9 steps: Sådan skaber du varme leads med LinkedIn

09 feb 2018 | Henrik Ernst Hansen, CEO

LinkedIn har haltet gevaldigt efter Facebook, ift. målrettet annoncering på baggrund af relevant data – særligt, når det kommer til muligheden for at booste konverteringsraten.

Siden 2009 har vi haft muligheden for remarketing og retargeting, dvs. genannoncering mod brugere, der besøger hjemmesider/ webshops og via annoncer føre dem gennem vores salgstragt.

Men efter Microsofts opkøb af LinkedIn tilbage i juni 2017, er der endelig begyndt at ske en udvikling, som kommer os annoncører til gode!

I dette blogindlæg vil vi via 9 simple steps hjælpe dig til at booste konverteringsraten via LinkedIns nye annoncemuligheder.

Inden vi kommer til de 9 steps, vil vi først og fremmest gennemgå de nye annonceringsværktøjer, som ses øverst til venstre i kampagneadministratoren på LinkedIn.

LinkedIn Insight Tag – indsaml og udnyt data

Som med Facebooks og Googles annonceringsværktøjer, lancerede LinkedIn i september 2016 muligheden for at spore trafik til virksomhedens hjemmeside og dertil konverteringer direkte i kampagneadministratoren via tagget, som de kalder LinkedIn Insight.

LinkedIn Insight tag er et stykke let JavaScript-kode, som du placerer på hjemmesiden eller i din Google Tag Manager. Hvordan du finder og implementere koden kommer vi tilbage til.

Koden giver dig muligheder for at:

  • Opsamle trafikken på lister (Matched Audiences)
  • Opsætte remarketing annoncer
  • Opsætte konverteringssporing
  • Indhente data og viden om dine besøgende

Sidstnævnte data kan du finde i menuen ”Webstedsdemografi”. Her kan du bl.a. blive klogere på dine besøgende og de demografiske oplysninger, som de har knyttet til deres profiler på LinkedIn.
Denne viden kan du med fordel bruge i din målretning af fremtidige kampagner, så du rammer det helt rette publikum. Nedenfor ser du, hvordan Mindmills besøgendes demografi har udformet sig.

 

Konverteringssporring direkte i kampagneadministratoren på LinkedIn

Når du har implementeret dit Insight Tag, kan du opsætte konverteringssporing direkte i din kampagneadministrator – og dermed følge en bruger frem mod en handling på din hjemmeside. Denne handling kunne eksempelvis være et sign up til nyhedsbrev, tilmelding til et event, køb, download af materiale, osv.

Du opsætter konverteringssporing ved at klikke på menuen, vist i dette skærmbillede, og udfylde felterne:

 

Matched Audiences: Opret målgrupper med værdifuld data

Den seneste lancering fra LinkedIn kom d. 24. april 2017. Her lancerede LinkedIn nyheden om, at det nu var muligt at genannoncere mod besøgende på hjemmesiden eller uploadede målgrupper, såsom e-mail adresser eller LinkedIn kontakter. Dette giver dermed mulighed for, at annoncere mod en målgruppe, som allerede har vist interesse for din virksomhed eller produkt.

Hvordan Matched Audiences indgår i en sucessfuld leadgenering kommer vi tilbage til senere i indlægget. Nedenfor ser du 3 målgrupper, som Mindmill har opsat via Matched Audiences.

Leadgenerering via annonceformatet Lead Gen Ads på LinkedIn

Som vi kender det med Facebook Lead Ads, så har LinkedIn også lanceret muligheden for at generere leads og dermed booste konverteringsraten – en mulighed de introducerede d. 4 april 2017.

Det nye format er tilgængeligt på mobilen, hvilket er et bevidst valg fra LinkedIns side – de har nemlig registreret, at 80% af al engagement med sponsoreret indhold kommer fra mobile enheder.

Annonceformatet ser sådan ud:

Leadgenerering på LinkedIn med 9 simple steps

Nu kender du til LinkedIns nye annonceringsværktøjer, som du kan få stor gavn af. Alt i alt, så er disse værktøjer nye måder for annoncører at nå kvalificerede leads på, og herigennem øge konverteringsraten.

I de sidste par måneder, har vi testet disse nye værktøjer, både for kunder og os selv. De nye muligheder anvender vi i høj grad til datadrevet Inbound Marketing, hvor vi genererer værdifulde e-mail adresser, som vi nurturer efterfølgende via e-mail automation frem mod at konvertere leads til salg.

Hvordan du anvender de nye værktøjer, og dermed opsætter både Insight Tag, Matched Audiences og en Lead Gen annonce kan du blive guidet igennem via følgende 9 steps:

  1. Implementer Insight Tag
  2. Udvælg og opsæt målgruppe
  3. Opret Lead Gen Form
  4. Opret kampagne/annonce
  5. Opsæt tekst og grafik
  6. Målret din annonce
  7. Bestem budget og tidsramme
  8. Overvåg og analyser
  9. Download leads

Step 1: Implementer Insight Tag

Første skridt i opsætningen af ”motoren”, som skal generere leads på baggrund af data, er at indsamle data via Insight tagget, som du blev præsenteret for i starten af indlægget.
For at få adgang til tagget skal du tilgå kampagneadministatoren. Har du ikke allerede en virkomhedsside eller kampagneadministrator på LinkedIn kan du følge disse to links:

Når disse to ting er oprettet finder du muligheden for at oprette et Insight Tag i menuen under ”Kontoaktiver”:

Koden kan du implemente i din header under koden på hjemmesiden, eller via Google Tag Manager. Har du ikke selv disse adgange kan du sende koden til din webudvikler, som helt sikkert kan hjælpe.

Vi oplever, at det kan tage nogle dage inden domænent står som ”Bekræftet”, som du ser ude til højre. Sker der absolut ingenting anbefaler vi, at du tager kontakt til LinkedIns danske support for at fremskyde processen.

Step 2: Udvælg og opsæt målgruppe(r)

Næste skridt er at udvælge, hvilke målgrupper du vil målrette din annoncering mod og derefter opsamle trafikken via Matched Audiences. Som nævnt kunne disse eksempelvis være:

  • Besøgende på din hjemmeside, herunder bestemte sider
  • E-mail adresser
  • Kontakter på LinkedIn

Herefter opsætter du dine målgrupper, som du senere skal knytte til din annonce, i menuen ”Kontoaktiver” og derefter ”Matced Audiences”:

Uploader du en CSV-fil ses disse under ”Uploadede målgrupper”. Før målgruppen aktiveres kræver det over 300 og gerne +1000 match med e-mailen som din målgruppe bruger på vedkommendes LinkedIn profil. De to eksempler ovenfor levede eksempelvis ikke op til dette krav, til trods for at der var over 1000 e-mailadresser i filerne.

Senere i indlægget viser vi, hvordan du udnytter disse målgrupper til en målrettet segmentering.

Step 3: Opret Lead Gen Form

Den sidste menu i den dropdown du ser i skrærmbilledet ovenfor, er muligheden for at oprette den formular, som skal indsamle de oplysninger du ønsker om dit lead. Når du klikker på ”Lead Gen-formularer” får du efterfølgende muligheden for, at oprette en ny skabelon:

Du opretter din Lead Gen Form med følgende indhold:

  • Navn/id
  • Sprog – eksempelvis dansk
  • Indhold, i form af en overskrift, detajler og link til privatlivspolitik

Derefter vælger du max. 7 oplysninger, som du vil indsamle om dit lead:

Disse informationer skal en bruger afgive, for at få adgang til det du tilbyder. Her anbefaler vi, at du holder dig til 3-4 oplysninger, så du ikke skræmmer potentielle leads væk igen.

Når din lead formular er gemt vil den først blive aktiv, når den anvendes i en annonce.

Step 4: Opret kampagne/annonce

Nu er du klar til at oprette din kampagne for leadgenerering – en mulighed som ses under ”Sponsoreret indhold”:

Du skal i alt igennem 4 trin for at oprette en kampagne for din annonce.
I trin 1 i opsætningen, skal du angive et kampagnenavn, og hvilket sprog din målgruppe har sin profil på. Da flere danske LinkedIn brugere har deres profiler på engelsk anbefaler vi, at du opretter to kampagner med samme annonceindhold, men hvor sproget varierer for at favne hele målgruppen.

Til sidst vælger du kampagnemålet: ”Få flere leads via LinedIns Lead Gen-formularer”.


Step 5: Tekst og grafik

I trin 2 ud af 4 opretter du tekst- og billedindhold til din kampagne og lead annonce. En mulighed som ses ved at klikke på ”Opret sponsoreret indhold” øverst til højre:

 

Vi anbefaler at du opretter nyt indhold via en kort tekst på 150 tegn og tilføjer et billede i formatet 1200×627 pixels. Her ser du igen et eksempel fra vores guide til effektiv Inbound Marketing:

Tryk på næste, hvorefter du vælger tekst til knappen og vælger din Lead Gen Form som du oprettede i step 3. Har du ikke oprettet en formular kan du også gøre det nu.

Det er yderst vigtigt at teksten i din annonce er kortfattet og ikke mindst lokkende for din målgruppe. Meget få brugere smider om sig med deres email adresser, så kunsten er, at få målgruppen til at føle at de får noget igen ved at opgive deres oplysninger. Da størstedelen af LinkedIns brugere tilgår platformen på deres mobil, er det vigtigt at du har taget højde for, hvordan annoncen udformer sig på en mobilskærm.

Nedenfor ser du Mindmills bud på en sådan annonce:

 

Step 6: Målret din annonce

Trin 3 af 4 i opsætningen er at målrette din annonce mod den rette målgruppe. LinkedIn giver dig som virksomhed mulighed for, at målrette dine marketingaktiviteter mod specifikke brugere ud fra, hvilken virksomhed og branche de arbejder i, alder, funktion, kompetencer eller medlemskab i diverse grupper.

Fordelene med LinkedIns annonceringsværktøj er derfor muligheden for, at ramme en meget specifik målgruppe. Ud over disse segmenteringsmuligheder kan du nu bruge de Matched Audience målgrupper vi opsatte i step 2:

Værdien i disse brugere må bestemt ikke undervurderes. Da de allerede har vist interesse for dit indhold, er der stor chance for, at de også vil interagere med din annonce.

Hvis du segmenterer mod store målgrupper, opsat i Matched Audience, og har brug for at indsnævre målgruppen yderligere, kan du kombinere med LinkedIns andre segmenteringsmuligheder. Dette kan eksempelvis være Branche eller Kompetencer.

Før du kan trykke næste skal du som minimum, ud over Matched Audience, også definere, hvilke lande du ønsker i din segmentering.

Step 7: Bestem budget og tidsramme

Du har nu lavet din annonce via LinkedIns Lead Gen-formular og du har målrettet annoncen mod et yderst relevant publikum. Nu er det tid til at sætte et budget for din kampagne.

LinkedIns annonceringsplatform kan ses som én stor aktion, hvor alle aktørers mål er, at ramme målgruppen. Her har man mulighed for at angive bud ud fra to forskellige målsætninger; pris pr. klik (CPC) eller pris pr. 1000 visninger (CPM).
Om man skal betale pr. klik eller pr. visning er svær at give et konkret svar på. Hvis du forventer mange kliks kan det være en god idé at angive et bud pr. visninger, hvor det omvendt er en god idé, at betale pr. klik, hvis du forventer mange visninger.

Hvis din målgruppe er stor, er det vores oplevelse, at du ofte kan byde omkring mindsteprisen. Er din målgruppe derimod lille bør du byde højest for at sikre dig visninger. Her kan du teste dig frem, og løbende holde øje med, hvad der virker.

Step 8: Overvåg og analyser

Nu kører din kampagne og det er blevet tid til det mest spændende
– nemlig resultaterne. Én ting er at opsætte en god Lead Gen Annonce, men hvis du ikke indsamler leads med annoncen er det knap så spændende. I Kampagneadministratoren under den specifikke kampagne kan du klikke på “Leads”.

Her ser du resultaterne for både den danske og engelske kampagne (hvis du altså har oprettet en til hvert sprog). Du kan se dit angivne budget og prisen pr. lead – dette afhænger naturligvis af, hvor mange leads du har genereret, hvilket du kan holde øje med under kolonnen “Leads”:

Under “Effektivitet” ser du resultaterne for annoncen ud fra de KPI’er du satte i step 7.

Step 9: Download leads – eller overfør automatisk til mailsystem

Du kan med fordel samle dine leads i dit mailopsamlingsprogram, som eksempelvis MailChimp, så de kan indgå i din brede marketingstrategi. Dette sker ikke automatisk, men overførslen kan opsættes via Zapire.

Du kan også downloade dine leads direkte på LinkedIn ved at klikke på Lead Gen-formularer under Kontoaktiver:


Hvis resultaterne halter – kontakt LinkedIn!

Hvis du oplever problemer, eller dine annoncer ikke godkendes, kan du med fordel rette henvendelse til den danske LinkedIn support – de er som regel gode til at give en tilbagemelding hurtigt.


Det var alt – nu er det din tur!

Det var alt vi havde i denne omgang. Vi håber du føler dig rustet til at lave din egen Lead Gen Ad ved hjælp af LinkedIns nye annonceringsværktøjer.

Har du brug for hjælp er du altid velkommen til at kontakte os!

Henrik Ernst Hansen

CEO

Kan jeg hjælpe dig?

Kontakt mig, hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til, hvordan I kan skabe flere salgsklare leads med inbound og automation.

Top