Indbound salg

3 trin til skalerbare salgsindsatser

Skal du vækste dit salg? Så kan marketing styrke dit potentiale. Her får du vores 3 trin til at sikre vækst ved at skabe en skalerbar sammenhæng mellem salg og marketing.

Salgsprocessen for B2B er kompleks. Derfor kan skalering være tung.

Traditionelt set er flere ressourcer til salgsafdelingen det simple svar på vækst, men den tilgang er både dyr og ineffektiv. 

Din salgsstyrke er de bedste til at høste en eksisterende efterspørgsel, men er også begrænset af tid og sted.

Med digital marketing kan du digitalisere den indledende del af din salgsmodning, så du får en skalerbar salgsstrategi . 

Her får du vores 3 trin til, hvordan du får salg og marketing til at spille sammen som en skalerbar salgsstyrke, der er nøglen til en økonomisk bæredygtig vækst.

Trin 1

Brug marketing og automatisering til den indledende salgsmodning

Statistisk set er kun 5% af din målgruppe i markedet for at købe dit produkt (Kilde: Ehrenberg-Bass).

Derfor bør du genoverveje din salgsstrategi. I stedet for blot at ansætte flere sælgere til at køre kold kanvas bør du tildele ressourcer til marketing, som kan automatisere den indledende salgsmodning. 

Med målrettede annoncer og automatiserede e-mails, der appellerer til potentielle kunder i din målgruppe, kan marketing styrke positionen i markedet og uddanne målgruppen i at købe dit produkt.

Trin 2

Brug dine sælgeres tid og energi optimalt med leadscoring

Når du begynder at bruge marketing til salgsmodningen, er det vigtigere end nogensinde før, at du kan reagere, når der vises interesse for dit produkt.

Med marketing automation og leadscoring kan du overvåge og pointscore dine leads’ digitale adfærd.

Der kan eksempelvis trackes bl.a. på deres interaktioner med indhold såsom:
  • Produktsider
  • Cases
  • Kontaktsider
  • Videoer
  • Annoncer

Med leadscoring kan du drastisk forbedre timingen i jeres salgsindsatser, så tid og energi bliver brugt dér, hvor der faktisk skabes værdi.

Trin 3

Brug en sales playbook til opfølgning på leads

En del B2B-sælgere er ikke vant til at reagere på digital adfærd og her kan en playbook bidrage med et bud på en konkret plan for, hvordan der skal følges op på købsinteresserede leads. 

Med en konkret playbook i hånden bliver det nemmere for dine sælgere at række ud til potentielle kunder for at starte en salgsdialog på den rette måde. 

Denne plan kan for eksempel definere: 
  • hvornår du skal oprette forbindelse på LinkedIn
  • hvornår det giver mening at sende beskeder 
  • hvilke typer af beskeder og materialer 
  • hvilket interval der skal sendes beskeder inden for 

Hvad er konklusionen så…

En væsentlig barriere for vækst hos mange B2B virkomheder ligger hos salgsafdelingen, hvor ressourcerne ikke rækker, når nye markeder skal nåes. 

Svaret på denne barriere er imidlertid ikke bare at ansætte flere sælgere. 

Dit mål skal være at opsætte et system, hvor salg og marketing spiller hinanden gode i tæt samspil med de digitale teknlogiers mange mulighede for effektivisering af salgsprocessen.

Cases

Se to strategier med skalerbare salgsindsatser

image
| Cabinplant A/S

Frontløbere på digital marketing i fødevarerindustrien

image
| STØTEK

Fra klassisk opsøgende salg til systematisk online leadgenerering – i et internationalt perspektiv.

Indhold

  • Trin 1 Brug marketing og automatisering til den indledende salgsmodning
  • Trin 2 Brug dine sælgeres tid og energi optimalt med leadscoring
  • Trin 3 Brug en sales playbook for opfølgning leads
  • Konklusion Tæt samspil mellem salg og marketing
  • 9. december 2022
  • 4 minutter, 40 sekunder
Hans Løjborg
Hans Løjborg
Salgsdirektør

Interesseret i flere salgsklare leads?

Er du også interesseret i at vækste din forretning gennem effektfuld marketing?
Så giv mig et kald, og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig.