Strategisk nytænkning giver vækst

12 jun 2019 | Henrik Ernst Hansen, CEO

Vi går på mange måder en spændende sommer i møde.

2018 var et kanon år for Mindmill med høj vækst, og vi er startet på samme klinge i 2019.

Vi har fået toptunet vores egen marketingmotor, som høster nye og relevante leads til salget hver eneste dag. Vi afholder oplæg og seminarer om B2B marketing, og vi produktudvikler vores B2B Marketing Framework™ i et voldsomt tempo.

Vi har i dén grad cementeret vores position som Danmarks førende B2B marketingbureau, så nu handler det blot om at holde snuden i sporet og tempoet højt.

Men der sker mere på bureauet end vækst, kunder og forretning. Ejerne af Mindmill, undertegnede Henrik Ernst Hansen og min partner Martin Hede, har optaget 2 nye partnere i bureauet, nemlig ægteparret Hans Løjborg Appelby og Maria Løjborg.

Maria og Hans har begge været ansat på bureauet i flere år, og efter et succesfuldt associeret partner-forløb er de nu officielt trådt ind i partnerkredsen som medejere.

Hans og Maria bidrager ikke alene med resultater, kompetencer og et helt ekstraordinært højt serviceniveau, de har også en helt speciel ild i øjnene, et gigantisk drive og store ambitioner.

Det var et helt naturligt skridt for os at invitere dem til at blive partnere og medejere af Mindmill. Til trods for deres unge alder, så har de begge spillet nogle særdeles vigtige roller i den rejse vi har været på, og de resultater vi har opnået.

Vi glæder os til at fortsætte den rejse med flere fantastiske mennesker rundt om bordet!  

Større strategisk ændring

Vi har de sidste par år været igennem en større strategisk ændring.

For godt to år siden tog vi en stor beslutning: Vi gik all-in på B2B marketing.

Det betød et farvel til vores mange-årige fokus på e-commerce og retail, og den beslutning kunne godt mærkes i maven. Det var ikke kun strategien og virksomheden, som skulle gentænkes og genfødes, det skulle vores ansatte, kompetencer, roller, systemer og processer også. Det har blandt andet betydet et farvel til nogle medarbejdere og et velkommen til nye.  

Det viste sig heldigvis at være den helt rigtige beslutning, og jeg vil gerne dele med jer, hvordan vi kører vores bureau i dag.

Dette indlæg er ikke skrevet, så jeg kan prale med, hvor godt det går, omend jeg ikke vil lægge skjul på, at jeg er umådelig stolt over vores resultater, bureauet og det hold vi har samlet.

Nej, mit håb med dette indlæg er, at det kan bruges som inspiration for andre. Inspiration til ambitiøst strategiarbejde og modet til at udfordre status quo.

En klar vision og mission

Som virksomhed er det vigtigt at have en klar vision og mission. Mest af alt for at kunne kommunikere knivskarpt, hvor du vil hen, og hvordan du kommer derhen.

Det gælder først og fremmest hver eneste medarbejder. Ingen må nogensinde være i tvivl om, hvem I er, hvor I skal hen, og hvilken rolle de spiller på den rejse.

Men det gælder også ud af til. Det er vigtigt at have en klar profil i markedet, en nøje defineret målgruppe, kernekompetencer, differentiering osv. Hellere være rigtig god til noget end lidt god til det hele.

Tidligere var Mindmill en fisk i et hav af bureauer, som tilbød det samme som os. Vi havde et miks af B2C og B2B virksomheder. Vi havde webshops, offentlige institutioner og B2B på dagsordenen. Og det gik sådan set fint.

Problemet var bare, at der var for mange fisk i havet og kampen om føden var beskidt. Vi valgte derfor at justere strategien efter devisen niche is the new big – nu sælger vi ét produkt til én målgruppe.

Et unikt, gennemtestet og succesfuldt B2B Marketing Framework™ til B2B virksomheder.  

Klare KPI’er

Vi har vendt KPI-tankegangen lidt på hovedet. Vækst, omsætning og fortjeneste er de typiske indikatorer for succes og prioriteres derfor først – vi fokuserer på tilfredshed og service.

Vores revisor ryster som regel på hovedet af os, når vi snakker KPI’er, og hvordan vi måler på vores succes. Han mener nemlig, at de er lidt svævende. Vi mener egentlig, at de er ret tydelige.

Vi har to KPI’er:

  1. Medarbejdertilfredshed
  2. Kundetilfredshed

Nu sidder du sikkert og tænker “Mmm, det er fint. Det kan du sagtens sige. Realiteten er vel, at I tænker lige så meget på vækst og forretning som alle andre”. Og ja, jeg vil ikke lægge skjul på, at vækst selvfølgelig er en drivkraft for os. Hvis den ikke var det, tror jeg ikke, vi ville lave det, vi gør.

Men vores teori er, at hvis medarbejderne trives og elsker deres arbejde, så skal resultaterne nok komme. Og hvis resultaterne er der, og vi yder en god service, så vil kunderne være tilfredse – og så kommer væksten.

De rigtige mennesker på de rigtige pladser

“My model for business is The Beatles. They were four guys who kept each other’s kind of negative tendencies in check. They balanced each other, and the total was greater than the sum of its parts. That’s how I see business: Great things in business are never done by one person, they’re done by a team of people.” Steve Jobs

En stor del af grunden til, at det i dag går godt for Mindmill, er, at vi har fundet de helt rigtige mennesker til de helt rigtige pladser.

Vi vil ikke nødvendigvis have de dygtigste individualister på alle pladser. Vi vil have det stærkeste hold. For vi tror på, at vi spiller hinanden bedre.

Du kan have den dygtigste content manager og den dygtigste videospecialist. Men hvis de to ikke kan kommunikere og arbejde sammen, så er du lige vidt.

Vi har derfor stor fokus på at finde de helt rette personer til vores team.

Et finpudset framework

Der er sket meget i 2018. Og 2019 ser kun ud til at fortsætte i samme spor.

På bare ét år har oplevet en stigning på 141% i fortjeneste.

Hver dag leverer vi klasse-resultater for vores kunder på baggrund af inbound marketing, marketing automation og datadrevet annoncering (Stol ikke på mine ord, men på deres).

Samtidig mærker vi det også på egen krop. Vores marketingmotor er rødglødende.

I bund og grund er vi mere effektive i dag end for to år siden til trods for at vi har flere kunder, flere opgaver og færre medarbejdere.

Vi løber ikke hurtigere end tidligere. Vi har stadig tid til at spille bordtennis (måske lidt for meget bordtennis ifølge Maria 😂) Vi har stadig tid til at diskutere den film, vi så i går. Og vi har stadig tid til kompetenceudvikling og at forbedre os i hverdagen.

Nej, grunden skal i stedet findes i noget så spændende som processer og frameworks.

Vi har udviklet nogle processer, som optimerer den måde vi arbejder på. Uden at gå på kompromis med resultatet. Processerne og frameworket gør, at vi kan reducere spildtid som fx afklaring af fremgangsmåde, overflødige møder, og gentagne opgaver.

Det giver det luft til, at vores medarbejdere kan fokusere på det, de er gode til – og det de gerne vil være bedre til.

Top