LinkedIn annoncering 2019: Nye funktioner til endnu bedre målretning

01 apr 2019 | Ali-Aoun Aslam, Head of Paid Social

Når det kommer til at målrette personer i professionelt øjemed, har LinkedIn et unikt og uovertruffent datasæt, som gør platformen til en stærk medspiller til din B2B marketing (LinkedIn har nu mere end 610 millioner brugere på verdensplan).

LinkedIn har i mange år haltet gevaldigt efter de konkurrerende sociale netværk som Facebook, Twitter og Instagram i forhold til annoncering og innovation.

Heldigvis er LinkedIn kommet godt efter det, og 2019 tegner til at blive et rigtig spændende år med mange nye features til LinkedIn-annoncørerne.

Lad os kigge på det…

 

Vil du booste din omsætning med LinkedIn annoncering?

Vi har udgivet den ultimative guide til Linkedin annoncering, fyldt med tips og hacks til at generere relevante B2B leads på verdens største sociale medie for B2B.

Hvis du arbejder i en B2B virksomhed, må du ikke gå glip af denne guide.

Ja tak, jeg vil gerne have fingrene i den ultimative B2B LinkedIn guide

 

Interest based targeting

I januar introducerede LinkedIn en ny målretningsmetode kaldet Interest Based Targeting.

Interessebaseret målretning betyder, at du kan nå din målgruppe med relevante annoncer, som matcher deres professionelle interesser.

Målretningen er baseret på den måde du og jeg interagerer på LinkedIn. Det vil sige at fundamentet er vores adfærd på platformen – det vi liker, kommenterer eller selv poster.  

Samtidig baseret det også på folks søgeadfærd på Bing.

Bing er ikke den mest udbredte søgemaskine i Danmark, men ligesom LinkedIn ejes den af Microsoft, og uanset hvad vil det bidrage til LinkedIns unikke datasæt.

Her er, hvordan LinkedIn selv forklarer den nye funktion:

“Interest targeting lets you reach members with relevant ads that match their professional interests – based on content they share and engage with on LinkedIn. With these added options, you can more easily achieve your campaign objectives and grow your business.”

Interesse-målretning er ikke en ny ting. Muligheden findes også på Facebook – forskellen er, at på LinkedIn handler det udelukkende om professionelle interesser, som er ideelt til et B2B publikum.

LinkedIn tilbyder mere en 200 interesse-kategorier som for eksempel “investering”, “inbound marketing” eller “ledelse”.

Ved at tilføje interesser i din målretning kan du bedre gøre din annoncering mere specifik og ramme personer, som aktivt diskuterer, engagerer og tilkendegiver, at de er interesserede i netop dit fokusområde – hvilket forhåbentlig også kan føre til mere engagement fra målgruppen.

 

Lookalike audience

Marketingbudgettet i B2B virksomheder flyttes i højere grad til LinkedIn.

Det skyldes især, at LinkedIn har optimeret deres annonceplatform og tilføjet mange af de features vi kender fra fx Facebook.

En af de nye features er lookalike audience, hvor du som annoncør har mulighed for at målrette dine annoncer mod brugere, som minder om dine eksisterende kunder.

Fordelene ved lookalike audience er blandt andet

  • Det hjælper med at finde kvalitetsleads, fx beslutningstagere i bestemte brancher
  • Du kan ramme personer, der minder om dine bedste kunder
  • Det forbedrer din ROI, fordi du kan gøre din målretning mere specifik
  • Sammenligningen baseres på professionelle kvalifikationer, stilling og erfaring i modsætning til Facebook, hvor lookalikes baseres på mere generelle interesser

Funktionen virker ved, at du enten uploader en liste (fx fra dit CRM-system) eller du bruger website-data via dit insight tag.

Herefter matcher LinkedIn denne information med data fra deres database, og dermed finde brugere, som har samme karakteristika, som personerne på listen.

Lookalikes er en god og effektiv måde at skalere kampagner og finde nye mågrupper og funktionen kan hurtigt vise sig at være et attraktivt tiltag, som vil gøre annoncering og målretning mere effektiv for B2B virksomheder.

 

Audience Templates

Den sidste målgruppe-funktion vi skal kigge på er Audience Templates.

Audience templates er, som navnet så fint antyder, skabeloner af forskellige målgrupper.

Funktionen gør det muligt for annoncører at søge efter segmenter, der er relevant for deres virksomhed. Du indtaster bare den type personer, du forsøger at nå, og så giver LinkedIn et match baseret på systemets detaljer.

Skabeloner kan vise sig at være et godt værktøj for folk, som enten ikke er så vant til at annoncere på LinkedIn, da du nemt kan oprette en målgruppe ud fra nogle kriterier, hvis du har mangelfuld data til at kunne oprette mere specifikke målgrupper, eller hvis du er en erfaren annoncør, som er på udkig efter nye segmenter.

Indtil videre er der omkring 20 foruddefinerede B2B målgrupper, men LinkedIn vil løbende udvide antallet af skabeloner.

 

Vil du booste din omsætning med LinkedIn annoncering?

Vi har udgivet den ultimative guide til Linkedin annoncering, fyldt med tips og hacks til at generere relevante B2B leads på verdens største sociale medie for B2B.

Hvis du arbejder i en B2B virksomhed, må du ikke gå glip af denne guide.

Ja tak, jeg vil gerne have fingrene i den ultimative B2B LinkedIn guide

Skal LinkedIn være en del af din B2B strategi i 2019?

Absolut…

2019 bliver i den grad LinkedIn’s år.  

Ikke nok med, at de kontinuerligt optimerer og forbedrer annonceringsmulighederne, så taler statistikkerne også deres eget tydelige sprog.

Her får du lige nogle af dem:

Der er ingen tvivl om, at LinkedIn har fokus på at optimere deres platform.

De mange nye løsninger og funktioner har gjort det meget mere attraktivt for virksomheder at annonce og connecte med deres målgruppe på platformen og nemmere at skaffe brandvarme leads med LinkedIn.

Jeg er sikker på, at der kommer mange flere spændende nyheder fra LinkedIn i 2019, og jeg vil derfor løbende opdatere dette indlæg, når der kommer nye features og spændende annonceringsmuligheder.

Top