”Kan du ikke bare finde et billede på Google?”

17 mar 2016 | Benjamin Aa Nygaard, Graphic Designer

Det spørgsmål hører man ofte som grafiker, når man beder om billedmateriale til et projekt. Og svaret er altid nej. Indlægget her vil forklare dig, hvorfor det ikke er så enkelt, det med billeder. Du får de 4 vigtigste tips i forbindelse med billedmateriale på nettet, så du ikke ender med at skulle punge ud til bødekassen eller have samme forsidebillede som en viagrakampagne.


Tip #1: Hav styr på ophavsret og copyright

Du skal læse det med småt

Et billede, man troede var gratis, kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke undersøger copyright og læser det med småt. Man skal nemlig betale, hvis man bryder reglerne for ophavsret. Når man som grafiker modtager et billede og kan se, der er kendte personer eller bygninger på det, er det første, man spørger om: ”Har I rettighederne til det?” Hvis svaret er, at det bare er fundet på Google, ringer alle grafikeralarmklokkerne.

Man må nemlig ikke bare tage et billede fra Google og bruge det på sin egen hjemmeside – heller ikke selvom man krediterer ejeren af ophavsretten. Du skal have lov til at bruge billedet fra den, der har ophavsretten. Det kan både være fotografen, men hvis der er mennesker eller bygninger på billedet, skal de også godkende, at du må bruge billedet.

Mufasa er beskyttet (men han dør stadig i filmen)

Forestil dig, at en person tegner en løve og vil have motivet trykt på nogle t-shirts. Han går ned og beder trykkeren om at trykke motivet. Lige inden han afleverer motivet, nævner han, at det er Mufasa fra Løvernes Konge. Så sker der det, at trykkeren pænt afleverer motivet tilbage med ordene: ”Vi trykker ikke noget, som har med Disney at gøre”.blog_mindmill_billeder_ophavsret_løve

Selvom man selv laver et motiv, som kun tilnærmelsesvis ligner en kendt figur, kan man komme i problemer. Også selvom din løve bare hedder det samme som den elskede farløve, som udløste en syndflod af børnetårer, da han døde. Man må ikke kopiere motivet og bruge det, uden at man har accept fra ejeren af ophavsretten.

Altså: Du skal altid have en accept fra ejeren af ophavsretten til billedet/mediet, før du må bruge det – også selvom du tegner en løve, som kun tilnærmelsesvist ligner Mufasa.

Tip #2: Krydstjek dine købte billeder i Google Image, og læs det med småt

Hvorfor er mit billede på en viagrakampagne?

Med mindre du selv ejer et viagrafirma, kan det være træls for din virksomhed, at ”dit” billede dukker op i en viagrakampagne. Men det kan meget vel være et realistisk scenarie, hvis du køber et billede gennem en af de mange billedtjenester, som findes. Det gode er, at du gennem tjenesterne betaler for ophavsretten og dermed ikke bryder loven. Det dårlige er, at andre også kan købe rettigheder til de samme billeder.

Brug Google Image

Man kan nemt fristes til at gå på rov i de mange databaser, men mange tænker ikke over, at andre også får den idé – f.eks. reklamebureauet for Viagra. Hvis du vælger at købe et billede, som er tiltænkt en væsentlig rolle i din designstil eller kampagne, bør du benytte dig af Google Image. Her kan du se, om andre bruger det samme billede – og ikke mindst i hvilken sammenhæng.

Damen med armene over kors er et hit

Her er et tilfældig billede af en dame (ja, vi har selvfølgelig købt rettighederne til billedet). Ved en Google Image søgning er det let at opdage, at det optræder på en masse udenlandske hjemmesider:

stock_image_woman

Klik på en af de 3 skærme, og se mig i 3 forskellige udgaver:

Findes der gratis billeder, man må bruge?

Ja, det gør der, men igen: Husk altid at krydstjekke billederne via Google Image, og læs det med småt. Det er endnu vigtigere med gratis billeder end dem, du køber, for de billeder, der er gratis, vil som regel også være mere benyttede end dem, man køber sig til. Nedenfor er der listet en række sider, hvor du kan finde gratis billeder. Men det kan ikke siges nok: Husk at læse det med småt.

https://pixabay.com/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

Ud over billedtjenesterne har du også mulighed for at benytte dig af tjenesten, der hedder Creative Commons. Med Creative Commons kan du kvit og frit benytte dig af andres værker – dog med den licens, kunstneren har tilegnet værket. Det kan være alt lige fra fuld ophavsret (”all rights reserved”) til ingen ophavsret på værket (”public domain”). Du kan læse meget mere om det på deres hjemmeside:

 

cc.logo.large

 

Altså: Husk altid at krydstjekke dine billeder i Google Image, inden du køber dem på diverse billedtjenester. Så undgår du at blive forvekslet med firmaer, der sælger Viagra. Og læs altid det med småt, hvad enten du køber billeder eller finder billederne gratis, for der kan være stor forskel på rettighederne fra billede til billede

Tip #3: Kend reglerne for din fotograf, og læs stadig det med småt

Brug din egen fotograf – men kend reglerne!

Hvis du gerne vil undgå at ende i ”Viagrasituation”, kan du med fordel få taget dine egne billeder af en fotograf. Her skal du bare være opmærksom på at aftale præcis, hvilke rettigheder du får over billedet ved køb – ellers er det nemlig altid fotografen, der har retten til billedet og kan bestemme, hvad det må bruges til. Den dyre, men sikre løsning for ubegrænset brug er et ”buyout”, hvor fotografen stadig har ophavsretten, mens køber kan bruge billedet eksklusivt uden yderligere betaling.

Og hvis du vælger at tage dine egne stemningsbilleder på åbne pladser, hvor der befinder sig mennesker eller kendte bygninger, skal du have tilladelse af personerne på billedet og tilladelse af ejerne af bygningerne, inden du kan bruge billederne på hjemmesiden.

Lidt om droner

Et reklamebureau skulle lave en reklamevideo for en større virksomhed. De fik den geniale ide at flyve en drone ind over en motorvejsbro og over nogle marker for at skabe stemningsbilleder i reklamefilmen. Da filmen var færdigredigeret og klar til levering, fik de at vide, at de ikke havde tilladelse til at filme privat grund og på motorvejen. De måtte redigere filmen om, ærgre sig over spildte dronekræfter og sikkert en hulens bunke penge.

Altså: Få altid en tilladelse fra personer eller af bygningsindehaveren, hvis du selv går i gang med spejlreflekskameraet. Hvis du køber billederne af en fotograf, så husk altid at læse det med småt, inden du bruger billederne.

 

Tip #4: Sørg for, at billederne lever op til specifikationerne

Sagde du JPG og i 500×500 pixels?

Filformater og pixels er måske ikke er det mest sexede, hvis man bare gerne vil sælge sine produkter i webshoppen. Men det har en væsentlig betydning for den besøgende. Inden en potentiel kunde overvejer at klikke en vare i kurven, vil kunden gerne se varen. Hvis varen er svær at se, fordi billedet er utydeligt, klikker kunden sandsynligvis videre og køber varen hos den konkurrent, hvor man kan se, hvad man køber.

Billedkvalitet har betydning for din troværdighed

Det gælder al grafik: Hvis du gerne vil fremstå professionel og troværdig, skal grafikken leve op til de pågældende specifikationer, som hjemmesiden eller webshoppen kræver. Har du f.eks. lyst til at købe skærmen til venstre?

 

blog_mindmill_billeder_ophavsret_skarp_vs_uskarp

Altså: Et uskarpt billede kan i værste tilfælde koste et salg. Inden du uploader et billede på din hjemmeside eller webshop, så husk at tjekke, om det lever op til specifikationerne.

Tjekliste

Vi håber, at det nu står klart og tydeligt, at det ikke er en løsning at bruge et billede fra Google. Det kan i sidste ende blive en dyr fornøjelse. Find hellere et billede i en billeddatabase, selvom der er risiko for, at det bliver brugt i andre sammenhæng. På trods af, at du har gjort dit hjemmearbejde og krydstjekket, om billedet bliver brugt i andre sammenhænge, kan du ikke forhindre, at konkurrenten køber billedet efter dig. Men det er trods alt bedre, end at du skal punge ud. Og sørg generelt altid for at læse det med småt.

Inden du bruger et billede

  • Tip #1: Hav styr på ophavsret og copyright.
    Undersøg altid, hvem der har ophavsretten til billedet, og om du har rettighed til at bruge billedet.
  • Tip #2: Krydstjek dine købte billeder i Google Image, og læs det med småt.
    Husk at krydstjekke billedet på Google Image, og se om det bliver brugt i andre sammenhænge.
  • Tip #3: Kend reglerne for din fotograf, og læs stadig det med småt.
    Sørg for, at der ikke er identificerbare personer, bygninger eller områder, du ikke har rettigheder til, på de billeder, din fotograf tager.
  • Tip #4: Sørg for, at billederne lever op til specifikationerne.
    Kontroller altid, om billedet lever op til det specifikke format og størrelse. Ellers kan du tabe salg og troværdighed.

Til sidst slår vi det fast igen, så du aldrig glemmer det:

Husk at tjekke billedets rettigheder, eller få accept af ejeren af ophavsretten, før du bruger det.

God billedjagt!

Henrik Ernst Hansen

CEO

Har du styr på billedbrug og ophavsret?

Ta' fat i mig, hvis du leder efter skarpe billedvalg eller grafikker til din markedsføring.

Top