Nyt værktøj: din genvej til billedstørrelser på de sociale medier

07 sep 2016 | Benjamin Aa Nygaard, Graphic Designer

Du ved sikkert alt om, hvordan du skaber engagerende billeder på de sociale medier. Du har styr på, hvordan du fanger målgruppens opmærksomhed og øger dine konverteringer. Du ved derfor sikkert også, at det kan være lidt at en jungle at finde frem til de billedstørrelser, som du skal bruge i posts, opdateringer, annoncer og som profilbillede eller coverbillede på din virksomhedsside.

For at gøre det nemmere for dig, har vi udviklet et nyt gratis billedværktøj, der er din genvej gennem junglen, så du nemt kan finde de nyeste billedformater til de mest populære sociale medier: Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram. Her kan du hurtig vælge, hvilken type billede du mangler formaterne på – og efterfølgende downloade en photoshop-fil, som gør dit arbejde nemmere og hurtigere. Smart ikk’?

Læs i dette blogindlæg om vores baggrund for det nye interaktive billedværktøj, som holder dig opdateret med de nyeste billedstørrelser på de sociale medier.

Kan du ikke vente? tjek det det nye billedværktøj ud her

Forskellige billedstørrelser på sociale medier

Succes på de sociale medier er ofte afhængig af en kontinuerlig strøm af engagerende indhold og ikke mindst billeder, der kan få din virksomhed til at stå ud fra mængden. I dag er der et utal af sociale medier, der alle har forskellige formater for hvilke billedstørrelser, der bør anvendes, for at opslaget tager sig professionelt ud. Men det tager tid at lave unikke billeder, der er optimeret til hver eneste sociale netværk og hver eneste type opslag – og ikke mindst holde styr på ALLE formaterne!

Et billede siger mere end tusind ord

Der er ingen one-size-fits all-format på de sociale kanaler. Hvert billede skal derfor beskæres i de rigtige mål, så det passer til, hvor du uploader billedet og hvilket budskab du ønsker at kommunikere. Der er stor forskel på, om du ønsker at lave coverbillede til din virksomhedsside på Facebook, et opslag på LinkedIn, eller poste et billede på Instagram.

Ikke nok med det, så kan et billede der tager sig godt ud på desktop, se helt anerledes ud på mobilen. Man skal derfor holde tungen lige i munden, når man skal holde sig ajour på alle de forskellige billedformater, der bør benyttes for at få mest ud af et opslag eller kampagne. Et billede siger mere end tusind ord – et forkert skåret billede kan derfor give modtageren et negativt indtryk af din forretning.

Korrekt beskåret billede

Sådan skal et godt opslag se ud

 

forkert beskåret billede

Forkert beskåret opslag

 

Pixileret opslag

Pixileret opslag

Nemt at holde dig ajour med det nye billedværktøj

Vores nye billedværktøj giver dig mulighed for at få et overblik over de fleste billedstørrelser med mulighed for at downloade en psd-fil.  Så kan du hurtigt komme i gang med dit arbejde til alle de store social media platforme: Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram.

Tip: Brug dine ressourcer og annoncekroner rigtigt

I april introducerede Facebook en ny regel i forbindelse med sponseret grafik: grafik skal rangeres ”ok”, for at du er sikker på, at opdateringen bliver vist mest muligt.

Inden du lægger din grafik online er det en god ide at tjekke billedets rangering som enten er ”ok”, ”low”, ”medium” eller ”high” i Facebooks eget tekst-værktøj. Hvis din grafik får ”ok”, vil den blive vist i nyhedsfeeds, men hvis den derimod får stemplet ”high”, når den måske slet ikke ud af starthullerne. Derfor skal du gå efter at få ”ok”, inden du lægger ressourcer eller endda penge i opdateringen.

Andre har skabt overblik før os

Vi er selvfølgelig ikke de første, der har haft behov for at udvikle et værktøj, der kan hjælpe med at finde hoved og hale i billederne på de mange forskellige sociale kanaler. Her kan du for eksempel finde en komplet og opdateret guide til billedformater.

Som du kan se, bliver det desværre let uoverskueligt med de lange lister over formater. Derfor prøver mange at gøre det overskueligt ved hjælp af grafiske oversigter kaldet cheat sheets. Her kan man i en stor infographic aflæse de forskellige grafikker og formater.

Problemet med et cheat sheet er, at det kan være svært at navigere rundt i. Man vil ofte skulle scrolle langt ned på siden for at finde svar på, hvor stort et profilbillede for eksempel skal være på en Twitterprofil. Desuden kan du ikke være sikker på, at de har opdateret cheat sheetet til de nyeste billedstandarder. Sociale netværk som Facebook og LinkedIn ændrer med jævne mellemrum deres krav til, hvordan billederne skal være, for at få det optimale ud af billederne.

Her finder du et eksempel på et cheat sheet, der giver dig overblikket over forskellige billedstørrelser til diverse sociale kanaler.

Som du sikkert kan se, har begge løsninger nogle problemer. I et cheat sheet risikerer du at blive ledt ud på en stor omvej, og de tager begge dele lang tid at finde rundt i med endeløs scrollen til følge.

Det snilde billedværktøj: Sådan virker det

Vi vil gerne spare dig for en masse Googlesøgninger efter cheat sheets og forældede guides – og derfor har vi forsøgt udviklet vores snilde billedværktøj.

Screenshot: SoMe billedværktøj

I modsætning til et almindeligt cheat sheet er vores billedværktøj en kort formular med to felter, hvor du vælger medie (fx Facebook) og billedtype (fx billede med link). Med et klik kan du downloade en skabelon med det format, som du skal bruge. I en simpel dropdown menu, kan du finde den billedstørrelse der passer til netop den type opslag, du ønsker at lave. Vi opdaterer størrelserne i takt med, at der kommer nye mål, hvilket garanterer, at vores billedstørrelser er pålidelige og altid up to date.

Prøv vores nye billedværktøj her

Henrik Ernst Hansen

CEO

Vil du høre om, hvordan du optimerer billeder til de sociale medier?

Jeg brænder for at hjælpe virksomheder med at få succes på sociale medier. Skal jeg også hjælpe din? Ring, skriv eller kig forbi til en kop kaffe.

Top