Hasselager Centervej 21-23 8260 Viby J CVR-nr.: 32478298 Tlf.: +45 70 77 74 44 E-mail: info@mindmill.dk
Øg dine konverteringer med Facebook Lead ads

Skrevet af: Asbjørn Damm Jensen
Online Marketing Manager

Dato: 11. sep. 2017

Øg dine konverteringer med Facebook Lead ads

De fleste markedsføringsfolk ved efterhånden, at Facebook er et af værktøjskassens skarpeste redskaber til at nå ud med budskaber til skarpt definerede målgrupper. Det bruges i høj grad til at skabe awareness, online brand communities og stærke brand identiteter – men hvad med dét at skabe leads via Facebook?

Altså, finde potentielle kunder og gøre dem til betalende kunder. Dét burde for de fleste virksomheder være en af hovedårsagerne til at bruge Facebook som markedsføringskanal –  men alligevel er det kun cirka halvdelen, der rent faktisk bruger Facebook til leadgenerering.

Det vil vi slå et slag for at ændre!

For at sikre, at vi er på samme side, giver vi først lige en kort intro til, hvad leadgenerering er – og hvad det plejede at være.

Effektiv generering af leads

For år tilbage blev leads genereret igennem uoverskuelige mængder telefonopkald baseret på uoverskuelige lister af telefonnumre – som (indrømmet, en smule subjektivt insinueret) ikke er den mest effektive måde at fange potentielle kunder. Sidenhen er leadgenerering gået digitalt via traditionelle lead-formularer, hvor en potentiel kunde, der har udvist interesse for et produkt, dirigeres til en landingsside og derefter bedes om at udfylde en formular med personlige oplysninger.

Denne måde at generere leads på virker – men den er ikke uden tab. Mange falder fra undervejs, fordi de pludselig finder sig selv på andre landingssider end den de oprindeligt brugte til at interagere med virksomheden. Og det er hér Facebook Lead Ads kommer ind i billedet.

Hvad der gør Facebook Lead Ads så specielt interessante er, at de har en evne til at fastholde dit lead – når man opsætter lead ads på Facebook er brugeren nemlig ikke nødsaget til at forlade siden for at fortsætte sin interaktion med virksomheden. Tværtimod. Man forbliver på Facebook som tilmed automatisk udfylder felterne i din annonce (formular om du vil) med informationer, som brugeren allerede har angivet på deres profil – de slipper altså for selv, at skulle skrive deres 40-bogstavs-lange navn med dertilhørende e-mail-adresser, husadresse og hvad du nu ellers har bedt om af oplysninger. På den måde ryger konverteringsraten væsentligt i vejret, da brugeren ikke undervejs opgiver.

Facebook - leadad

Kilde: Facebook

Opsætning af Facebook Lead Ads

Med ovenstående intro håber jeg, at det står klart, at Facebook Lead Ads kan noget som traditionel leadgenerering ikke kan. Men hvordan sætter man dem op? De følgende linjer giver dig en step-by-step guide til, hvordan du laver din første Facebook Lead Ad.

Før du når til den egentlige opsætning, er der et par remedier, du skal have på plads:

  1. Du skal have administrator-adgang til din virksomheds Business Manager på Facebook
  2. Du skal have et link til din privatlivspolitik
  3. Du skal have et billede eller en kreativ feature, der får din annonce til at skille sig ud på nyhedsfeedet

Download guide: Sådan opsætter du Business Manager

 

Du skal nu åbne Power Editor eller Annonceadministrator på din virksomhedside.

Er du ikke sikker på, hvilken du skal bruge? Annonceadministratoren er Facebooks klassiske værktøj til basal annoncering. Til en start, er det her du bør håndtere dine annoncer, hvis du er ny i gamet.

På den anden side har vi Power Editor, som er Facebooks mere avancerede værktøj til markedsføringsfolk. Den har flere funktioner og bruges, hvis du laver mange annoncer på én gang. Værktøjet er derfor ideelt til virksomheder, der opererer med store budgetter.

Med disse elementer på plads er du klar til nu at lave din første lead-annonce (Jubiiii!).

Step 1: Åben din Power Editor på Facebook og klik ”opret annonce”.

Step 2: Du bliver præsenteret for en række kampagnemålsætninger – vælg her ”leadgenerering”.

Step 3: Navngiv nu din kampagne.

Step 4: Målret din kampagne – du kan segmentere og customize målretningen ud fra målgruppens placering, alder, køn, sprog og meget mere – du vil løbende kunne se, hvor stor din målgruppe er i højre side af annonce-setuppet.

Step 5: Vælg nu, hvordan Facebook skal placere dine annoncer – enten automatisk efter, hvor Facebook vurderer, at de vil skabe de bedste resultater, eller manuelt efter dine egne præferencer.

Step 6: Find ud af, hvor mange penge du vil afsætte til dine annoncer – du har flere forskellige budgetteringsformer at vælge mellem her
– dagsbudgetter, totalbudgetter, visningsbudgetter med flere. Vi giver senere i indlægget et par gode råd til, hvordan du lægger et optimalt annoncebudget.

Step 7: Lav dit annoncelayout – fokusér her på at få skabt en annonce, der skiller sig ud på brugerens nyhedsfeed ved hjælp af eksempelvis spændende billeder. Eksperimentér også gerne med forskellige layouts, og test, hvilke der skaber de bedste resultater for dig.

Step 8: Vi nærmer os så småt slutningen: Du skal nu tilpasse overskrifter, brødtekst og CTA’er i din annonce – vær gerne så specifik som mulig, så brugerne ved hvad de får, når de klikker på din CTA.

Step 9: Det er nu tid til at lave din leadformular. Fordelen er, at du nu kan tilpasse din annonce til, hvilke informationer du ønsker fra brugeren – stil ikke for mange spørgsmål, da det øger risikoen for frafald – og altså en lavere konverteringsrate.

Step 10: Indsæt linket til din privatlivspolitik, så brugeren ved, hvordan deres oplysninger beskyttes.

Step 11: Lav en takke-respons, som dukker op, når brugeren har subscribet, downloadet, eller noget helt tredje – indsæt også et link til din hjemmeside, så brugeren kan klikke sig videre herind, hvis interesseret.

Step 12: Færdig! Dobbelt- eller triple-tjek din annonce og placer din ordre.

1100 nyhedsbrevsmodtagere for under 200 kr.

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det var ikke desto mindre facit efter under én uge med en Facebook Lead Ad annonce, som vi opsatte for bandet Queen Machine.
Med en annonceringsstrategi, der fokuserede på kernemålgruppen samt et kreativt budskab, lykkedes det således at skaffe 1100 e-mailadresser til 0,16 kr. pr. lead.

Lead ad

 

Cost Per Lead hvordan budgetterer jeg med Facebook Lead Ads?

Som lovet kommer der her et par gode råd til, hvordan du lægger et budget for dine annoncer. Facebook bruger et auktionssystem og det kan til tider være svært at greje, hvor meget man skal byde på en given annonce. En metode der kan give et fornuftigt fingerpraj er en udregning af dit Cost Per Lead – altså prisen for et enkelt lead. Regnestykket hertil er relativt simpelt:

Marketing spend (1 mdr.) / antal nye leads (1 mdr.) = CPL

Lad os gøre det en smule mere håndgribeligt og tage et fiktivt eksempel fra vores ikke-fiktive bureaukontor her:

Vi antager, at vi på en måned har brugt 1.000 kr. på en Facebook-kampagne – for de 1.000 kr. er der i perioden genereret 10 leads – det giver et Cost Per Lead på 100 kr.

Herfra skal du bruge data på den gennemsnitlige konverteringsgrad fra lead til kunde og den gennemsnitlige værdi en kunde har – altså, hvad en kunde gennemsnitligt bruger, når den først er gået fra lead til betalende kunde.

Vi antager nu, at én ud af de 10 leads konverterer og bliver en betalende kunde. Gennemsnitligt bruger en kunde 2.500 kroner på vores produkt(er) i løbet af hans/hendes levetid. Vores regnestykke ser nu således ud:

10 leads koster 1.000 kroner. Ud af 10 leads konverterer én – kunden bruger 2.500 kroner.

Det betyder, at vores maksimale leadpris må være 250 kr. (10% af 2.500) – en leadpris på 100 kr. er altså meget favorabel i vores tilfælde – det skal dog huskes, at leadprisen selvsagt også skal være lavere end vores maksimale leadpris, hvis vi vil tjene penge på annoncerne.

Yderligere plusser ved Facebook Lead Ads (CRM-integration):

Den åbenlyse fordel ved Facebook Lead Ads er dets høje konverteringsrate – og potentielt lave leadpris. Men der er andre mindst ligeså væsentlige fordele. Værktøjet er nemt at integrere med CRM- og e-mailsystemer som for eksempel Mailchimp eller Campaign Monitor, hvilket gør at du nemt kan udnytte dine eksisterende kundesystemer og kommunikationskanaler- og opsætninger, og på den måde maksimere værdien af dit nye lead. For en ting er at skabe nye leads – en anden er at følge op på dine leads.

Et amerikansk studie foretaget af Harvard Business Review fandt, at virksomheder, der fulgte op på deres leads inden for en time, havde syv gange så stor sandsynlighed for at kvalificere deres lead end virksomheder der ikke gjorde.
Med andre ord: sørg for at integrere dine annoncer med dit CRM-system og få opsat en auto-respons til dine leads!

Og med det sagt, vil vi lukke ned for nu – inden vi bevæger os ud af nye (mindst ligeså spændende) tangenter.

Download guide: Sådan opsætter du Business Manager

Vil du høre mere om, hvordan du kan skabe flere målbare leads?

Jeg brænder for at hjælpe virksomheder med at skabe målbare leads. Kontakt mig hvis vi skal tage en fælles snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Hans Løjborg Appelby, Head of Inbound Sales

Download guide til Business Manager

Udfyld felterne nedenfor for at downloade guiden

Jeg accepterer, at jeg tilmelder mig Mindmill's nyhedsbrev med tips og tricks til digital markedsføring.