HubSpot: Saml salg, marketing og kundeservice i ét system

19 aug 2019 | Christoffer Vinther Hansen, Head of Inbound

HubSpot har en førerposition inden for områder som inbound marketing, marketing automation og lead management

Der findes et utal af udbydere og løsninger, når det kommer til automation software, CRM-systemer og salgsplatforme – og det kan hurtigt blive svært at vide, hvilken udbyder du skal vælge. 

I dette indlæg går jeg i dybden med, hvad HubSpot er, hvorfor det er et fantastisk værktøj, men også hvorfor det ikke nødvendigvis er den rigtige løsning for alle. 

 

Hvad er Hubspot 

HubSpot er et marketing- og salgsværktøj, som henvender sig til alle stadier i købsrejsen. Det er en integreret “3-i-1 platform”, som kan bruges af både marketing, salg og kundeservice. 

De definerer selv deres virksomhed som: 

“an inbound marketing, sales and service software that helps companies attract visitors, convert leads, and close customers”. 

HubSpot er et værktøj, som hjælper dig med at holde styr på dit inbound salg og marketing ved at samle alle aktiviteter og kunder på én platform. 

På den måde kan du følge kunden gennem hele købsrejsen, og optimere din markedsføring baseret på det stadie de er på i beslutningsprocessen. 

Inbound marketing med HubSpot 

HubSpot er bygget på inbound marketing-metodologien, som betyder, at du til tiltrækker dine kunder ved hjælp af relevant, værdifuldt indhold frem for at pushe markedsføringsbudskaber ned over dem. 

Inbound marketing handler om at kommunikere med tilpassede budskaber gennem købsrejsen, så kunden føler, at de får værdifuld information og gode råd til at træffe en købsbeslutning. 

Ved at udvikle indhold, som adresserer kundens udfordringer og behov, kan du skaffe kvalificerede leads og opbygge relationer og tillid mellem dig og kunden. 

Derfor er løsningerne og softwaren selvfølgelig også designet og udviklet så du nemt kan eksekvere din inbound strategi. 

Med HubSpots software er det muligt at connecte med kunden gennem hele købsrejsen – fra tiltrækning af besøgende, konvertering til leads, salgskvalificering, salg og til gøre dem til ambassadører for din virksomhed. 

Du kan læse meget mere om hele inbound tankegangen i dette indlæg.

Marketing automation med HubSpot 

Inbound marketing og marketing automation går som regel hånd i hånd. 

Hvor inbound handler om at skabe relevant indhold, bruger du marketing automation til at distribuere indholdet og håndtere de leads, du tiltrækker. 

Ved at opsætte kriterier og systemer som fx leadscoring kan du definere, hvilket indhold, der vises til hvilke personer, og hvornår de skal se det. 

Med HubSpot får du en platform, som kan danne grundlaget for hele virksomhedens marketing, salg, kundeservice og lead management. 

Du får en samlet pakke – en inbound marketing automation platform – som kan bruges til:

  • Emails, hvor du kan opsætte forskellige flows baseret på adfærd
  • Landingpages
  • Leadhåndtering 
  • Modning af leads og salgskvalificering
  • Planlægning og udgivelse af opslag på sociale medier 
  • Analytics og rapportering af performance 
  • Marketing automation med segmentering og workflows 
  • Og meget mere

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kvalificerer dine leads med marketing automation, kan du læse med her >>

 

Hvorfor HubSpot

Den helt store fordel ved HubSpot er, at de har integreret mange funktioner som fx et CRM-system og en salgsplatform i deres løsning.

Inbound er rigtig godt – men det kan ikke stå alene. Du er nødt til at have et system til lead management og bearbejdning af leads og som understøtter både salgs- og marketingaktiviteter. 

Og derfor er HubSpot smart, fordi du har samlet din lead management og inbound salg i én og samme platform. 

Mange af funktionerne i HubSpot kan du også finde andre steder, men når du benytter dig af forskellige platforme kan det være svært at danne sig et samlet billede. 

Når du har et integreret system, kan du nemmere se sammenhængene i forhold til performance, touch points og konverteringer.

Lad os tage et hurtigt kig på nogle fordele og ulemper ved HubSpot… 

 

Fordele og ulemper med HubSpot 

Som med alle andre værktøjer er der både fordele og ulemper ved HubSpot. 

Fordele

  • Brugervenlig og intuitiv: HubSpot er et veldesignet værktøj, som er nem at komme i gang med. Marketing automation software kan til tider være lidt kompliceret, men HubSpot har formået at gøre det intuitivt, så alle kan bruge det til trods for manglende teknisk flair. 
  • Samlet platform til alle værktøjer: Èn af de helt store fordele ved HubSpot er, at alting er samlet ét sted. CRM, CMS, salgsstyring, social media management mm. – det hele kommer i én samlet pakke. Det er praktisk, og det gør samarbejdet på tværs af teams og afdelinger lettere. 
  • Integrationer: HubSpot har mere end 30 native integrationer – altså integrationer, som er kodet specifikt til platformen. Èn af dem er Zapier, hvilket gør dig i stand til at koble HubSpot sammen med mange flere værktøjer. 
  • Salgskvalificering af leads med data: Brug den indsamlede data til købsmodne dine leads med relevant indhold. Det kan du fx gøre ved at opsætte en leadscoringmodel, hvor du tildeler points baseret på adfærd. Det gør dig både i stand til at sende indhold, de finder interessant, og det hjælper dig med at prioritere dine kundeemner. Samtidig kan du automatisk overføre et lead til salgsafdelingen, når det er varmt nok. 
  • God support: Du kan nemt finde svar på dine spørgsmål i HubSpots vidensbank, og du kan let komme i kontakt med deres support, hvis du har brug for det. 

Ulemper

  • Høje priser: Det er ikke billigt at bruge HubSpot. Du skal frem med den store pengepung, hvis du vil have det bedste ud af systemet. HubSpot tilbyder gratis CRM og har netop tilføjet e-mails til deres gratis version, men det er med begrænsede funktionaliteter. 
  • 12-måneders binding: Marketing automation software er noget, du skal have i mange år, og derfor er det ikke nødvendigvis det største problem, at HubSpot betales årligt. Men i visse situationer kunne en månedlig betalingsløsning være at foretrække. 
  • Manglende fleksibilitet: HubSpot kan til tider være ret ufleksibel i forbindelse med design og opsætning af elementer på landingpages og i e-mails. Har du adgang til udviklere, kan du selvfølgelig gøre mere i forhold til design og opsætning. 

 

HubSpot-certificeret bureau 

Vi er store tilhængere af devisen Drøm stort. Start småt. Skalér løbende

For små eller mellemstore virksomheder er HubSpot tit for dyrt eller avanceret i forhold til de behov, der skal dækkes. Derfor er det bedre at starte småt ud i fx ActiveCampaign, hvor du får et veldesignet og veludviklet marketing automation system med leadscoring, site tracking og meget mere til utrolig overkommelige priser. 

Men hvis din virksomhed allerede har

  • stor erfaring med CRM-systemer, salgsværktøjer og marketing automation
  • mange kontakter og stor database
  • brug for et mere avanceret og sammenhænge marketing automation setup med workflows og kundeoverblik 

…så kan HubSpot helt sikkert være en løsning I skal kigge nærmere på. 

Mindmill er et HubSpot Gold-certificeret partnerbureau, og vi er altid klar til at tage en uforpligtende snak, om dine udfordringer og hvilken løsning, der passer bedst til jeres behov. 

Top