Få bedre kunder: Brug marketing som filter (og ikke som fiskenet)

11 sep 2018 | Maria Hougaard Sørensen, Content Marketing Specialist

Når du hører ordet marketing, hvad tænker du så?

Vi oplever ofte, at mange virksomheder tænker og kører marketing som et fiskenet. Men problemet med fiskenettet er, at man også fanger skidt og kravl.

Marketing bliver alt for ofte reduceret til at få flere leads—med fokus på flere.

Vi skal have flere følgere på Facebook.
Vi skal have flere e-mail signups.
Vi skal have flere, flere, flere.

Der fokuseres altså på kvantitet frem for kvalitet.

I stedet for at fokusere på, hvor mange og meget, der kan komme igennem dit fiskenet, skal du vende det på hovedet og fokusere på, hvor meget skidt du kan skille fra.

Med andre ord: hvor fint et filter kan du lave?

Gratis B2B marketing analyse

Få en gratis og 100% uforpligtende analyse af din B2B markedsføring udarbejdet af nogle af Danmarks dygtigste B2B marketingspecialister.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

 

Undgå frygtelige kunder

Én konsekvens af at se og bruge marketing som et fiskenet er, at der kommer rigtig mange leads ind.

Disse leads bliver en del af din salgstragt, og ender til sidst på sælgerens skrivebord, som sælgeren så kontakter.

Konsekvensen er, at der ofte kommer nogle kunder ind i nettet, som du slet ikke har lyst til at få.

Hvis du nu tænker lidt over det, så vil jeg vædde med, at du kan forestille dig kunder, der er dejlige at arbejde sammen med, og kunder der er… mindre behagelige at arbejde sammen med.

Ifølge Velocitypartners kan en virksomheds kunder deles op i tre kategorier:

 

Fantastiske kunder – dem, der gør at du elsker dit job

  • De bruger dig til præcis det, du gør bedst og elsker at gøre
  • De værdsætter dine styrker, og er ligeglade med dine svagheder
  • De betaler gladeligt for den værdi du giver dem
  • I er på samme bølgelængde, så samarbejdet er nemt
  • Disse kunder er det reneste guld for din virksomhed

 

Gode kunder – dem, der får hjulene til at dreje rundt

  • De har valgt dig for nogle af de ting, du er mest stolt af
  • De værdsætter dine styrker, men håber også, at du kan besejre nogle af dine svagheder
  • De skal nok betale deres regninger, men de vil som regel gerne forhandle prisen
  • Samarbejdet er fint, men ikke altid uden sammenstød
  • Disse kunder er vigtige og selve kernen for de fleste virksomheder

 

Frygtelige kunder – dem, der giver dig mareridt

  • Det er tilfældigt, hvordan de har fundet dig — det kan være fra en Google-søgning eller gennem en ven af en ven
  • De værdsætter ikke rigtig, hvad du laver, og forstår ikke, hvorfor du ikke har gjort noget ved dine svagheder
  • Du skal ryste pengene ud af dem
  • Samarbejdet er frygteligt
  • Disse kunder dræber din forretning

Formålet er selvfølgelig, at få så få frygtelige kunder som muligt.

Virksomheder, der klarer sig godt, har som regel et højere antal af fantastiske kunder.

Flere fantastiske kunder betyder, at virksomheden vokser hurtigere, tiltrækker bedre medarbejdere, arbejder bedre, og tiltrækker endnu flere gode kunder.

Det er en god cirkel—og den ser selvfølgelig modsat ud, hvis virksomheden tiltrækker alt for mange frygtelige kunder.

Frygtelige kunder er trættende at arbejde med. De tager mere tid, mere energi, og er mindre profitable. De mindsker arbejdslysten, kommer som regel ikke tilbage igen, og fortæller ikke deres netværk om jer.

 

Marketing som filter til bedre kunder

Missionen for marketing er derfor at sørge for, at virksomhedens kundemix er gavnlig og fordelagtig for forretningen, og netop derfor er marketing virkelig vigtig for din virksomhed.

Marketing handler ikke kun om at sprede budskabet og opbygge et brand. Det handler om at nå virksomhedens bedste kunder—dem, du elsker at arbejde sammen med, og som hjælper med at rykke virksomheden fremad.

Hvordan opsætter du så et velfungerende filter?

Det gør du ved at bruge din data til at validere dine kunder.

Ved at kigge på din data og koble det sammen med de kriterier I har opstillet, kan du hurtigt tjekke, om et lead opfylder egenskaberne for jeres personaer og kunderejsen.

På den måde kan din data hjælpe med at verificere, at du bruger tiden på de rigtige leads, og få skilt de leads fra, som ikke passer ind.

Marketing har altså magten til at tiltrække flere gode og fantastiske kunder (og her må vi gerne sige flere) og magten til at sortere dem fra, som vil blive frygtelige kunder.

For os er antallet af leads ligegyldigt—det handler mere om at få de rigtige leads. Og endnu vigtigere: det handler om at få de rigtige kunder.

Og det kan du få ved at bruge marketing som et filter, der kan hjælpe med at optimere og kvalificere jeres leads og gøre sælgerens arbejde meget nemmere.

Gratis B2B marketing analyse

Få en gratis og 100% uforpligtende analyse af din B2B markedsføring udarbejdet af nogle af Danmarks dygtigste B2B marketingspecialister.

Ja tak, jeg vil gerne vide mere

Top