Mindmill

Leads med LinkedIn annoncering – i Danmark og udlandet

– Læsning primært for salgspersoner

Du ved det sikkert allerede – LinkedIn er næsten uundgåeligt…

… når du vil i dialog med beslutningstagere, hvad enten det er i Danmark eller i udlandet 🌍 Det er det sociale medie, hvor du bedst kan lave såkaldt account based marketing, altså markedsføring ud mod lige præcis de beslutningstagere, der matcher din målgruppe.

“Faktisk er LinkedIns lead-konverteringsrater 3 gange højere end ved andre digitale platforme.”

Kilde

I Danmark er der knap 2,6 millioner brugere på LinkedIn, hvilket svarer til ca. 73% af den samlede arbejdsstyrke i Danmark. På verdensplan er der ca. 800 millioner brugere – det betyder, at 1 ud af 3 af alle fagfolk er på LinkedIn, globalt set. Sandsynligheden for, at du kan komme i dialog med din målgruppe via LinkedIn, er derfor meget stor.

Hvorfor er LinkedIn den helt rette leadkanal for B2B virksomheder?

LinkedIn er det perfekte medie for B2B virksomheder, der gerne vil ramme beslutningstagere indenfor bestemte brancher eller geografiske områder. Du kan segmentere dig frem til din målgruppe ud fra mange forskellige parametre. Se eksempler ➡️

Du kan også uploade en liste med de specifikke virksomheder, du gerne vil i dialog med. Eller navne på kontaktpersoner for den sags skyld.

Herudover kan du lave målrettet markedsføring mod de personer, som kender dit brand. F.eks. dem som har besøgt dit website, din virksomhedsprofil på LinkedIn, eller som har set nogle af dine tidligere opslag.

LinkedIn er en rigtig god B2B leadkanal, ikke kun pga. segmenteringsmulighederne, men også fordi mange beslutningstagere bruger mediet til at søge inspiration inden for deres felt. Man er i business mode, når man er på LinkedIn – ofte modsat Facebook, hvor de fleste er i mere private henseende. Og det er ikke bare i Danmark. Det gælder for hele verden.

  • Branche
  • Geografi
  • Stillingsbetegnelse
  • Anciennitet
  • Uddannelse
  • Alder
  • Interesser

Passer min virksomhed overhovedet på LinkedIn?

Ja da. Alle virksomheder har sin berettigelse på LinkedIn. Også annonceringsmæssigt.

Vi hjælper alverdens forskellige virksomheder med online markedsføring. Også virksomheder, som man ikke kunne forestille sig, ville have succes med annoncering på LinkedIn.

For at give dig nogle eksempler, så hjælper vi:

  • En virksomhed, der producerer medicinske tekstiler til f.eks. stomiposer
  • En virksomhed, der arbejder med dokumenthåndtering
  • En virksomhed, der laver energibesparende termoløsninger
  • En virksomhed, der forbedrer lufthavnsstyring gennem deres software

Og ja, de får alle sammen rigtig mange kvalificerede leads med LinkedIn annoncering. Det kan din virksomhed også 😊

Få en hurtig gennemgang af LinkedIn i vores on-demand webinar

Men hvordan bruger man så LinkedIn rigtigt?

Hvordan gør man LinkedIn til en leadgenererende kanal og ikke bare et udstillingsvindue for sit brand?

Det får du her vores 3 tips til.

#1 Arbejd løbende med din målgruppe og tilpas den kontinuerligt

Du kan opbygge din målgruppe på mange forskellige måder i LinkedIn. Men fælles for de forskellige segmenteringsmuligheder er, at du ikke arbejder med en statisk målgruppe.

Tilpas din målgruppe løbende, så du sikrer en høj relevans i de leads, du genererer. Du kan både inkludere og ekskludere personer/virksomheder i din målgruppe.

#2 Splittest dine budskaber, kreativer og dine call-to-actions

På LinkedIn kan man vælge forskellige annonceformater. Der er enkeltbilleder, billedkarruseller, video og samtaleannoncer. De har hver deres fordele og ulemper. Men det vigtigste er at splitteste på udformningen af dine annoncer. Teksten i billedet og selve billedet har stor betydning for blikfanget, mens introteksten til annoncen er mere oplysende og forklarende. Din call-to-action, altså den aktion du vil have målgruppe til at lave, er også essentiel. Du skal give målgruppen lyst til at klikke og konvertere, og her kan farve, ordlyd og placering have stor betydning.

Elementer, der er særligt vigtige for at skabe en konverterende annonce:

  • Tal til målgruppen (Identificer hvem målgruppen er)
  • Gør det tydeligt, hvad modtageren får (F.eks. en guide, tjekliste eller e-bog)
  • Klar og tydelig CTA (Hvad skal modtageren gøre)

#3 Hav en god proces for leadhåndtering

Et godt lead, er uden værdi, hvis det ikke følges til døren (i rette tid). Derfor arbejder vi altid benhårdt på at skabe sammenhængskraft mellem salg og marketing, så leads bliver til gode salgsmøder og ikke bare tomme kontakter.

Sammenspillet mellem salg og marketing er vigtigt for at få succes med din leadgenerering på LinkedIn.

Hvad skal der ske, når et lead tikker ind via en annonce? Skal det relevansscores? Hvordan får salg leadet overleveret?

Vigtigst er det, at der bliver startet en dialog med leadet, da personen forventer at høre fra jer. Tilgangen til leadet vil afhænge af, hvad leadet har konverteret på. Har leadet efterspurgt en guide eller en tjekliste, er de ikke så købsmodne, som hvis de eksempelvis har efterspurgt en produktgennemgang. Vi anbefaler derfor, at du undersøger, hvad leadet har udvist interesse for og tilpasser din kommunikation hertil.

Få mere inspiration til leadhåndtering i vores Sales Playbook

Få en 30 minutters gennemgang af LinkedIns annonceringsmuligheder her

Indhold

  • Introduktion Du ved det sikkert allerede – LinkedIn er næsten uundgåeligt
  • Hvorfor LinkedIn LinkedIn er det perfekte medie for B2B virksomheder
  • Passer min virksomhed Alle virksomheder har sin berettigelse på LinkedIn. Også annonceringsmæssigt.
  • Hvordan? Hvordan gør man LinkedIn til en leadgenererende kanal og ikke bare et udstillingsvindue for sit brand?
  • 17. januar 2022
  • 4 minutter, 8 sekunder