Hasselager Centervej 21-23 8260 Viby J CVR-nr.: 32478298 Tlf.: +45 70 77 74 44 E-mail: info@mindmill.dk
Den nye markedsføringslov 2017

Den nye markedsføringslov 2017

Indenfor kort tid har der været stor udvikling i den teknologiske verden, hvilket har givet helt nye muligheder når det gælder markedsføring. Grundet denne teknologiske udvikling og et ønske om overensstemmelse med EU’s regler på markedsføringsområdet, er der udsigt til en ny og forenklet markedsføringslov. Derudover skal den nye lov sikre gode og ensartede forbrugerforhold. De nye bestemmelser får stor indflydelse for både B2B og B2C området indenfor markedsføring.

Disse tiltag forventes at træde i kraft d. 1. Juli 2017.

 

Den nye markedsføringslov – de vigtigste ændringer

Her kan du læse de mest relevante ændringer, som kan have konsekvenser for dig og din virksomhed.

  • Uanmodet henvendelse via elektronisk post

Med den nye lov vil der forekomme ændringer i forhold til den erhvervsdrivende og dennes mulighed for at markedsføre sine produkter eller ydelser via elektronisk post. Udvidelsen af loven vil sørge for, at den erhvervsdrivende kan markedsføre sine produkter eller ydelser som ikke nødvendigvis er tilsvarende til kundens tidligere køb. Dette er dog kun såfremt, at kunden selv har givet tilladelse.

  • E-mail markedsføring mellem erhvervsdrivende

Tilsvarende den ovennævnte lov, er der også et nyt tiltag i forhold til e-mail markedsføring mellem erhvervsdrivende. Dette betyder at en erhvervsdrivende vil, via den nye markedsføringslov, have mulighed for, at kontakte en anden virksomhed, og markedsføre sine egne produkter eller ydelser. Her er det et krav at der, mellem de to erhvervsdrivende, er et kundeforhold eller at der er blevet overrakt kontaktinformationer i en forretningsmæssig sammenhæng.

  • Skiltning af organiseret rabat

På nuværende tidspunkt er det krav, at skilte med organiseret rabat, altså med rabatter eller fordele som kun er rettet mod bestemte organisationer eller foreninger.Med den nye markedsføringslov foreslås der, at dette krav ophæves.

  • Sprogkrav for garantier

Dette tiltag bestemmer, at hvis markedsføringen af et givet produkt er skrevet på dansk, er dette afgørende for at garantien ligeledes skal skrives på dansk.

Stadig fokus på relevans

Selvom markedsføringsloven ser ud til at blive mere lempelig, bør virksomheder stadig have fokus på relevant indhold, som giver modtageren værdi. Som afsender er man ofte tilbøjelig til at synes, at de fleste budskaber omkring ens produkter er relevante for modtageren – men modtageren ser ofte anderledes på det, og kan i visse tilfælde anse dit ellers lovlige materiale som SPAM.

Dette kan du kun forhindre ved at arbejde seriøst med måden du opsamler informationer omkring dine kunder. Læs mere om, hvordan du kan optimere dine kunders købsrejse med relevant indhold.

Rådfør dig altid med din advokat 

Er du i tvivl om den nye markedsføringslov anbefaler vi altid, at du rådfører dig hos din advokat for at undgå misforståelser og unødvendige problematikker.

Du kan læse mere om den nye markedsføringslov her

Vil du have mere rådgivning om relevant indhold?

Så kontakt mig, og hør om de forskellige muligheder for din virksomhed

Tina Poulsen, Online Marketing Manager