Hasselager Centervej 21-23 8260 Viby J CVR-nr.: 32478298 Tlf.: +45 70 77 74 44 E-mail: info@mindmill.dk
Sådan rekrutterer du via de sociale medier

Skrevet af: Tina Poulsen
Online Marketing Manager

Dato: 29. mar. 2017

Sådan rekrutterer du via de sociale medier

Vi ved alle, at det at finde den rette medarbejder kan være en svær nød at knække. Men de sociale medier har nogle unikke muligheder, du kan tage i brug fra dag et.

Helt op mod  80% af jobsøgende bruger de sociale medier til at søge jobs.

Jeg vil i dette blogindlæg komme med flere gode råd til, hvordan du:

  • kommer i gang med at rekruttere via Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • lægger en klar strategi for indsatsen
  • bruger de sociale medier til at rekruttere drømme-medarbejderne til jeres virksomhed
  • vælger de rigtige kanaler
  • laver det perfekte jobopslag på sociale medier
  • ansøger via sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter

Ligesom med alt andet, der foretages i din virksomhed, skal der være en klar strategi for at eksekvere ordentligt. Derfor vil vi først tage et kig på, hvad du skal gøre af forarbejde, inden rekrutteringen går i gang.

Den aktive og den passive kandidat

Når det kommer til rekruttering, kan vi dele kandidaterne op i to kategorier; de aktive og de passive kandidater. De aktive er dem, der aktivt er ude at lede efter stillinger, hvor de kan passe ind. De passive er dem, der ikke nødvendigvis søger.

De rigtig dygtige kandidater har typisk et job, som de er gode til. De er derfor passive og leder ikke nødvendigvis efter nye udfordringer. Specielt her kommer de sociale medier til deres ret. Her rammer du specifikke profiler, frem for at ramme dem der aktivt leder efter jobopslag på de forskellige job-sider.

Den overordnede strategi for rekrutteringen

De sociale medier er en essentiel del af den gennemsnitlige danskers liv. Om det er Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat eller Facebook, er vi tilstede – og den gennemsnitlige bruger har faktisk mere end 5 profiler på sociale medier!

For nogle er det 100% personlige gøremål, for andre er det 100% professionelle gøremål – men i takt med at Facebook og LinkedIn i særdeleshed bevæger sig tættere og tættere på hinanden, udviskes grænsen mellem det professionelle og personlige gradvist.

Beslut hvor virksomheden skal være til stede

Inden selve rekrutteringen begynder, skal du gøre dig klart, hvor du vil finde dine kandidater. Hellere fokusér på et eller to af de sociale medier og gør det helhjertet end at skyde med spredehagl på 5-6 forskellige medier.

Har din virksomhed allerede nogle aktive profiler på eksempelvis Facebook og LinkedIn, så tag udgangspunkt i dem til en start. Her er det en god idé, at du i forvejen har vist lidt “behind the scenes”, fx via opslag med billeder, så potentielle ansøgere kan få et indtryk af jeres virksomhed og kultur.

Hav styr på Tone of Voice samt det grafiske udtryk

En essentiel del af din strategi på virksomhedens sociale medieplatforme og for rekrutteringen er, hvordan du kommunikerer –  Du skal finde din virksomheds “Tone of Voice”. Har virksomheden f.eks. en meget formel stil eller en mere personlig og nede-på-jorden strategi?

Hav en klar idé om, hvordan du kommunikerer.

Dernæst skal du lægge en plan for, hvordan virksomheden håndterer henvendelser og spørgsmål. Hav eksempelvis én ansvarlig, der svarer personligt på alle spørgsmål og henvendelser.

Sidst men ikke mindst så sørg for, at du har en tydelig grafisk linje. Har du ingen grafiker eller haj til Photoshop i virksomheden, kan simple værktøjer som Canva bruges. Sørg for, at du bruger samme størrelse logo, samme type billeder og de samme “overlays”, hvis I i virksomheden benytter dette.

Sådan laver du det perfekte jobopslag på de sociale medier

Dit jobopslag er afgørende for, hvor langt budskabet når ud. Jo flere der liker, kommenterer og interagerer med dit jobopslag, jo bredere vil jobopslaget nå ud – og alene dette kan være forskellen på, om den rette kandidat henvender sig eller ej.

Det perfekte opslag indeholder:

  • Et tydeligt og forkortet link til hjemmesiden (hvor den uddybende beskrivelse af stillingen er)
  • En fængende teaser der fortæller kort om stillingen
  • Et gennemarbejdet billede (gerne med CTA – Call to action)

Herunder kan du se et eksempel på et jobopslag fra Mindmill, som opfylder disse krav:

For at du når længst muligt ud, er det vigtigt, at billedet i dit jobopslag lever op til kravene fra de sociale medier. Nedenfor ser du en tabel for de formater, der gælder fra dags dato.

 

 

For at gøre det nemt for dig har vi lavet et lille værktøj, hvor du nemt kan få en skabelon til dine billeder.

Benyt vores værktøj til billeder på sociale medier

Husk på, at flere og flere bruger mobilen til at søge på. Dit billede og opslag skal derfor være kort og overskueligt, så dine modtagere kan overskue det på en mobilskærm.

Læs også vores artikel om, hvordan I laver den perfekte opdatering på LinkedIn

Når du bruger billeder i dit opslag, så inkludér en tekst der fortæller brugeren, hvad du vil have dem til at foretage sig (CTA). Vær dog opmærksom på Facebooks regel om, at max. 20% af et billede i en annonce må bestå af tekst.

Specifik jobsøgning på de enkelte medier

Der er stor forskel på de fire medier – både i måden du kommunikerer på og i måden du finder kandidater – og ikke mindst i mulighederne for betalt annoncering!

Rekruttering på Facebook

Facebook er på mange måder et helt genialt medie. Det er verdens mest brugte sociale medie, det har den bedste annonceringsplatform blandt sociale medier, og så har Facebook lige lanceret det sociale medies nye jobfunktion.

På Facebook har du dermed, groft sagt, tre (og en halv) tangenter at spille på i forbindelse med rekruttering:

  1. Virksomhedsside: del opdatering på din virksomhedsside og få medarbejderne til at sprede opdateringen i deres netværk ved at ”like” eller dele
  2. Grupper: del et jobopslag i en eller flere af Facebooks grupper
  3. Facebooks annonceværktøj: annoncér på Facebook via annonceværktøjet. Hvis annonceværktøjet benyttes kan man bruge “ansøg nu” funktionen, som linker direkte ind til ansøgningssiden. Dette ses i eksemplet ovenfor.

1. Virksomhedssiden på Facebook

Er din virksomhed allerede aktiv på Facebook, handler det om at engagere brugerne og få dem til at dele jeres opdatering med jobopslaget. I takt med, at det vil sprede sig som ringe i vandet, hvor folk tagger deres bekendte i opslaget og det popper op i folks newsfeed, bliver jeres jobopslag vist organisk til et væld af personer – og hurtigt!

2. Grupper på Facebook

Facebook har længe haft funktionen “Grupper”, hvor der opstår mini-fora inden for stort set alle forskellige nicher. Her er med garanti også nogle nicher, der passer til dig og din virksomheds målgruppe. Såfremt reglerne i grupperne tillader det, er det oplagt at dele jeres opslag i de relevante grupper.

Ovenfor er et eksempel, der er specifikt tilegnet til folk, der rekrutterer eller søger job i en speciel niche.

3. Annoncering på Facebook

Facebooks annonceværktøj er uhyre specifikt. Her har du mulighed for at annoncere direkte ud fra parametre som:

  • Alder, køn og geografisk placering
  • Uddannelse, studieretning og bachelor-år
  • Arbejde, herunder branche, stilling og nuværende arbejdsgiver

Alt efter jeres budget og hvor bred en målgruppe du har opsat, jo flere kan du ramme. Her er både mulighed for at optimere efter at få flest mulige visninger af jeres annonce (CPM), eller flest mulige klik på jeres annonce (CPC).

PS. Du kan selv vælge, om en annonce skal vises på computer, mobil – eller begge steder. Vi anbefaler, at du laver annoncer specifikt til hvert medie for at opnå de bedste resultater!

Det kan også være uhyre effektivt at opsætte remarketing kampagner. Det vil sige, at du annoncerer mod de personer, der allerede har set dit jobopslag, på andre enheder. Det kræver dog, at du har opsat et remarketing pixel.

Læs Facebooks guide til at opsætte remarketing her

Rekruttering via LinkedIn

LinkedIn har længe været go-to værktøjet for rekrutteringsvirksomheder, når de skulle finde specifikke kandidater. LinkedIn er lavet til det professionelle netværk, og det er derfor også oplagt at udnytte alle LinkedIns tiltænkte værktøjer.

På LinkedIn anbefaler vi altid disse 3 trin:

  1. Virksomhedsside: del opdatering på virksomhedsside og få medarbejderne til at sprede opdateringen i deres netværk ved at ”like” eller dele
  2. Branchespecifikke grupper: del et jobopslag i LinkedIns grupper
  3. LinkedIns annonceværktøj: annoncér på LinkedIn og køb InMails

1. Opslag fra din virksomhedsside

Præcis som med Facebook-opslag skal du lave et indbydende opslag på LinkedIn, der giver dine følgere lyst til at dele og interagere med opslaget. Til forskel fra Facebooks algoritme er LinkedIns stadig lidt bagefter – derfor vises de seneste opslag, hvor der er interageret med – ligegyldigt om de er en uge eller en dag gammel.

Det betyder for dig som virksomhed, at jeres opslag kan sprede sig som ringe i vandet, når folk kommenterer og liker jeres opslag – selv flere uger efter I har slået det op!

Deler dine medarbejdere samtidig og opfordrer deres netværk til at “tagge” spændende profiler, når du hurtigt ud til flere tusinde personer uden at betale en krone.

2. Anvend LinkedIns branchespecifikke grupper

LinkedIn har en lang række grupper, og til forskel fra Facebook handler stort set alle grupperne om forretning og erhverv. Såfremt grupperne tillader det, anbefaler vi stærkt, at du reklamerer for din virksomheds jobmulighed her også.

3. Annoncer på LinkedIn

LinkedIn og Facebook minder mere og mere om hinanden. Derfor kan du i høj grad anvende de samme metoder på de to medier – og annonceringen er ingen undtagelse.

Fordelen ved at sponsorere jobopslag på LinkedIn er, at der her ses flere interessante segmenteringsmuligheder – så som:

  • Hvilke kompetencer skal kandidaten besidde?
  • Hvor mange års erfaring skal kandidaten have?
  • Hvilke uddannelser skal kandidaten have taget?
  • Hvilken alder har den ideelle kandidat?

Se målretningsmuligheder her:

Ved at markedsføre dit opslag mod specifikke brancher og geografier, kan du ramme potentielle kandidater hurtigt uden at bruge hele jeres annonceringsbudget.

Jeg har sågar lavet en guide, hvor jeg gennemgår annoncering på LinkedIn – trin for trin

Brug LinkedIns sponsored mail

LinkedIn har nu åbnet op for, at du kan sende “reklamer” direkte i målgruppens indbakke. Disse “sponsored mails” kan målrettes efter parametre såsom:

  • Jobtitel
  • Virksomhedsstørrelse
  • Interesser
  • Geografi

Vi har skrevet et uddybende indlæg om det her.

Som vi nævner til sidst, skal du gøre dig nogle overvejelser om, om du vil gå denne vej – er det for pågående, og vil det blive opfattet som spam? Det kræver et vist annoncebudget – men det kan være effektivt.

Rekruttering via Twitter

Twitter har hverken en ligeså god annonceplatform eller ligeså mange brugere som Facebook – men den nemme virale spredning gør til gengæld Twitter stærk i forhold til de to andre medier.

Brug #jobdk

… og opnå hurtige resultater. Her ses et eksempel på et sådan opslag med dette hashtag:

 

Lav et kort tweet med henvisning til stillingen og et link. Brug derefter #jobdk og spørg eventuelt efter retweets. Herved når du hurtigt langt ud på Twitter.

Brug jeres medarbejdere på Twitter

Twitter er specielt oplagt, hvis I har nogle “profiler” i virksomheden, der har en stor følgerskare. Altså medarbejdere der kan nå ud til et bredt publikum. Følgerne af jeres medarbejdere har med garanti også en vis interesse i jeres virksomhed, og dette er en nem og uformel måde at række ud til interesserede i jeres virksomhed.

I kan også annoncere på Twitter. Deres annonceplatform er lidt tungere at danse med end Facebook og LinkedIns annonceplatforme.  Her er det nemlig ikke annoncer, som vi kender det fra de andre platforme, men i stedet er det Tweets, der kan promoveres direkte mod en ønsket målgruppe.

Læs Twitters guide til at opsætte promoverede Tweets her

Instagram

Præcis som på Facebook har du også mulighed for annoncere mod jeres målgruppe på Instagram – såfremt målgruppen er på Instagram. Opsætningen foregår præcis på samme måde som med Facebook Annoncer. Dertil har Instagram også ”boost”-funktionen, der gør, at du kan booste et specifik billede fra jeres virksomhedsprofil på Instagram.


Læs Instagrams egen guide til, hvordan du promoverer opslag på Facebook her

Opsumering af dette indlæg:

  • De sociale medier er utrolig effektive til rekruttering via de sociale medier
  • Facebook annoncer er en billig og nem mulighed for at ramme en meget specifik målgruppe
  • Tænk over, hvordan jeres virksomhedskultur vises frem på de sociale medier
  • Udnyt også de gratis kanaler såsom LinkedIn- og Facebook grupper ligeså vel som medarbejder ambassadører
  • Er din målgruppe på Twitter og Instagram kan I også ramme jeres potentielle kandidater her

Du skulle nu være godt rustet til at bruge de sociale medier aktivt i jeres rekruttering. Såfremt du ønsker yderligere assistance, er du altid velkommen til at kontakte os.

Vil du vide mere om sociale medier?

Kontakt mig, og lad os få en snak om din virksomheds muligheder.

Tina Poulsen, Online Marketing Manager