Mobilen overtager – udnyt det optimalt i din annoncering!

03 jun 2016 | Casper Jørgensen, Adwords Specialist

Mobilannoncering er et relativt nyt koncept for mange, og derfor kan det være svært at regne ud, hvad man skal gøre, og hvor man skal optimere for at sikre succes. Derfor får du her et par gode AdWords-råd, som er rettet mod mobiloptimering.

Hvorfor mobiloptimering?

Hvorfor bør du fokusere på mobiloptimering? Det er der (mindst) to grunde til: Vi søger mere og mere på Google fra vores smartphones, og der sker samtidig store ændringer i Google AdWords i forhold til de mobile enheder.


Flere og flere bruger mobilen til søgninger

Der sker meget nyt i forhold til mobilerne disse år. Mere end halvdelen af alle søgninger på Google sker på en mobiltelefon, og mere end halvdelen af al internettrafik kommer fra smartphones og tablets. Det estimeres, at mobilsøgningstrafikken (mobile search traffic) stiger med 200 % hvert år.

desktop_vs_mobile


AdWords er også under forandring

Inden for betalt online annoncering er der også ved at ske større forandringer i forhold til søgning fra mobiltelefoner. Google fremlagde ved deres årlige Google Performance Summit i 2016, at deres fokus vil være på ”mobile-first world”. Dvs, at der i Google AdWords-verdenen vil være større og større fokus på mobilannoncering. Derfor bør du som annoncør være opmærksom på udviklingen og udnytte det potentiale, mobiltelefonen tilbyder.

Hvad skal du så gøre? Du skal imødekomme brugernes forventninger og tilbyde dem en god (købs)oplevelse på mobilenhederne. Vil du lykkes med det, skal du først have en mobiloptimeret og mobilvenlig hjemmeside. Det finder du ud af, hvordan du får lige her:

Første skridt: Mobilvenlig hjemmeside

Brugerne bliver hurtigt frustrerede
Brugerne er meget vant til, at de kan surfe på hjemmesider på deres mobil, og bruger meget mobilen til at søge efter hurtige informationer, hvad enten om, det er på farten eller i hjemmet. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside passer til brugernes forventninger, ellers bliver brugerne frustrerede, når de besøger siden fra mobilen, og så klikker de væk frem for at søge efter informationer eller klikke sig til kassen og købe.


Gør hjemmesiden mobilvenlig

Det første skridt i processen mod mobiloptimering vil være at sikre, at hjemmesiden er mobilvenlig. At en hjemmeside er mobilvenlig betyder, at den indlæses hurtigt på mobilen og vises på en behagelig måde på skærmen. Det handler bl.a. om, at brugeren ikke skal scrolle til højre og venstre på skærmen, at teksten er stor nok til at læse, at navigationsknapperne er store nok til at trykke på, og at der ikke er noget flash-indhold eller irriterende ”download vores app”-pop-up-annoncer.

resposive

Det næste skridt vil være at rette fokus mod mobiloptimering gennem AdWords. Det får du en række gode råd her:

Andet skridt: Mobiloptimering

Generel mobiloptimering er vigtig, fordi du her kan målrette dine AdWords til brugerne på mobilerne, så de ser dine annoncer på Google, og får en god brugeroplevelse. På den måde får du mest ud af dit marketingbudget, da du undgår unødvendige klik. Vi gennemgår her seks vigtige elementer i din mobiloptimering: Landing pages, call extensions, mobiloptimerede annoncer, budjusteringer, targeted based on location og negative keywords.

Landing pages

Med en landing page (den side, brugerne kommer hen, hvis de fx klikker på din annonce), som er mobilvenlig, kan du opnå en bedre konverteringsrate, fordi en mobiloptimeret landing page giver en bedre brugeroplevelse og gør informationssøgningen nemmere.

Du kan få en mere mobilvenlig landing page på 2 måder:

  1. Brug en responsiv hjemmeside
    Ved at bruge en responsiv hjemmeside vil layout og billeder på din hjemmeside automatisk tilpasse sig skærmstørrelsen på den enhed, som siden vises på. Det kræver en gennemgang af dit hjemmesidedesign, men det er den optimale metode, som sikrer din hjemmeside fremadrettet i forhold til mobiloptimering.
  2. Lav en mobil landing page
    En lidt mindre gennemgribende metode er, at du laver en mobil landing page. Hvis du laver din pågældende landing page til mobil, får du en landing page, som konverterer godt til mobil, uden at det ændrer din eksisterende hjemmeside.


Call extensions
Som annoncør er det vigtigt at gøre det så nemt som muligt for brugerne at få den information, de søger, hvad enten det er at komme i kontakt med dig, at lave en aftale eller bare at få mere information. For at opnå det kan du bruge AdWords’ annonceudvidelsesværktøjer. For eksempel kan du bruge call extensions, som giver dig mulighed for at tilføje et telefonnummer til din annonce. Der er forskellige muligheder med call extensions:

  • Kun telefonnummer (call-only ads)
    Her er der kun et telefonnummer. Det vil sige, at brugerne ikke har mulighed for at klikke sig videre til hjemmesiden. Call-only ads kan kun vises på enheder, som kan foretage et opkald, og er designet til at opfordre brugerne til at foretage et opkald. Et klik på en af disse annoncer sender brugerne til at ringe op til nummeret.
  • Både telefonnummer og klik til hjemmesiden (call extensions)
    Med call extensions har du mulighed for at tilføje et telefonnummer til dine annoncer. Her har de brugere, som klikker på annonceoverskriften, mulighed for at klikke sig videre til hjemmesiden. Hvis de klikker et andet sted på annoncen, ser de et telefonnummer.

annonce

Mobiloptimerede annoncer
At optimere dine annoncer til mobil har stor betydning for, hvor succesfulde annoncerne er. Heldigvis er annoncer, der er rettet mod mobile enheder, nemmere at teste, og det er også nemmere segmentere data, så du kan træffer de rigtige beslutninger, da de er separerede.

Her får du en liste over gode råd til at mobiloptimere dine annoncer:

  • Kom med dine unikke tilbud først
    Den typiske brugers tålmodighed på mobil er ofte meget kort. De er sandsynligvis på farten, eller også har de simpelthen ikke tid til at undersøge sagerne nærmere. Så kom med de vigtigste budskaber og unikke selling points først.
  • Brug korte søgeord i annonceteksten
    Brugernes søgninger på mobilen har en tendens til at være kortere, så udnyt det i din annoncetekst.
  • Gør brug af call to action-udvidelser
    Call to action-udvidelser er en god måde at rette brugernes fokus mod det, der gør dig unik, på en kort og præcis måde. Dvs, brug ord såsom butikker i nærheden, køb på mobil, ring og bestil osv.
  • Brug Google Ad preview and diagnosis-tool
    Her kan du se, hvordan dine annoncer ser ud på mobilenheder, så du kan følge med i, om de ser indbydende og klikværdige ud.

Budjusteringer
Du har også mulighed for at optimere til mobil ved at bruge budjusteringer til mobileheder. Budjustering gør det muligt at justere op og ned på dine bud på mobilenheder. Inden du begynder at gøre brug af bud justeringer, skal du først indsamle nok data, ellers ved du ikke, hvordan du kan bruge det bedst.


Targeted based on location

Folk, der går på nettet på en mobil er netop mobile. Med targeted based on location kan du få vist dine annoncer til dem, der er i det rigtige område, så du kan være sikker på, at dine annoncer ikke bliver vist til de forkerte brugere. Mange søgninger på mobiltelefoner indeholder ord som ”i nærheden” og lignende. Derfor er det vigtigt, at dine annoncer er rettet mod de områder, som du ønsker at blive vist i. Hvis du fx kun tilbyder produkter lokalt, er det dumt, hvis dine annoncer bliver vist nationalt, for det er spild af dine marketingpenge.

Negative keywords
På samme måde som med målrettede annoncer baseret på brugernes geografiske placering, er det vigtigt at sørge for, at dine annoncer ikke bliver vist til de forkerte brugere, så du undgår unødvendige kliks. Det kan du gøre ved at bruge negative keywords. Med negative keywords tilføjer du søgeord, som du ikke ønsker skal udløse dine annoncer. På den måde når dine annoncer ud til de rigtige brugere.

Tredje skridt: Test det

At køre kampagner online er en vedvarende proces, som skal vedligeholdelse og optimeres, hvis du vil have mest muligt ud af dit annoncebudget. Derfor er det vigtigt at teste dine landing pages, annoncetekster, annonceudvidelser, søgeord osv. Det skal du for at vide, hvad der virker bedst hos dine brugere, så du kan finde frem til den helt rigtige sammensætning og få maksimalt udbytte af din indsats. Derfor er tredje skridt og også fjerde skridt, femte skridt, sjette skridt og så videre at teste igen og igen.

Husk at hoppe på mobilbølgen

Vores mobilforbrug går kun fremad, og vi bliver kun flere og flere, der bruger vores mobilenheder til informationssøgning, til at foretage aktive handlinger på nettet og til at købe gennem webshops. Derfor kan et fokus på mobilenheder og mobiloptimering være et værdifuldt redskab til at få flere kunder og til at øge omsætningen i din virksomhed. Så husk disse tre skridt:

Opsummering

  1. Mobilvenlig hjemmeside: Husk at gøre din hjemmeside mobilvenlig
  2. Mobiloptimering: Husk at lave mobiloptimering i AdWords, og mobiloptimerer dine annoncer
  3. Test: Husk at teste dine ændringer, og optimer derefter

Vi håber, du kommer godt i gang med mobiloptimeringen. Hvis du gerne vil have sparring på mobilfronten, er du velkommen til at kontakte os i Mindmill. Så finder vi sammen ud af, hvor det er vigtigst, at du sætter ind.

Henrik Ernst Hansen

CEO

Har du brug for hjælp til mobiloptimeringen?

Kontakt Mindmill for at høre, hvad vi kan hjælpe dig med.

Top