Dashboards og overvågning af kampagner

04 feb 2019 | Mads Andersen, Senior Facebook Marketing Specialist

Dagene med egne teser og instinktive beslutninger baseret på mavefornemmelser er ovre.

Nu er det vigtigt, at du træffer beslutninger baseret på data i dine marketingtiltag.

Marketingafdelinger bruger oceaner af tid på at logge ind på forskellige marketingplatforme som Facebook, LinkedIn, Google Ads, AdForm, Google Analytics osv.

At jonglere mellem disse platforme – samtidig med, at du har sine daglige arbejdsopgaver – kan være tricky, utrolig tidskrævende og det giver alligevel ikke det fulde 360-graders billede af overordnet performance i marketingafdelingen.

Derfor er dashboards et kritisk aktiv og en nødvendighed til overvågning af kampagner for både marketingafdelingen, men også for den øverste ledelse.

Dashboards giver et glimrende og komplet billede af din/den overordnede performance på tværs af alle marketingkanaler og giver tilgængelighed for alle i organisationen – selv personale uden analytisk erfaring.   

5 vigtige punkter, når du skal lave dashboards

Jeg mener, at der er fem vigtige punkter, som du skal have styr på, når du laver et dashboard:

#1 Hvem skal se dashbordet?

Der er stor forskel på, hvordan dashboardet skal se ud, og hvad den skal vise i forhold til hvem, der skal se det.

Skal dashboardet ses af din CEO eller bestyrelsen, skal det være meget nemt at forstå og kun indeholde de vigtigste KPI’er.

Skal dashboardet bruges af hele marketingafdelingen, kan du sagtens gå mere i dybden med yderligere metrics på de forskellige kanaler.

Og er det helt ned på specialistniveau, skal dashboardet udspecificere de vigtigste KPI’er indenfor den valgte kanal.    

#2 Hvor skal dashboardet placeres?

En helt lavpraktisk ting, du skal forholde dig til, er, at du skal finde ud af, hvor dashboardet skal placeres.

Hvis dashboardet bare skal tilgås via et link, er dette punkt ikke så vigtigt.

Men skal det derimod vises på en skærm, er det vigtigt, at skærmen er tilgængelig for de rette personer.

Det er vigtigt, at du ikke undervurderer placeringen af skærmen, da det vil have afgørende betydning for, at marketing bruger KPI’erne til at optimere deres arbejde.

#3 Vælg KUN relevante metrics

Dashboard metrics skal kun være relevante for den person, der ser den.

En mulig faldgrube her er, at du hurtigt kan komme til at have alt for mange forskellige KPI’er med på dashboardet, som dermed kommer til at virke uoverskueligt.

Nogle forskellige faktorer du skal overveje, når du skal udvælge metrics er:

  • Hvad er jeres kernemål for organisationen?
  • Hvordan bidrager jeres kampagner til at nå dette/disse mål?
  • Vælg kun handlingsbare KPI’er. Handlingsbare KPI’er er dem som du har mulighed for at ændre på. Samtidig vil disse KPI’er også være med til at motivere de ansatte mere, da de føler, at de kan gøre en forskel netop her.

Billedet nedenfor er ét af vores egne dashboards, vi har til at hænge, så alle i virksomheden kan se, hvor vi skaffer vores leads, og hvad de koster.

 

Mindmill Dashboard

 

#4 Fortæl den rigtige historie

Et dashboard er ligesom en historie…

Den skal fortælles på den rigtige måde, så modtageren forstår det.

For at fortælle historien bedst muligt, er det derfor vigtigt, at du kun viser de vigtigste metrics, samt at disse vises samlet på ét skærmbillede.

På den måde vil modtageren hurtigt kunne danne sig et overblik, og forstå essensen af fortællingen.

#5 Undgå ikke det negative

Vi elsker alle, hvis vi kun ser grønne tal på et dashboard – det er fantastisk.

Men det er så vigtigt, at det hele er gennemsigtigt, og at du ikke gemmer det negative, for det er netop her, at dashboardet kommer til sin magt.

Du er nødt til at vise begge sider af medaljen, så specialisterne kan rette op eventuel negativ performance.

Derfor bør du ikke undgå at vise KPI’er eller resultater som er negative.

 

Få overblikket med dashboards

Disse er nogle af de overvejelser jeg gør mig, når jeg opsætter dashboards.

Det vigtigste argument for brugen af dashboards er, at det giver mere ro i maven, når du samler det hele ét sted og dermed har overblikket.

Når du har gang i mange forskellige projekter, kan det hurtigt virke uoverskueligt for marketingafdelingen, og det er til tider svært at vurdere, om det egentlig går godt eller dårligt for ens projekter.

Det er derfor en stor fordel at få udarbejdet et dashboard og placere det i jeres marketingafdeling.

Jeg bruger selv Google Data Studio til at opsætte de dashboards, vi bruger til både vores kunders og Mindmills performance.

Med Google Data Studio kan du nemt visualisere KPI’erne, det er hurtigt og intuitivt at lære – og så er det helt gratis.

Der findes selvfølgelig mange andre alternativer, men personligt synes jeg, at Google Data Studio er et godt værktøj, der dækker de fleste behov.  

Top