Øg dine konverteringer med Facebook Lead ads

04 mar 2019 | Mads Andersen, Senior Facebook Marketing Specialist

Denne guide blev oprindeligt udgivet i september 2017. Den er opdateret i marts 2019.

 

De fleste markedsføringsfolk ved efterhånden, at Facebook er et af værktøjskassens skarpeste redskaber til at nå ud med budskaber til skarpt definerede målgrupper. Det bruges i høj grad til at skabe awareness, online brand communities og stærke brand identiteter.

Men hvad med leadgenerering?

Altså, finde potentielle kunder og gøre dem til betalende kunder.

Dét burde være en af hovedårsagerne til at bruge Facebook for de fleste B2B virksomheder.

I dette indlæg får du en step-by-step guide til at opsætte af Facebook lead ads, som er en uvurderlig kilde til relevante leads, når du annoncerer på platformen.

Men for at sikre, at vi er på samme side, starter vi med en kort intro til, hvad leadgenerering er – og hvad det plejede at være.

Effektiv generering af leads

For år tilbage blev leads genereret igennem uoverskuelige mængder telefonopkald baseret på uoverskuelige lister af telefonnumre – som (indrømmet, en smule subjektivt insinueret) ikke er den mest effektive måde at fange potentielle kunder.

Sidenhen er leadgenerering gået digitalt.

Leadgenereringen sker i dag via formularer, hvor en potentiel kunde, der har udvist interesse for et produkt, dirigeres til en landingsside og bliver bedt om at udfylde en formular.

Det er en effektiv måde at generere leads – men den er ikke uden tab.

Desværre falder mange leads fra undervejs, fordi de enten dirigeres videre til andre sider, fordi det er for besværligt (eller “dyrt”) at udfylde eller bare fordi de bliver distraheret og glemmer det igen.

Og det er hér Facebook Lead Ads kommer ind i billedet, fordi de har en evne til at fastholde dit lead.

Når du opsætter lead ads på Facebook er brugeren nemlig ikke nødsaget til at forlade platformen for at fortsætte sin interaktion med virksomheden.

Tværtimod.

Man forbliver på Facebook, som tilmed automatisk udfylder felterne i din annonce (formular om du vil) med informationer, som brugeren allerede har angivet på deres profil – de slipper altså for selv, at skulle skrive deres 40-bogstavs-lange navn med dertilhørende e-mail, husadresse, og hvad du nu ellers har bedt om af oplysninger.

På den måde ryger konverteringsraten væsentligt i vejret, da brugeren ikke opgiver undervejs.

 

Facebook - leadad

Kilde: Facebook

Opsætning af Facebook Lead Ads

Med ovenstående intro håber jeg, at det står klart, at Facebook Lead Ads kan noget som traditionel leadgenerering ikke kan.

Men hvordan sætter man dem op?

Det vil jeg vise i de følgende afsnit…

Før du når til den egentlige opsætning, er der et par remedier, du skal have på plads:

  1. Du skal have administrator-adgang til din virksomheds Business Manager på Facebook
  2. Du skal have et link til din privatlivspolitik
  3. Du skal have et billede eller en kreativ feature, der får din annonce til at skille sig ud på nyhedsfeedet

Du skal nu åbne Power Editor eller Annonceadministrator på din virksomhedside.

Er du ikke sikker på, hvilken du skal bruge?

Annonceadministratoren er Facebooks klassiske værktøj til basal annoncering. Til en start, er det her du bør håndtere dine annoncer, hvis du er ny i gamet.

På den anden side har vi Power Editor, som er Facebooks mere avancerede værktøj til markedsføringsfolk. Den har flere funktioner og bruges, hvis du laver mange annoncer på én gang. Værktøjet er derfor ideelt til virksomheder, der opererer med store budgetter.

Med disse elementer på plads er du klar til nu at lave din første lead-annonce (Jubiiii!).

Step 1: Åben din Power Editor på Facebook og klik ”opret annonce”.

Opret annonce facebook

Step 2: Du bliver præsenteret for en række kampagnemålsætninger – vælg her ”leadgenerering”.

kampagnemålsætning_lead ad_Facebook

Step 3: Navngiv nu din kampagne.

Navngiv kampagne_facebook

Step 4: Målret din kampagne: Du kan segmentere og tilpasse målretningen ud fra målgruppens placering, alder, køn, sprog og meget mere. Du vil løbende kunne se, hvor stor din målgruppe er i højre side.

Step 5: Vælg nu, hvordan Facebook skal placere dine annoncer – enten automatisk efter, hvor Facebook vurderer, at de vil skabe de bedste resultater, eller manuelt efter dine egne præferencer.

Step 6: Find ud af, hvor mange penge du vil afsætte til dine annoncer – du har to forskellige budgetformer at vælge mellem: Dagligt budget eller Livstidsbudget. Vi giver senere i indlægget et par gode råd til, hvordan du lægger et optimalt annoncebudget.

Step 7: Lav dit annoncelayout:  Fokusér på at få skabt en annonce, der skiller sig ud i brugerens nyhedsfeed fx ved flotte billeder, spændende grafik eller en video. Eksperimentér også gerne med forskellige layouts, og test, hvilke der skaber de bedste resultater for dig.

Step 8: Tilpas overskrifter, brødtekst og CTA’er i din annonce – vær gerne så specifik som mulig, så brugerne ved hvad de får, når de klikker på din CTA.

Step 9: Det er nu tid til at lave din leadformular. Fordelen er, at du nu kan tilpasse din annonce til, hvilke informationer du ønsker fra brugeren – stil ikke for mange spørgsmål, da det øger risikoen for frafald – og altså en lavere konverteringsrate.

Step 10: Indsæt linket til din privatlivspolitik, så brugeren ved, hvordan deres oplysninger beskyttes.

 

Step 11: Lav en takke-respons, som dukker op, når brugeren har subscribet, downloadet, eller noget helt tredje – indsæt også et link til din hjemmeside, så brugeren kan klikke sig videre herind, hvis interesseret.

 

Step 12: Færdig! Dobbelt- eller triple-tjek din annonce og placer din ordre.

 

Cost Per Lead hvordan budgetterer jeg med Facebook Lead Ads?

Som lovet kommer her et par gode råd til, hvordan du lægger et budget for dine annoncer.

Facebook bruger et auktionssystem, og det kan til tider være svært at greje, hvor meget man skal byde på en given annonce. Én metode der kan give et fornuftigt fingerpraj, er en udregning af dit Cost Per Lead – altså prisen for et enkelt lead.

Regnestykket hertil er relativt simpelt:

Marketing spend (1 mdr.) / antal nye leads (1 mdr.) = CPL

Lad os gøre det en smule mere håndgribeligt og tage et fiktivt eksempel fra vores ikke-fiktive bureaukontor her:

Vi antager, at vi på en måned har brugt 1.000 kr. på en Facebook-kampagne – for de 1.000 kr. er der i perioden genereret 10 leads – det giver et Cost Per Lead på 100 kr.

Herfra skal du bruge data på den gennemsnitlige konverteringsgrad fra lead til kunde og den gennemsnitlige værdi en kunde har – altså, hvad en kunde gennemsnitligt bruger, når den først er gået fra lead til betalende kunde.

Vi antager nu, at én ud af de 10 leads konverterer og bliver en betalende kunde. Gennemsnitligt bruger en kunde 2.500 kroner på vores produkt(er) i løbet af hans/hendes levetid. Vores regnestykke ser nu således ud:

10 leads koster 1.000 kroner. Ud af 10 leads konverterer én – kunden bruger 2.500 kroner.

Det betyder, at vores maksimale leadpris må være 250 kr. (10% af 2.500) – en leadpris på 100 kr. er altså meget favorabel i vores tilfælde – det skal dog huskes, at leadprisen selvsagt også skal være lavere end vores maksimale leadpris, hvis vi vil tjene penge på annoncerne.

Yderligere plusser ved Facebook Lead Ads (CRM-integration):

Den åbenlyse fordel ved Facebook Lead Ads er dets høje konverteringsrate – og potentielt lave leadpris.

Men der er andre mindst ligeså væsentlige fordele. Værktøjet er nemt at integrere med CRM- og e-mailsystemer som for eksempel ActiveCampaign og HubSpot, hvilket gør at du nemt kan udnytte dine eksisterende kundesystemer og kommunikationskanaler og -opsætninger, og på den måde maksimere værdien af dit nye lead.

For én ting er at skabe nye leads – en anden er at følge op på dine leads.

Et amerikansk studie foretaget af Harvard Business Review fandt, at virksomheder, der fulgte op på deres leads inden for en time, havde syv gange så stor sandsynlighed for at kvalificere deres lead end virksomheder der ikke gjorde.

Med andre ord: sørg for at integrere dine annoncer med dit CRM-system og få opsat en auto-respons til dine leads!

Hans Løjborg Appelby

Client Director

Vil du høre mere om, hvordan du kan skabe flere målbare leads?

Jeg brænder for at hjælpe virksomheder med at skabe målbare leads. Kontakt mig hvis vi skal tage en fælles snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Top