7 steps: Sådan skaber du varme leads med LinkedIn

20 mar 2019 | Henrik Ernst Hansen, CEO

Denne artikel blev oprindeligt udgivet i februar 18, men er opdateret i marts 2019.

 

LinkedIn har længe haltet gevaldigt efter Facebook i forhold til målretning og annonceringsmuligheder. Men siden Microsofts opkøb af LinkedIn  i juni 2016, har LinkedIn i den grad arbejdet på at positionere sig som en B2B virskomhedernes bedste markedsføringsplatform.

De seneste par år har LinkedIn udrullet en masse nye features, som kommer os annoncører til gode (og heldigvis ser det også ud til, at 2019 bliver et spændende år på den front :))

Èn af de formater som vi har rigtig stor succes med, når vi annoncerer på LinkedIn, er deres lead gen forms, som er en nem og effektiv måde at indsamle flere relevante B2B leads.

I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan du kan booste konverteringsraten via LinkedIns lead gen forms i 7 simple steps.

Inden vi kommer til de 7 steps, vil jeg gennemgå to værktøjer, som er vigtige at kende, når du skal i gang med at lave lead-kampagner; Insight Tag og Matched Audience.

Vil du booste din omsætning med LinkedIn annoncering?

Vi har udgivet den ultimative guide til Linkedin annoncering,
fyldt med tips og hacks til at generere relevante B2B leads på verdens største sociale medie for B2B.

Hvis du arbejder i en B2B virksomhed, må du ikke gå glip af denne guide.

Ja tak, jeg vil gerne have fingrene i den ultimative B2B LinkedIn guide

LinkedIn Insight Tag: indsaml og udnyt data

Som med Facebooks og Googles annonceringsværktøjer, lancerede LinkedIn i september 2016 muligheden for at spore trafik til virksomhedens hjemmeside og dertil konverteringer direkte i kampagneadministratoren via tagget, som de kalder LinkedIn Insight.

LinkedIn Insight tag er et stykke let JavaScript-kode, som du placerer på dit website eller i din Google Tag Manager. Insight Tag er en trackingkode, som indsamler data om dine website-besøgende.

Den indsamlede data sendes videre til LinkedIn, så du kan bruge det i din annoncering.

Insight Tag giver dig muligheder for at:

  • Opsamle trafikken på lister (Matched Audiences)
  • Opsætte remarketing annoncer
  • Opsætte konverteringssporing
  • Indhente data og viden om dine besøgende

Den indsamlede data kan du finde i menuen ”Webstedsdemografi”, og giver dig indsigt i dine besøgende og de demografiske oplysninger, som de har knyttet til deres profiler på LinkedIn. Denne viden kan du med fordel bruge i din målretning af fremtidige kampagner, så du rammer det helt rette publikum.

 

Matched Audiences: Opret målgrupper med værdifuld data

Med Matched Audiences har du mulighed for at annoncere mod besøgende på hjemmesiden eller uploadede målgrupper såsom e-mail adresser eller LinkedIn kontakter.

Dette giver unikke muligheder for segmentering og målretning, og betyder, at du kan annoncere mod en målgruppe, som allerede har vist interesse for din virksomhed eller produkt.

Hvordan Matched Audiences indgår i en sucessfuld leadgenering kommer vi tilbage til senere i indlægget.

I løbet af 2019 vil LinkedIn også udrulle en lignende funktion kaldet lookalike audience, som giver annoncører mulighed for at målrette annoncer mod brugere, som minder om eksisterende kunder.

 

Leadgenerering via annonceformatet Lead Gen Ads på LinkedIn

Formularer, som er integreret i sociale platforme, kan i den grad være en være en værdifuld kilde til at indsamle kvalitetsleads. Og netop derfor er lead gen forms en gylden mulighed for at booste konverteringsraten på LinkedIn.

Lead gen forms er en formular, der er forudfyldt med informationer, som brugeren allerede har angivet på sin profil.

Helt konkret betyder det, at en bruger ikke skal navigeres væk fra LinkedIn, men at konverteringen sker direkte på LinkedIn. Det sparer brugeren for unødvendige steps. Samtidig øges konverteringsraten, da det er nemt at udfylde formularen – den er nemlig forudfyldt med de informationer, som brugeren allerede har opgivet på din profil.

Dermed skal du ikke selv bruge tid på at skrive alle dine informationer: alt man skal gøre, er at trykke på ‘Submit’. Formatet er derfor også ideelt til mobilannoncering.

Leadgenerering på LinkedIn med 7 simple steps

OBS: Følgende steps er baseret på LinkedIns nye kampagneadministrator. LinkedIn er stadig i gang med at udrulle beta-versionen, så hvis du ikke ser den samme struktur som beskrevet her, kan det være grunden.

Et godt tip er at væbne sig med tålmodighed – kampagneadministratoren kan til tider være ret langsom…

__________

  1. Implementer Insight Tag
  2. Opret Matched Audience
  3. Opret Lead Gen Form
  4. Opret kampagne
  5. Tekst og grafik
  6. Overvåg og analyser
  7. Download leads

Step 1: Implementer Insight Tag

Første skridt i opsætningen af ”motoren”, som skal generere leads på baggrund af data, er at indsamle data via Insight tag.

For at få adgang til tagget skal du tilgå kampagneadministatoren.

Har du ikke allerede en virkomhedsside eller kampagneadministrator på LinkedIn, kan du følge disse to links:

Når disse to ting er oprettet, finder du muligheden for at oprette et Insight Tag i menuen under ”Kontoressourcer”:

Koden implementerer du i din header under koden på dit website eller via Google Tag Manager. Har du ikke selv disse adgange, kan du sende koden til din webudvikler, som helt sikkert kan hjælpe.

Vi oplever, at det kan tage nogle dage inden domænet står som ”Bekræftet”. Sker der absolut ingenting anbefaler vi, at du tager kontakt til LinkedIns danske support for at fremskyde processen.

 

Step 2: Opret Matched Audience 

Som beskrevet ovenover, kan Matched Audience være en god måde at målrette din annoncering. Dog er dette step ikke nødvendig for at oprette din lead gen formular.

Med Matched Audience kan du oprette specifikke målgrupper ud fra som fx:

  • Besøgende på din hjemmeside, herunder bestemte sider
  • E-mail adresser
  • Kontakter på LinkedIn

Herefter opsætter du dine målgrupper, som du senere skal knytte til din annonce, i menuen ”Kontoressourcer” og derefter ”Matced Audiences”:

Uploader du en CSV-fil, ses disse under ”Uploadede målgrupper”.

Før målgruppen aktiveres, kræver det over 300 og gerne +1000 match med e-mailen som din målgruppe bruger på vedkommendes LinkedIn profil.

De to eksempler ovenfor levede eksempelvis ikke op til dette krav til trods for, at der var over 1000 e-mailadresser i filerne.

Senere i indlægget viser vi, hvordan du udnytter disse målgrupper til en målrettet segmentering.

 

Step 3: Opret Lead Gen Form

Nu skal du oprette den formular, som senere skal integreres i annoncen.

Under ‘Kontoressourcer’ vælger du ‘Lead Gen-formularer’.

Du får nu muligheden for at opsætte en skabelon:

 

Du kan nu se følgende billede:

Udfyld felterne med det indhold, der skal vises i formularen.

I step 2 skal du vælge, hvilke oplysninger brugeren skal afgive for at få fat i dit tilbud. Du kan vælge op til 7 profiloplysninger, men vi anbefaler, at du holder det til 3-4 felter, så du ikke skræmmer potentielle leads væk ved at bede om for mange oplysninger.

 

Tryk ‘Opret’, når alle felter er udfyldt.

Din lead gen formular er nu gemt, men den er først aktiv, når den anvendes i en annonce.

Step 4: Opret kampagne

Nu er det tid til at oprette den kampagne, som din leadformular skal bruges i.

Tryk på ‘Opret kampagne’ i højre hjørne.

Vælg ‘Leads’

Målret din annonce: Du skal nu igennem 4 trin for at oprette en kampagne for din annonce: målgruppe, annonceformat, budget og tidsplan.

Under målgruppen kan du enten selv definere en målgruppe ud fra de segmenteringsmuligheder, LinkedIn tilbyder (Virksomhed, Uddannelse, Stilling, Interesser osv.), eller du kan tilføje en Matched Audience-målgruppe, som beskrevet tidligere.

Matched Audience kan være en rigtig udbytterig måde at målrette annonceringen på, fordi den baseret på data fra dit Insight Tag, og vises dermed til folk, som allerede har vist interesse for din virksomhed. Derfor er der stor chance for, at de også vil interagere med din annonce.

Pro tip: Da flere danske LinkedIn-brugere har oprettet deres profiler på engelsk, anbefaler vi, at du opretter to kampagner med samme annonceindhold, så du rammer både dansk- og engelsksprogede profiler.

Vælg annonceformat: Under annonceformat vælger du den type annonce du vil vide (billede, video, karrusel eller InMail).

Bestem budget og tidsramme: LinkedIns annonceringsplatform kan ses som en stor auktion, hvor alle aktørers mål er at ramme målgruppen.

Når du angiver dit budget, har du to valgmuligheder: et dagligt budget og et samlet budget.

Derefter angiver du tidsplanen for din kampagne.

Og til sidst angiver du din budtype. Igen har du to valgmuligheder: pris pr. klik (CPC) eller pris pr. 1000 visninger (CPM). Om man skal betale pr. klik eller pr. visning er svært at give et konkret svar på. Hvis du forventer mange kliks, kan det være en god idé at angive et bud pr. visninger, hvor det omvendt er en god idé, at betale pr. klik, hvis du forventer mange visninger.

Hvis din målgruppe er stor, er det vores oplevelse, at du ofte kan byde omkring mindsteprisen. Er din målgruppe derimod lille bør du byde højest for at sikre dig visninger. Her kan du teste dig frem, og løbende holde øje med, hvad der virker.


Step 5: Tekst og grafik

Nu er det tid til at lave kreativerne og oprette tekst- og billedindhold til din kampagne og lead annonce.

Klik på ”Opret ny annonce” øverst til højre:

 

Skriv en fængende og relevant tekst:

og vælg nu den lead-formular du oprettede tidligere. Har du ikke oprettet en formular, kan du også gøre det nu.

Tryk på ‘Create’.

Din leadgenereringsannonce er nu klar til at køre på LinkedIn.

Step 6: Overvåg og analyser

Din kampagne kører – nu er det tid til at tracke performance.

Én ting er at opsætte en god lead gen annonce, men hvis du ikke indsamler leads med annoncen, er det knap så spændende.

I Kampagneadministratoren kan du holde øje med, hvordan dine forskellige annoncer og kampagner performer.

Du kan se budgettet, antal klik, CTR og gennemsnitlig pris pr. lead.

 

Step 7: Download leads – eller overfør automatisk til mailsystem

Du kan med fordel samle dine leads i dit mailopsamlingsprogram, så de kan indgå i din brede marketingstrategi. Dette sker ikke automatisk, men overførslen kan opsættes via Zapier.

Du kan også downloade dine leads direkte på LinkedIn ved at klikke på Lead Gen-formularer under Kontoressourcer. Tryk på de tre prikker til højre og vælg “Download leads”:

 

Vil du booste din omsætning med LinkedIn annoncering?

Vi har udgivet den ultimative guide til Linkedin annoncering,
fyldt med tips og hacks til at generere relevante B2B leads på verdens største sociale medie for B2B.

Hvis du arbejder i en B2B virksomhed, må du ikke gå glip af denne guide.

Ja tak, jeg vil gerne have fingrene i den ultimative B2B LinkedIn guide


Det var alt – nu er det din tur!

Det var alt vi havde i denne omgang. Vi håber du føler dig rustet til at lave din egen Lead Gen Ad ved hjælp af LinkedIns lead gen formular.

Har du brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os!

Ali-Aoun Aslam

Head of Paid Social

Top