Google fjerner Adwords annoncer i højre side af søgeresultater

23 feb 2016 | ,

Google har fredag d. 19. februar foretaget større ændringer i visningen af Adwords annoncer i søgeresultaterne på desktop. Fremover vil der ikke længere blive vist tekstannoncer i højre side af resultaterne, mens antallet af tekstannoncer ligeledes reduceres mærkbart.

En ændring af den størrelse vil uden tvivl påvirke annoncører og have indflydelse på både eksponeringsandel, klikpriser, klikrater, position mm. Samtidig vil der være afsmittende effekt på de organiske resultater, hvor synlighed og klikrater vil blive berørt.

Vi har gennemgået ændringerne og kommer nedenfor ind på de konkrete ændringer, samt vores bud på baggrunden og konsekvenserne af ændringerne.

Hvad betyder ændringen helt konkret for visningen af annoncer?

Helt konkret berører ændringen visning af Adwords annoncer i højre side af søgeresultater på desktop, hvorfor hverken mobil- eller tabletresultater bliver berørt af ændringen.

Sammenlignet med før vil følgende være ændret i søgeresultaterne:

  • Der vil ikke længere blive vist tekstannoncer i højre side af søgeresultaterne.
  • Antallet af tekstannoncer reduceres fra op til 11 til et maksimum på 7.
  • Fremover vil der blive vist op til 4 tekstannoncer i toppen af søgeresultaterne og 3 tekstannoncer i bunden efter de organiske søgeresultater.
  • Google Product Listing Ads og Knowledge Panel vil fortsat optræde i højre side af søgeresultater på relevante søgninger, men uden tekstannoncer.

Alle ændringerne er implementeret på både Googles egen søgemaskine og deres Search Partners verden over og antages at være en permanent ændring.

Hvorfor vælger Google denne strategi?

Den officielle udmelding fra Google er et ønske om at forbedre brugeroplevelsen og skabe bedre overensstemmelse mellem desktop og mobilresultater, hvilket kan være en del af årsagen og læner sig op af deres langsigtede strategi om at holde brugeren længere på websitet.

En mere sandsynlig årsag er imidlertid en vurdering af profitabiliteten i at have af annoncer i højre side, der generelt har haft lavere og faldende klikrate sammenlignet med deres annoncer i toppen af søgeresultaterne. Dette skal ses i lyset af, at Adwords siden lanceringen har udviklet sig til Googles klart mest profitable produkt, hvorfor ændringer af denne karakter ofte er forbundet med en forventning om højere indtjening.

Den efterladte plads skaber samtidig mere plads til andre af Googles forretningsområder. F.eks. Knowledge Panel, der henter information direkte på eksterne websites og serverer det for brugeren i søgeresultaterne. I flere og flere kategorier kan brugeren her sammenligne produkter direkte i Google og bestille f.eks. hoteller og flyrejser hos leverandører. Dette uden at besøge et tredjeparts website og med Google som formidler af produktet.

Både Knowledge Panel og Product Listing Ads vil således kunne forventes at få en større rolle som følge af ændringen og dermed øge indtjeningen yderligere.

Hvilke konsekvenser har ændringen for Adwords annoncører?

Det er endnu for tidligt at spå om konsekvenserne for Adwords annoncører, men der kan ikke være tvivl om at de gennemsnitlige klikpriserne på Adwords vil stige som konsekvens af de færre annoncer. Hvordan det vil påvirke klikraten er det store spørgsmål, der endnu står hen i det uvisse.

Den konkrete effekt vil formentlig afhænge meget af konkurrencen i de enkelte nicher, hvor specielt konkurrenceprægede kommercielle nicher vil blive påvirket mest i negativ retning, mens ikke-kommercielle områder med lav konkurrence vil forblive mere eller mindre upåvirket.

Derudover bliver effekten på de organiske resultater interessant at følge, da de med det nye layout får mere synlighed på visse søgninger. Dette kan betyde, at SEO bliver mere profitabelt fremover på de mere konkurrenceprægende søgninger.

Henrik Ernst Hansen

CEO

Vil du vide mere?

Har du brug for sparring om, hvordan AdWords annoncering kan styrke din forretning er du velkommen til at kontakte mig.

Top