet ét sted. CRM, CMS, salgsstyring, sociale medier, rapportering mm. Ikke nok med at det er praktisk kun at skulle forholde sig til ét system, så bliver samarbejdet lettere på tværs af team og afdelinger. 
  • Integrationer: HubSpot har mere end 30 native integrationer. Det vil sige integrationer, som er kodet og udviklet specifikt til platformen. Blandt andet Zapier som muliggør en sammenkobling med mange flere værktøjer. 
  • Salgskvalificering af leads: Når alt er samlet samme sted, betyder det også, at din data bliver beriget, fordi du får et komplet billede over alle de interaktioner leadet har med din virksomhed. Denne data kan du bruge til at udvikle mere relevant indhold samt at udvikle og optimere din leadscoring. 
  • God support: HubSpot har en kæmpe vidensbank, hvor du kan finde svar på dine spørgsmål. Samtidig har de en god support, som er let at komme i kontakt med. 

HubSpot ulemper

  • Høje priser: Hvis du vil have det bedste ud af HubSpot, kan det hurtigt blive relativt dyrt. De tilbyder en gratis-version, som indeholder både CRM og e-mails, men begge dele kommer med begrænsede funktioner. 
  • Manglende fleksibilitet: Når det kommer til design og opsætning af elementer på landingpages og i e-mails, kan HubSpot til tider være ret ufleksibel. Hvis du har ønsker ud over de grundlæggende default-muligheder, er det klart en fordel at have en udvikler i baghånden. 

ActiveCampaign fordele

  • Veludviklet automation-værktøj: I forhold til andre udbydere har ActiveCampaign et særdeles veludviklet automation-system. Det giver dig derfor rigtig meget fleksibilitet og mange muligheder for at opsætte workflows og automatisere opgaver.
  • Veldesignet og intuitivt interface: Det er virkelig nemt at bruge ActiveCampaign. Deres interface er godt og intuitivt, og du behøver ikke meget træning for at komme i gang.
  • Zapier integration: Desværre har ActiveCampaign ingen native integrationer. Til gengæld kan systemet integreres med +150 værktøjer gennem Zapier. Zapier er et essentielt værktøj, når du skal koble leadgenerering og salgsaktiviteter sammen. Du skal dog være opmærksom på, at nogle integrationer kræver en betalt version af Zapier.
  • Overkommelige priser: Priserne er én af de helt store fordele ved ActiveCampaign. Det er både relativt billigt at komme i gang, og de har også nogle mere overkommelige priser i de større planer end HubSpot har. 
  • Nyttige tips: Risikoen for fejl mindskes med ActiveCampaigns tips. Glemmer du fx at indsætte en tidsforsinkelse mellem to steps eller at definere udfaldet af en conditional statement, vil ActiveCampaign automatisk give besked for at sikre, at dine workflows kører bedst muligt.
  • Nem segmentering: I ActiveCampaign kan du nemt og hurtigt segmentere dine kontaktlister ved at tildele forskellige tags til dine kontakter. På den måde kan du sende mere målrettet og relevant information til dine leads. 

ActiveCampaign ulemper

  • Ingen native integrationer: Som sagt har ActiveCampaign ingen native integrationer med tredjepartsværktøjer. Til gengæld har de en ‘markedsplads’ med over 300 apps og udvidelser. Desværre koster mange af dem koster ekstra.
  • Manglende CRM design: Hvor automation interfacet er godt designet og intuitivt, så halter deres CRM efter rent design- og brugermæssigt. Fx skal du scrolle i et meget lille vindue, hvis du fx skal finde information på et lead.
  • Ingen mulighed for landingpages: I HubSpot kan du nemt og hurtigt kan oprette landingpages til dine kampagner – denne mulighed findes ikke i ActiveCampaign. Du er derfor nødt til at lave dine landingpages og formulerer eksternt, og det kan gøre leadflowet mere komplekst og svært at opbygge uden hjælp fra en udvikler. 

Certificerede partnere med både HubSpot og ActiveCampaign 

Hos Mindmill er vi både certificerede HubSpot Gold partnere samt certificeret ActiveCampaign partner, som en af kun ganske få i Danmark. 

For os er det vigtigt, at vi kan tilbyde de rigtige løsninger med udgangspunkt i kundens behov – og det kan vi ved at være certificerede partnere i begge marketing automation systemer, fordi vi kan tilbyde forskellige softwareløsninger i forskellige prisklasser. 

Har du lyst til en snak om, hvilket system der bedst passer dine behov, så kontakt mig endelig. Jeg er altid klar på en god marketing automation-dialog 🙂 

Top