Hasselager Centervej 21-23 8260 Viby J CVR-nr.: 32478298 Tlf.: +45 70 77 74 44 E-mail: info@mindmill.dk
Alt du bør vide om LinkedIn’s “nye” annonceringsværktøj: Sponsored InMail

Alt du bør vide om LinkedIn’s “nye” annonceringsværktøj: Sponsored InMail

Det er en velkendt udfordring for mange B2B-virksomheder at ramme de rigtige personer med det rigtige indhold – uden i hvert fald også at ramme en hel del mindre relevante personer i farten.

Den udfordring gør LinkedIn deres for at afhjælpe med deres annonceringsværktøjer ”Sponsored Content” og ”Text Ads” og nu også – deres seneste tilføjelse til porteføljen – ”LinkedIn Sponsored InMail”.  

Sponsored InMail

Her kan du læse mere om LinkedIn’s nye annonceringsværktøj, Sponsored Inmail, og få vores vurdering af de nye muligheder. Derudover har vi tilføjet links til LinkedIn’s egne guidende videoer, så du kan lære at opsætte dine egne (relevante og målrettede) InMail-kampagner. Det med relevansen og målrettetheden vender vi tilbage til.

LinkedIn Sponsored InMail

Faktisk er Sponsored InMail som annonceringsmulighed på LinkedIn slet ikke et nyt fænomen. Frem for at give marketing-folket mulighed for selv at opsætte kampagneformen, har det tidligere været LinkedIn’s udvalgte samarbejdspartnere på de enkelte markeder, som kunne opsætte de sponsorerede InMails for de kunder og virksomheder, som måtte efterspørge annonceringsformen. Nu foreligger muligheden dog også for marketing-folket selv.

Hvad er en sponsoreret InMail?

Med LinkedIn Sponsored InMail er det muligt at sende personliggjorte, meningsfulde beskeder direkte til de personer, som har allermest relevans for dig og din virksomhed.

LinkedIn Sponsored InMail er en måde at udforme personlige beskeder, som sendes direkte til målgruppens indbakke. Dermed er der tale om en form for social selling, hvor afsenderen ved hjælp af værdidrevne budskaber kan generere nye leads og starte en (salgs)dialog.

Kort sagt kan du med LinkedIn Sponsored InMail:

  • Sende personlige beskeder til målgruppens indbakke på LinkedIn
  • Målrette beskederne ud fra 14 forskellige segmenteringstrin, såsom virksomhedsnavn, virksomhedsstørrelse, jobfunktion og jobtitel
  • Skabe samtaler mellem virksomheden og målgruppen, bl.a. ved hjælp af et mobilt-responsivt design og tydelige call-to-actions
  • Sende beskeder til den mest engagerede målgruppe for din virksomhed – dog først når brugerne er aktive på platformen.

Sådan opsætter du en sponsored InMail

Har du lyst til at prøve kræfter med LinkedIn’s Sponsored InMails, kan du gi’ intro-linket her et klik og et kig. Du kan også følge LinkedIn’s egne step-by-step videoer her.

Hvad skal du bruge for at sætte din Sponsored InMail-kampagne op?

Du opsætter en Sponsored InMail fra LinkedIn’s kampagneadministrator. For at opsætte en kampagne har du brug for følgende:

  • Annoncekonto på LinkedIn
  • Personlig profil som skal være afsender
  • Indhold til InMail’en (få et overblik nedenfor)
  • Budget
  • Link til landingpage

Hvad indeholder en Sponsored InMail-kampagne?

Når du opsætter en Sponsored InMail kampagne bliver du ledt igennem 4 steps:

InMail opsætning

Gennem disse 4 steps bestemmer du opsætningen af og indholdet i din Sponsored InMail-kampagne.

I det første step bestemmer du et kampagnenavn på max. 50 tegn og derefter sprog. I det andet step vælger du et navn til dit annonce-sæt og en afsender (LinkedIn profil – fx dig selv). Endelig indsætter du i det tredje step indholdet af din Sponsored InMail kampagne:

  1. Et summary på max. 60 tegn
  2. En tekstbesked
  3. Call-to-action knap på max. 20 tegn
  4. Et banner på 300×250 pixels (valgfrit)

Et eksempel på indholdets placeringer ses her:

Sponsored InMail kampagne

Sponsored InMail: Hvad koster det?

I sidste og dermed fjerde step definerer du budgetrammerne for kampagnen. Prisen for en Sponsored InMail er auktions-baseret, ligesom andre online annonceringsplatforme – dvs., at den pris du skal betale afhænger af de bud, som andre byder mod den samme målgruppe. Afhængigt af, hvor højt du ønsker at sikre dig målgruppen og alt efter, hvor attraktiv denne målgruppe er, desto højere skal du altså byde.

Dog er der et minimums-bud pr. sendt InMail, der starter på ca. 3 kroner – og ligesom med øvrige annonceringsværktøjer på LinkedIn kan du bestemme et budget pr. dag og et totalt budget, så kampagnen ikke løber løbsk. 

Test og foreløbige (succes)resultater

Inden lanceringen af Sponsored InMail har 100 forskellige annoncører deltaget i et pilotprogram. Her han man bl.a. brugt værktøjet til at booste antallet af registreringer til både coaching- og universitetsevents.

Resultaterne synes at tale for sig selv og den høje fleksibilitet i budgetteringsmuligheder fremhæves som én af mange fordele ved LinkedIn’s Sponsored InMail.

Se “Best Practices” eksempler på forskellige InMail-kampagner her.

Brug Sponsored InMail med omtanke

Til trods for, at der er tale om et nyt – potentielt meget værdifuldt – (self-service) værktøj til din værktøjskasse anbefaler vi, at det bruges med omtanke.

Der er flere overvejelser, der bør gøres:

  • Sponsored InMails ryger direkte i indbakken hos din målgruppe – men kan dette for nogen være for pågående? Og vil det endda blive opfattet som spam?
  • InMail-beskeder bliver afsendt med et tydeligt ”sponsoreret”-mærkat – meget lig Instagram, Facebook m.m. – vil der med netop dette mærkat være en risiko for, at modtageren vil opfatte beskeden som mere påtrængende end relevant?
  • Endelig kræver Sponsored InMails, at der afsættes et beløb af en vis størrelse til at dække den fortløbende kampagne – uden, at man løbende kan tilpasse målretningen. Er dette noget der er plads til i dit budget?

Det sidste punkt betyder selvsagt, at man skal være sikker i sin målgruppe-udvælgelse før man lancerer en eventuel kampagne. Hvis man er dét, er man dog også godt stillet, når målgruppen skal fanges – LinkedIn har nemlig sørget for, at man som LinkedIn-bruger kun kan modtage én sponsoreret InMail hver tresindstyvende dag – dermed risikerer man ikke, at ens beskeder drukner i pølen af konkurrerende beskeder – og samtidigt reduceres den førnævnte risiko for, at modtageren vil opfatte beskeden for alt for påtrængende.

I vores øjne er der helt sikkert tale om en spændende porteføljetilføjelse, som kan generere trafik, leads og styrke en virksomheds KPI’er.

Vil du vide mere?

Har du brug for sparring om, hvordan det professionelle netværk, LinkedIn kan styrke din forretning er du velkommen til at kontakte mig.

Tina Poulsen, Online Marketing Manager