Sådan påvirker ITP 2.0 din markedsføring

17 dec 2018 | Mads Andersen, Senior Facebook Marketing Specialist

Brugernes privatliv på Internettet er en voksende problemstilling for både virksomheder og brugere.

I september 2018 kom der en opdatering fra Apple omhandlende deres ITP-tiltag. Opdateringen betyder, at Apple tager stand mod applikationer, som tracker brugere, når du surfer på nettet, fx Google og Facebook.

For brugerne betyder det, at Safari bliver én af de sikreste browsere at bruge, til at surfe rundt på nettet.

For virksomheder, og især marketing, får opdateringen stor betydning for dine muligheder for at tracke besøgende og performance på tredjepartscookies. Det vil altså blive betydeligt sværere for dig at tracke performance og besøgende, fordi ITP 2.0 griber ind i den måde, vi arbejder på i dag.

 

Hvad er ITP 2.0?

ITP står for Intelligent Tracking Prevention og er produkt opfundet af Apple.

ITP bruger machine learning til at skelne mellem, hvilke cookies, der er nødvendige for brugeren, og hvilke der udelukkende bruges til tracking.

Apple går rigtig meget op i, at deres brugere føler sig sikre, når de surfer på nettet gennem deres default-browser, Safari. Derfor er formålet også, at begrænse mængden af tracking fra tredjeparter.

Hvorfor skal jeg være opmærksom på det?

Den nyeste version gør, at tredjepartscookies ikke lagres på computeren, hvis du bruger Safari-browseren. Førstepartscookiess cookies gemmes stadigvæk som før.

De nye ændringer vil derfor påvirke Google og Facebooks attribution model. Det betyder, at en del af den data du bruger til at oprette audience, vil gå tabt, hvis dine brugere benytter Safari.

Og det er vigtigt at være opmærksom på, når 15% af danskerne bruger Safari-browseren på desktop mens mere end 58% bruger Safari på mobilen.

Tredjepartscookies spiller en afgørende rolle, når du kører Facebook annoncer, specielt når det kommer til:

  • Attribution (fx tracking ift. køb og lead)
  • Retargeting

Og det vil derfor gøre det sværere at annoncere, hvis du ikke ved, hvilke kampagner eller annoncer, som har givet konverteringer, eller hvis du ikke er i stand til at køre retargeting på besøgende.

Lad mig give et eksempel

Tidligere har det været muligt at tracke besøgende på sider, som bruger Facebooks ‘Like-knapper’ og kommentarfunktioner.

Også selvom du ikke interagerer med funktionerne.

Det bliver det lavet om på nu med ITP 2.0.

Lad os sige, at jeg besøger BT.dk. Besøget betyder, at der kommer en førstepartscookie.

Jeg scroller igennem feedet og trykker på en artikel, jeg gerne vil læse. I den artikel er der nederst et kommentarspor, som er koblet sammen med Facebook. Tidligere ville dette resultere i en tredjepartscookie fra Facebook.

Men det er slut nu.

Med ITP 2.0 vil tredjepartsapplikationer og -widgets ikke kunne indsamle dine informationer, før du faktisk interagerer med dem.

Og hvis du så trykker på Like eller skriver en kommentar, vil de spørge om lov til at dele dine informationer med Facebook og ikke bare gøre det.

 

Hvad kan du gøre nu?

Som sagt gør den nye ITP 2.0 opdatering det lidt mere besværligt for marketing at tracke og måle performance og attribution.

Heldigvis er der en del work-arounds, så du undgår at blive ramt at denne ITP- opdatering fra Apple.

Google

På Google er der tre måder, hvorpå du kan undgå at blive ramt af denne opdatering.

  1. Du kan linke Google Ad og Google Analytics
  2. Du kan opsætte ‘Conversion Linker’, hvis du bruger Google Tag Manager
  3. Du kan indsætte gtag.js i din header, hvis du hverken bruger Google Tag Manager eller har linket Google Ads med Google Analytics

Det nemmeste er helt klart at linke Adwords og Analytics. Derved kan du importere konverteringsmål og målgrupper i gennem Google Analytics. Hvis dette er tilfældet, behøver du højst sandsynligt ikke at foretage dig noget, da Google Analytics allerede bruger førstepartscookies.

Du kan koble Google Ad og Google Analytics sammen her:

Link Google Ads og Google Analytics

Hvis du bruger Google Tag Manager, kan du i stedet implementere ‘Conversion Linker’.

Bruger du hverken bruger Google Tag Manager eller har linket Google Ads med Google Analytics, kan du indsætte gtag.js i din header. Du kan læse mere om, hvordan du opsætter gtag.js i denne artikel.

Facebook

På Facebook er der især to ting, du skal have fokus på

  • Ændre ”Cookie Usage”, så Facebook pixlen bruger både første- og tredjepartscookies
  • Slå ”Automatic Advanced Matching” til

Fra 24. oktober har Facebook ændret sine cookie-indstillinger, så de som default er førstepartscookies.  

Dine cookie-indstillinger vil derfor automatisk være sat til førstepartscookies på Facebook. Facebooks førstepartscookies tilføjer dynamisk en unik URL-tekst i slutningen af ​​alle dine annoncer så snart brugeren besøger dit websted, og de er tilladt i alle browsere.

Derudover opfordrer derudover folk til at slå ‘Automatisk Advanced Matching’ til, fordi det kan hjælpe med at forbedre dine kampagner.

Som sagt er cookie-indstillinger automatisk ændret, men lad os alligevel hurtigt kigge på, hvordan du ændrer det…

Step 1: Vælg ‘Pixel’ i din Business Manager

Facebook Pixel

Step 2: Vælg den konto du vil arbejde med.

Step 3: Tryk på Settings, og slå cookie-funktionen til eller fra og ‘Automatic Advanced Matching’ til

Cookies og Automatic advanced matching

De to ovenstående metoder gør selvfølgelig også, at du skal nævne, at du bruger Facebooks pixel til at opsamle data og bruge det til efterfølgende markedsføring i din cookie-politik.

Safari er kun de første

Indtil videre er det kun Apple (Safari), som har indført dette tiltag, men flere store spillere vil også have fokus på det i fremtiden.

Mozilla Firefox har efterfølgende udtalt, at de også har til hensigt at få lignende indført i deres browser. Og de vil gå endnu længere og blokere AL trafik-tracking. Det er dog ikke trådt i kraft endnu, men det kommer.

Ændringerne betyder selvfølgelig, at vi som marketers skal tænke anderledes, når vi skal måle på vores indsats.

Men håndterer du de nye tiltag rigtigt, vil du også komme foran i køen med at ramme folk bedst muligt og få mest ud af dine annoncer.

Top