Bruger du dit marketingbudget effektivt?

3 strategiske tips til at undgå de klassiske faldgruber

Lad os bare være helt ærlige. Mange marketingindsatser er langt henad vejen et skud i tågen, fordi resultaterne ikke kvantificeres og måles på den rette måde.

Og det har desværre en lang række ulemper, som i sidste ende koster dyrt i både tabte muligheder og store omkostninger spildt på ineffektive indsatser. Det er heldigvis i dag muligt at tracke resultater meget nøjagtigt med det rette digitale setup og de rette kompetencer.

Men hvad er det egentlig, du skal måle på, og hvordan erstatter man skud i tågen med databaserede indsatser, der kan dokumenteres sort på hvidt? Det ser vi på i denne artikel, hvor du også har mulighed for at downloade vores ROI-beregner.

Tip 01

Mål på det rette og undgå kløften mellem salg og marketing

Mange B2B marketingafdelinger måles på antallet af marketing- og salgskvalificerede leads. Opnår man et imponerende antal her, anses indsatserne for en succes, hvorefter det er op til salgsafdelingen at lukke salget. Det er i og for sig okay, men kæden knækker, når mange salgsafdelinger på trods af den indledende kvalificering oplever, at deres liste af kvalificerede leads ikke lever op til drømmen om flotte salgstal.

Her opstår en uhensigtsmæssig kløft mellem salg og marketing, som pludselig ikke længere er på samme side, når marketingafdelingen står fast på deres gode resultater, imens salgsafdelingen sidder med en helt anden oplevelse.

Derfor er det vigtigt at måle på de rette parametre. Det skal ikke være marketingafdelingens mål udelukkende at levere imponerende marketingtal. I stedet skal de sammen med salgsafdelingen måles på de faktiske salgstal.

Hos Mindmill arbejder vi altid med hele kunderejsen, når vi skaber salgssucceser for vores B2B kunder. Det gør vi ved hele tiden at have fokus på sammenhæng og effektivitetstal igennem hele købsrejsen.

Det er alt for nemt at bruge hele sit marketingbudget på at skabe imponerende trafik og opmærksomhed, men hvis sammenhængen mellem marketingindsatser og salgsresultater ikke er til stede, vil det ikke fremme virksomhedens vækst.   

Hos Mindmill anser vi ikke en marketingindsats for at være en succes, før den fører til forbedrede salgsmøder og i sidste ende flere salg. Derfor er det også det, vi måler på.

Tip 02

Spot de svage punkter i jeres kunderejse – og forstærk dem!

Hos Mindmill arbejder vi tæt sammen med mange forskellige typer af B2B virksomheder. Derfor ved vi også, at deres udfordringer kan se meget forskellige ud.

Nogle har svært ved at overhovedet at få hul igennem til deres målgruppe, imens andre egentlig har hul til et stort og interesseret publikum, som de bare ikke lykkes med at konvertere til faktiske salg.

Når øvelsen er at vride så meget værdi som muligt ud af jeres marketingbudget, er det helt afgørende at turde udforske de svage punkter på kunderejsen.

Har man svært ved overhovedet at få leads ind i sin salgstragt, så er det selvfølgelig en kæmpe stopklods for hele processen – og altså her man skal lægge sit fokus. Lige så fatalt kan det være, hvis man mister en for stor andel på andre trin i salgsprocessen.

Derfor gælder det om at kaste et ærligt blik på hele rejsen. Og det gøres bedst ved at se på tallene.

Effektivitetstal kan give et gyldent indblik i, hvor der skabes og mistes mest værdi.

  • Hvad koster et relevant lead?
  • Hvor mange leads konverteres til salgsmøder?
  • Hvor mange salgsmøder bliver til faktiske salg?  

Har I en lang og kompliceret købsproces, kan der selvfølgelig være langt flere trin her, som I skal måle på.

Tip 03

Eliminér indsatser med dårlig ROI og fokusér på de succesfulde initiativer

I processen med at se på effektivitetstal vil I højst sandsynligt opdage, at nogle indsatser simpelthen ikke giver den rette tilbagebetaling.

Måske opdager I, at fysiske førstegangsmøder ikke har en høj nok konverteringsrate til at kunne retfærdiggøre deres omkostninger. Her kunne man i stedet forsøge sig med digitale møder. Eller man kunne se på, hvor de dårlige leads kommer fra?

Er der nogle marketingindsatser, som giver leads, der ikke konverterer i høj nok grad til at retfærdiggøre deres omkostninger? Samtidig vil I også opdage, at nogle indsatser giver en langt bedre betaling på jeres indsatser.

Tjek om din marketinginvestering er en god business case

Hvordan ser dine effektivitetstal ud? Hvornår er din marketinginvestering en god business case?
Hent vores ROI-beregner og få svarene.

Indhold

  • Mål på det rette og undgå kløften mellem salg og marketing
  • Spot de svage punkter i jeres kunderejse – og forstærk dem!
  • Eliminér indsatser med dårlig ROI og fokusér på de succesfulde initiativer
  • 20. januar 2022
  • 3 minutter, 48 sekunder
Hans Løjborg
Hans Løjborg
Salgsdirektør

Interesseret i flere salgsklare leads?

Er du også interesseret i at vækste din forretning gennem effektfuld marketing?
Så giv mig et kald, og hør mere om, hvad vi kan tilbyde dig.