Case - Odder Kommune

"Vi kan ramme vores målgruppe mere præcist gennem vores samarbejde med Mindmill"

Effektiv markedsføring fører til markant befolkningstilvækst.

Odder Kommune er i en rivende udvikling, blandt andet med udstykningen af nye byggegrunde ved Bendixminde. Målsætningen i kommunen er, at tiltrække tilflyttere herunder primært de købestærke børnefamilier.

Odder Kommune udtaler selv følgende om samarbejdet med Mindmill:

Martin Hauge
, Udviklingskonsulent, Odder Kommune

”Vi valgte at indgå i et samarbejde med Mindmill, da de præsenterede en ny og frisk vinkel på markedsføringen af Odder Kommune i en verden der bliver mere og mere digital. Vi kan ramme vores målgruppe mere præcist gennem vores samarbejde med Mindmill.

Vi har under samarbejdet oplevet at Mindmill har været lydhøre overfor vores ønsker og har ageret på dem, samtidigt med at Mindmill har skubbet til vores egen forståelse af, hvordan vi ”snakker” med vores målgruppe.

Med Mindmill har vi fundet en samarbejdspartner som har givet os ny adgang til og mulighed for at tale med vores målgruppe og det endda til en pris, som er meget konkurrencedygtigt set i forhold til traditionel markedsføring.”

Målet

Målet for samarbejdet med Odder Kommune var, at synliggøre Odder bys fortræffeligheder og herigennem tiltrække flere tilflyttere og ikke mindst nybyggere til byen og kommunen.

Som del af målsætningen skulle der drives mere relevant trafik til Odder Kommunes website, samtidig med at Odder Kommune skulle have mulighed for at lave 1:1 markedsføring til mulige tilflyttere, især børnefamilier.
Ved indgangen af 2018 skulle Odder Kommune gerne anses som en af de mest attraktive tilflytterkommuner.

Løsningen

Med afsæt i kundeinterviews og dybdegående analyse af målgruppen, hvor der blev fastlagt personas og kunderejse, blev der lagt en specifik inbound marketing strategi for Odder Kommune.

Kernen i strategien blev realiseret ved at skabe værdifuldt markedsføring gennem et unikt tilflytter-website, www.flyttilodder.dk, premium content i form af e-bøger, og endelig et automatiseret e-mail flow. Hertil blev der også brugt markedsføringskanaler som Facebook, Programmatic Buying Display og Google Search annoncer.

Resultater

I 2014 rapporterede Århus Stiftstidende om, at Odder taber i spillet om unge tilflyttere – en uheldig og problematisk tendens, der fortsat var tilfældet i foråret 2017, hvor Horsens Folkeblad meddelte at antallet af tilflyttere er for lavt i Odder.

Primo 2018 var resultatet af Mindmills nye inbound marketing strategi for Odder Kommune dog tydelig og mærkbar: den målrettede eksekvering resulterede i, at tilflytningen til Odder Kommune var steget markant og budskabet om at “Odder Kommune er ret OK” blev udspredt og synliggjort med stor succes.

Primo 2018 rapporterede flere nyhedsmedier også om Odder Kommunes store kvantespring i forhold til tilflyttere. Aarhus Stiftstidende rapporterede at dobbelt så mange aarhusianere flytter til Odder og Jyllands-Posten supplerede med at meddele at Odder vokser næsten lige så hurtigt som Aarhus. Samtidig kom Odder Kommune med på listen over kommuner i Danmark med den højeste befolkningstilvækst i 2017.

Odder Kommune er i 2018 fortsat i rivende udvikling – en udvikling med en vækst i tilflyttere, som fortsat bliver ved med at stige.

Faktisk har Odder Kommune i 2018 fået en førsteplads i Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse i kategorien “Image”. Kommunen udtaler selv på Facebook, at det skyldes kommunens indsats med at tiltrække og fastholde nye borgere. Mindmill er yderst stolte over at være en vigtig del af denne positive udvikling og resultater.

Hans Løjborg Appelby

Head of Inbound Sales

Skal vi også hjælpe dig?

Er du også interesseret i at vækste din forretning gennem effektfuld marketing? Så gi’ mig et kald, og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig.

Top