Pdf’en – død eller levende?

11 dec 2018 | Maria Hougaard Sørensen, Content Marketing Specialist

Mange har de sidste par år stået i kø for at få lov til at erklære pdf’en for død.

Men vi mener nu stadig, at pdf’en viser nogle livstegn, som gør, at den stadig kan leve et godt liv.

Og den kan være et rigtig godt supplement til dit content, som du kan bruge til at fastholde nogle læsere.

Hvis du bliver hængende, vil jeg vise dig nogle af vores erfaringer med pdf’en, og hvorfor vi ikke tænker den er helt død endnu.

Men lad os starte med at kigge lidt nærmere på, hvorfor pdf’en IKKE er det mest optimale format, når du arbejder med datadrevet marketing.

Ulemper ved pdf’en

Sammenligner du en pdf og en landingpage er der, fra en virksomheds synspunkt, flere ulemper ved at bruge pdf-formatet.

  • Manglende muligheder for tracking og analyse: Når først pdf’en er downloadet, har du som virksomhed absolut ingen jordisk chance for at vide, hvordan læseren bruger dit indhold. Hvor mange gange læser de det? Hvor længe læser de det? Hvilke afsnit er der størst interesse for?
  • Manglende interaktive muligheder: På en landingpage kan du fx inkludere videoer, animationer, interaktive calls-to-actions mm. I dette tilfælde er pdf’en helt livløs – du kan kun bruge tekst og statiske billeder.
  • Ingen redigering: Når først din pdf er udgivet er den ret besværlig at redigere.
  • Ikke mobilvenlig: Har du nogensinde læst en pdf på din telefon? Det kan tit være ret frustrerende. Du skal zoome ind og ud for at læse teksten og navigationen er sjældent brugervenlig.

Argumenterne mod at bruge pdf’er er ret overbevisende.

Men man skal ikke glemme vanens magt og forbrugernes ønsker.  

Set fra læsernes synspunkt (som vel egentlig er dem, vi skal have fokus på), så er pdf’er stadig en foretrukken måde at få materiale på.

 

Mulighed for at downloade guide som pdf

Lad os tage et af vores egne eksempler her fra Mindmill…

Vi har arbejdet længe på en stor, ultimativ guide til B2B LinkedIn annoncering.

Vi besluttede i den forbindelse at gøre alt indholdet til en gated landingpage. Vi skrev tekst, vi lavede videoer, og vi kørte hårdt på med markedsføring specielt på LinkedIn.

Og det var en succesfuld kampagne. Mange personer viste interesse, udfyldte formularen, brugte lang tid på siden og på videoerne.

Så hvad har det med pdf’ens død at gøre?

Jo, nu skal du høre…

Nogle dage efter sign-up sender vi en opfølgende mail. Her får læseren mulighed for enten at tilgå landingpagen igen – eller at downloade hele guiden som pdf.

Set fra vores synspunkt må de selvfølgelig gerne tilgå landingpagen igen, fordi vi bedre kan overvåge og tracke deres adfærd og på den måde bedre afgøre, hvor varme eller modne de er.

Læserne ville bare noget andet…

59% af kliks i mailen er på download PDF.

Kun 14% tilgår landingssiden igen.

PDF klikrate

Næsten 60% vil altså hellere have guiden som pdf end læse den på landingpagen igen. Også selvom det fx betyder, at de ikke kan se de uddybende videoer.

 

Hvad betyder det så for os som virksomhed?

Det betyder selvfølgelig, at det bliver sværere for os at tracke, hvordan læserne bruger vores content.

Men for os ser vi det som en rigtig stor indikation på interesse, at de vælger at downloade den som pdf.

De kan lige så godt ignorere vores mail. Nu har de set, hvad vi havde at sige – videre til næste opgave.

Det betyder også, at du stadig kan tænke pdf’en ind i din konvertering af leads.

Der er flere eksempler på, hvordan virksomheder, som har tilbudt en pdf-udgave af et blogindlæg som content upgrade, har oplevet høje konverteringer.

Det kan lyde fjollet, at nogle vil opt-in for at få en pdf af et indlæg de lige har læst.

Men ikke desto mindre virker det.

Ifølge Grow & Convert, et content marketing bureau, er der især to grunde til dette

  1. De fleste af dine besøgende læser ikke blogindlægget. De læser måske indledningen og det første afsnit. Men de færreste kommer helt ned til bunden. Det betyder ikke, at de ikke er interesserede i at læse resten. Så ved at tilbyde dem blogindlægget som pdf, kan du altså konvertere en del af dine læsere. Men husk at tilbyde det i starten af indlægget – ellers er der stor sandsynlighed for, at de aldrig ser det.
  2. Selvom de så læser hele indlægget, elsker folk at gemme ting, så de kan læse det senere. En pdf er en nem måde at gøre det på.

Og det giver god mening.

Jeg har selv en mappe liggende på computeren med dokumenter til inspiration, læring og kompetenceudvikling.

Det er, for mig, meget nemmere at finde noget frem i den mappe, end det er at gemme og bogmærke alle mulige forskellige landingssider. Plus, jeg kan printe den ud, hvis det er nødvendigt.

Har du sendt din pdf på pension?  

Der er stadig fordele ved at bruge pdf’er.

Folk er vant til at læse og forbruge indhold i pdf-format. Og vanens magt er svær er bryde.

Nogle mennesker foretrækker stadig at få en pdf – så vi mener, at det er godt at omfavne det ønske.

Men samtidig kan pdf’en ikke længere vinde kampen mod landingssider, gatede eller ungatede, når det kommer til data og brugervenlighed.

Men det skal ikke være et spørgsmål om enten-eller.

For pdf’er konverterer bare stadig rigtig godt. Så det er en god idé at holde dem i live lidt endnu.

Pdf’en er altså ikke død: den skal bare have et andet liv.

Top