Nye ændringer fra Google på vej – Expanded Text Ads

25 maj 2016 | ,

Efter at Google for nyligt har fjernet annoncerne i højre side SERP (search engine results page), er de nu begyndt at teste et nyt format for annoncetekster, som kaldes for ”Expanded Text Ads”. Denne ændring betyder, at du som annoncør har mulighed for at lave længere overskrifter i annonceteksterne, længere beskrivelsestekst i annonceteksterne og mere nøjagtig display URL.


Hvad bliver ændret?
Dette nye format er blevet gjort muligt på alle systemer i og med, at Google har fjernet annoncerne i højre side på SERP. Det nuværende tekst format består af en overskrift på 25 tegn, to beskrivelser på 35 tegn og en display URL. I øjeblikket kan man godt som annoncør gøre overskriften på annonceteksterne længere, hvis man tilføjer den første linje af beskrivelsesteksten i en annonce ved at afslutte med punktum i den første linje af beskrivelsesteksten. Ydermere, hvis den manuelt indtastede display URL ikke ”matcher” den endelige og landing page URLen, vil annoncen blive afvist.

Ændringerne som Google vil lave betyder, at du som annoncør vil have mulighed for at lave annoncetekster bestående af to 30 tegns overskrifter, og en forlængelse af beskrivelseslinjerne bestående af en beskrivelseslinje på 80 tegn. Ydermere vil display URL formatet også blive ændret. Her vil domænerne automatisk blive hentet fra den endelige URL for at sikre nøjagtighed, og URL stien kan tilpasses.

For et overblik, se tabellen nedenfor:

Ændringer godt eller skidt
Baseret på tidlige test har nogle annoncører meddelt en stigning i CTR (clicktrough rate) på op til 20% sammenlignet med nuværende tekstannoncer. De nye ændringer er selvfølgelig noget, at man som annoncør skal begynde at forholde sig til og være indstillet på i den kommende fremtid. Men de nye ændringer kan man som annoncør kun glæde sig over, da ændringerne vil give annoncører mulighed for at skrive yderligere information i deres tekstannoncer, og derved bliver endnu mere præcise og detaljerede i deres tekstformulering. Dette er en god nyhed for annoncørerne, men også for brugerne.

Disse nye tiltag fra Google vil komme til at have en indvirkning på den måde, annonceteksterne vil blive skrevet på, samt den måde de vil blive kommunikeret på til brugerne. Eksempelvis får annoncørerne muligheden for at fremhæve anden vigtig information i overskriften i annonceteksterne og tilføje ekstra tekst i beskrivelseslinjen. Derudover bliver display URLen også mere specifik og målrettet for brugerne, da den bliver mere nøjagtig, og man får mulighed for at tilpasse den. En rigtig win-win, da man som annoncør kan gøre ens egne annoncer mere specifikke og målrettede.


Hvornår kan man forvente disse nye ændringer?
Lige nu tester Google ændringerne i en betaversion, men meddelte officielt i går ved det årlige Google Performance Summit, at ændringerne vil blive lanceret senere på året, og at man skulle starte allerede nu med at planlægge for at være klar til ændringerne.

Vi holder jer naturligvis opdaterede på emnet.

Henrik Ernst Hansen

CEO

Har du brug for hjælp til annonceringen?

Hos os tager Adwords annoncering udgangspunkt i din virksomhed og grundig analyse af potentialet i markedet. Jeg glæder mig til at se nærmere på mulighederne for dig!

Top