Case - Damstahl

Genaktivering af kontaktlisten fører til øget kundeloyalitet, mersalg og stærke resultater.

Damstahl er Danmarks førende leverandør af rustfrit stål og har i årevis været med til at højne standarden i den rustfrie stålbranche – både i Danmark og i Europa.

Det siger Damstahl om samarbejdet:

Anders Jensen
, Digital & Marketing Manager, Damstahl

“Udgangspunktet for os var, at vi ikke tidligere havde prøvet kræfter med leadgenerering. Vi ønskede derfor at teste dette og se, hvad det ville kunne give os. I første omgang ville vi gerne benytte frameworket fra Mindmill til at skabe en pull-effekt fra kunderne på vores service One-Push, og hvis det samtidig kunne resultere i nye kunder, var det en bonus. Tidligere var det ikke nemt at få opstartet dialogen med kunderne, så vi anvendte frameworket til at få kunderne til at komme til os og bede om endnu mere info.

I samarbejdet med Mindmill har vi skabt den effekt, vi ønskede hos kunderne. Samtidig har vi selv lært en masse i processen, eftersom Mindmill har været dygtige til at forklare og inddrage os undervejs. Samtidig nyder vi godt af den sparring, som hele teamet giver os.

Vi har oplevet Mindmill som yderst professionelle og effektive, samtidig har vi sat stor pris på den seriøsitet de lægger for dagen. Med det mener jeg, at der ikke tages løst på estimater og budgetter. De holder, hvad de lover og tager højde for, hvem vi er som kunde og hvilken industri og indkøbere, vi henvender os til. Så alt i alt har vi haft en god oplevelse.”

Målet

Det seneste år har Damstahl styrket sin position betragteligt og er markedsledende både i Danmark og i mange andre europæiske lande.

Det betyder ikke, at de hviler på laurbærrene. Tværtimod. De ønsker fortsat at sætte standarden i branchen og fejrede eksempelvis virksomhedens 50-års fødselsdag med at give den fuld fart på den digitale motorvej.

Som en del af deres digitaliseringsstrategi har de udviklet et nyt produkt; en digital service kaldet One-Push, som forenkler bestillingsprocessen. Dette produkt ville de i første omgang gerne sælge ind til deres eksisterende kontakter.

Målet var derfor at genaktivere og øge udbyttet af den kontaktliste, som er bygget op gennem mange år.

Et delmål var samtidig at indsamle mere viden om deres kontakter – data som de kan benytte til at optimere kommunikation og service.

Løsningen

Målgruppen var en liste med eksisterende kontakter. Målgruppen kendte derfor allerede til virksomheden og vidste, hvad de solgte.

På grund af målgruppen og formålet med kampagnen, var løsningen derfor oplagt: Marketing automation med e-mail og leadscoring.

Mailflowet bestod af mails med fokus på værdi:

  1. Introduktion til det nye produkt
  2. Fokus på målgruppens pains and gains
  3. Eksempler på hvordan Damstahls nye produkt løser disse pains and gains
  4. Processen for at komme i gang
  5. Cases som styrker troværdigheden og stimulerer nysgerrigheden
  6. Call to action

Videoer af høj kvalitet var et omdrejningspunkt i alle e-mails, til at uddybe budskaberne, skabe en mere personlig kontakt samt give en demonstration af produktet.

Slutteligt blev mailflowet også anvendt til at indsamle data og ny viden om deres eksisterende leads – blandt andet om deres brug af systemer.

Mailflowet blev koblet sammen med leadscoring, så Damstahls sælgere aktivt kunne følge med i, hvordan det gik og hvornår de skulle tage kontakt.

Resultatet

Der kan være guld gemt i at aktivere sin kontaktliste. Det kan både føre til mersalg og øget kundeloyalitet – to vigtige indtægtskilder for B2B virksomheder.

For Damstahl har kampagnen helt konkret betydet, at de har (gen)startet en dialog med kunderne – hvilket tidligere var en stor udfordring for dem.

Det har samtidig resulteret i en lang række møder med kunder, som er interesserede i den nye digitale service, og de første kunder er allerede i gang med produktet.

Damstahl har også fået mere viden om deres kunder, da nogle mails var dedikerede til at indhente nyttig data, eks. hvilket ERP-system virksomheden benytter.

På baggrund af den store succes, er vi nu i gang med fase 2, hvor målet er nye relevante leads til sælgerne. Det betyder, at der er fuld fart på annoncering og leadgenerering, hvorefter alle leads bearbejdes med marketing automation og leadscoring.

Hans Løjborg Appelby

Client Director

Specialistviden i øjenhøjde

Er du også interesseret i at vækste din forretning med indbound marketing og marketing automation? Så gi' mig et kald, og vi tager en uforpligtende snak om mulighederne.

Top